Aero L-29R výr. č. 892801
47. pzlp 3. letka
pplk. Karel Šebek † , mjr. Vladimír Kostelný †
Lhota okr. Plzeň-jih 4.12.1973
Jeden z Delfinů 28 série přestavěný na verzi "R" potkal šťastnější osud a dodnes se zachoval v Leteckém muzeu Praha- Kbely.
Nevlídné, sychravé počasí na počátku prosince roku 1973 stálo za leteckou katastrofou, která se udála u 3. /odloučené/ letky 47. průzkumného leteckého pluku. Piloti letky toho dne prováděli létání v zóně za ZPP a v noci.
Rozkaz k létání na osudný 4. prosinec 1973 /VUA Praha/
Stroj L-29R trupového čísla "2801" s velmi zkušenou posádkou- pplk. Šebek /zástupce velitele letky/ a mjr. Kostelný / dělostřelecký pozorovatel/ plnil úkol v pracovní zóně letiště Dobřany-Líně. Počasí ten den bylo "na hraně" ale velitel 3. letky pplk. Tuček po záletu počasí ve 14:40 situaci vyhodnotil jako vyhovující. Během letové akce některé posádky zaznamenaly tvorbu námrazy a upozornily na tuto skutečnost ŘL. Ke kritické situaci došlo v 19:52 při sestupu posádky Šebek - Kostelný na přistání podle systému OSP. Pplk. Šebek během přiblížení při průletu oblačností oznámil, že mu vysadil motor. Vzápětí motor opět naskočil, ale pracoval nepravidelně a došlo k opětnému vysazení. Situace byla kritická, protože k vysazení došlo zhruba ve výšce 200m nad zemí, která je pro katapultáž z L-29 nedostatečná. Přistání do terénu, a ještě navíc v noci je s "rourou", která se změnila v kluzák sázkou do loterie s mizernou šancí na úspěch. Poslední slova z paluby zněla: " To nedotáhnu asi, zkusím to doprava!" . Pilot se rozhodl pro nouzové přistání v nezalesněném prostoru vpravo od osy sestupu. Zázrak se ale bohužel nestal, nouzák nevyšel. Letadlo přestalo být pro ztrátu rychlosti ovladatelné a narazilo v levém náklonu kabinou a levým křídlem do země. Posádka utrpěla během nárazu smrtelná zranění a okamžitě zahynula.
Bezprostřední příčinou letecké katastrofy byla ztráta tahu motoru v důsledku vniknutí námrazy do kompresoru motoru a jeho poškození. Hlavní příčinou bylo, dle vyšetřovací komise , podcenění nebezpečných povětrnostních jevů /námrazy/ velitelem 47. pzlp a řídícím létání.
pplk. Karel Šebek /via St. Vystavěl/
Celkový pohled na místo nehody
1973 | 2018 |
Snímky z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/
Poslední komunikace posádky
Pro zajímavost- rozpis ceny jednotlivých položek zničeného materiálu
Aktualizace 2.1.2019
V prosinci 2018 se mi ozval p. Vladimír Kostelný ml., syn zahynulého letce. Pro tento web poskytnul několik fotografií svého otce v době , kdy sloužil u 47. pzlp. Připojil rovněž snímek posledního záznamu v zápisniku letů. Za poskytnuté materiály patří p. Kostelnému velký dík!
mjr. Vladimír Kostelný /nar. 1936 - †1973/
Prameny:
-vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 10.2018