Aero C-3B ev. č. 426
trup. označení "TH-15"
29.letecký bombardovací pluk, 1.letka
Hvězdov- Ralsko okr. Česká Lípa 19.7.1955
Ilustrační obrázek Aero C-3
Letní měsíce se u čs. letectva v padesátých letech díky intenzivní činnosti pravidelně zapisovaly zvýšeným množstvím mimořádných leteckých událostí. Červenec 1955 nebyl vyjímkou. V pořadí čtvrtou ze šesti /!/ leteckých katastrof toho měsíce se stala událost, která se odehrála 19.7. na střelnici Hvězdov, nedaleko letistě Hradčany. Letoun C-3B pilotovaný por. Josefem Kovářem se během nácviku nočního bombardování dostal nad cílovou plochou ve výšce 900m do oblačnosti. Ve snaze se z oblaku co nejrychleji dostat uvedl pilot letoun do ostré zatáčky, kterou ale nezvládnul. Letoun se přešel do nezvyklé polohy /pravděpodobně spirály/ a se značným náklonem vylétl ve výšce 400-500m z mraku. Pilot těsně nad terénem sestupný let vybral, následně ale ztratil rychlost a po křídle, pod úhlem asi 60° sklouznul do lesa. Betonovými pumami naložený letoun se roztříštil o zem, všichni na palubě zahynuli.
Vyšetřovací spis /VUA Praha/
Z letounu zůstaly pouze pokroucené trosky.
Vyšetřování tragické události se rozběhlo vzápětí, probíhalo svižně po vojensku a brzy byli označeni viníci. Nepatřil k nim pouze pilot, který nezvládl pilotáž v noci po téměř roční přestávce. Za viníky katastrofy byli označeni i funkcionáři 29. bolp, kteří podcenili povětrnostní situaci. Dále- nebyl proveden plánovaný průzkum počasí před létáním a rovněž samotné létání nebylo dostatečně zajištěno. Řídící létání neměl spojení s řídícím bombardování, takže nevěděl, jaká je situace na střelnici a navíc ani řídící bombardování neměl spojení s posádkami. Navrhované tresty se nicméně řešily v rámci útvaru a na vojenského prokurátora nedošlo. O tom, že byla ale situace v množstvím nehod vážná svědčí i svolání mimořádného zasedání Vojenské rady na 9.8.1955, na kterém se měl problém řešit.
Místo dopadu našli koncem devadesátých let našli pánové Král a Klement z Českolipska. Z místa tehdy odvezli slušný náklad trosek.
Pietní křížek umístěný nedaleko místa dopadu
Místo katastrofy se nachází v uzavřené oboře Vojenských lesů. Zřejmě i proto se na místě dodnes nachází velké množství trosek, mezi nimi i velmi zajímavé fragmenty. Za umožnění přístupu děkuji ing. Vohradskému z VLS Mimoň.
Výrobní štítek nádrže | Zbytky válce motoru Argus 411 |
Zbytek pilotní sedačky s kurty upínacích pásů. | Ovladač vztlakových klapek |
Přístrojová deska | "Berany" řízení - vlevo. Vpravo kompletní kus pro srovnání |
Havarovaný "Síbl" měl na "beranech" namontován zajímavý ovladač, zřejmě se jednalo o spoušť pro uvolnění bomb. Tato úprava je velmi raritní a teprve po dlouhé době jsem našel jednu dobovou fotografii, kde je tato úprava zachycena. / publikace "Pilotem u letky vlečných terčů" - M. Hanák, Jakab 2015/
Prameny:
- vyšetřovací spis z fondu VUA Praha
Za pomoc na lezením místa děkuji p. Klimentovi a p. M. Královi.
Pavel Krejčí 10.2018