Heinkel He 111H-2 W.Nr. 2430
trup. označení "BA+NG"
3./Erg.Kgr -Ergänzungskampfgruppe 3
Rožnov pod Radhoštěm okr. Vsetín 1.9.1940
He 111H-2 jednotky KG 1, léto 1940 /Foto: Bundesarchiv/
Radhošť /1129m/, místo letecké havárie v r. 1940
Místo na jížním svahu Radhoště, kde letoun i jeho posádka skončili svoji pouť.
Dodnes viditelné stopy- spečené slitky kovu a fragmenty letounu. Na snímku vpravo ventilové vahadlo motoru DB 600.
Beskydské hory dosud ukrývají mnoho svých tajemství. Během letošního roku /2018/ podařilo zdokumentovat hned dvě havárie německých bombardérů He 111, ke kterým zde během 2. světové války došlo. Prvním případem, již na tomto webu publikovaným je zřícení letounu He 111 u obce Zubří v r. 1943. /Případ popsán ZDE/. Druhou událostí je letecká tragédie, která se odehrála v roce 1940 na svahu majestátné hory Radhošť.
Tento případ byl i v hledáčku kamarádů z Leteckého muzea v Suchdole nad Odrou a byli to oni, kdo našli místo dopadu jako první. Jelikož již tento případ zpracovali pro svůj web, shodli jsme se, že nemá smysl vytvářet články pro naše weby duplicitně. Uvádím zde proto článek převzatý ze stránek "Suchdoláků" :
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Padlí Ikarové ve stínu Radegasta"
V publikaci „IKAROVA KŘÍDLA“ – autora Richarda Sobotky k této události paní Doubravka Vejmelková, pamětnice události uvádí:
„Z vyprávění vím o zříceném letadlu na Radhošti. Stalo se to v úterý 1. 9. 1940 při cvičném letu dvou německých bombardérů z Malacek do Ostravy. Trasa vede přes Bílé Karpaty a Moravskoslezské Beskydy. Toho dne bylo špatné a mlhavé počasí. Pilot jednoho stroje neodhadl výšku hor a narazil do Radhoště asi 500 m pod kaplí. Jeden pilot zahynul v letadle. Dva další byli vymrštěni z letadla, politi benzinem a uhořeli. Silné výbuchy byly slyšet až v Rožnově pod Radhoštěm, kde se lidé sbíhali podívat co se stalo. Vojáci byli pohřbeni ve Frenštátě pod Radhoštěm. Místo dopadu letadla bylo tak zdevastované, že ještě několik let tam nic nerostlo.“
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Z německých archivních dokumentů se dále dozvídáme, že k havárii letadla došlo 1.9.1940 odpoledne ve 14.45 hodin. Jednalo se o dvoumotorový bombardovací stroj Heinkel He 111 H-2, výrobního čísla 2430 s trupovým označením „BA+NG“, od jednotky 3./Erg.Kgr „Ergänzungskampfgruppe 3“ (části doplňovací bojové skupiny vytvořené v roce 1940 v Krakově). Jako důvod havárie je uvedeno „nechtěný kontakt se zemí“. Celá 4 členná posádka při tom na místě zahynula. Roztrhané a ohořelé části jejich těl byly následně povolanými německými vojáky posbírány a pohřbeny na civilním hřbitově ve Frenštátě pod Radhoštěm. Jednalo se o tyto letce:
pilot - Gefreiter Walter Höhm (*12.10.1918)
bombometčík - Gefreiter Hermann Kastner (*15.2.1918)
radista - Gefreiter Rudolf Pyka (*14.12.1918)
palubní střelec – Gefreiter Kurt Engel (*5.4.1921)
O jejich pohřbu a dalších událostech, které se následně udály se dozvídáme ze stránek kroniky Frenštátu p.R. :
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |


Drobné fragmenty nalezené v květnu 2018 | Část nastřikovací pumpy |