Messerschmitt Me 262A1a Schwalbe W.Nr. ?
I./JG 7
Fw. Fritz Namyslach +
Šťáhlavice okr. Plzeň město 17.4.1945
Místo dopadu-stav v r. 2011
Havárie tohoto letounu je na Plzeňsku všeobecně známá. Už jako kluk na základní škole,jsem byl svědkem vyprávění souseda, který v posledních dnech války sledoval letecký souboj mezi americkými stíhači a německou Schwalbinou, která se poté zřítila někde u zámku Kozel. A podle jeho vyprávění Američanům chvíli trvalo, než si ve dvojici dokázali Němci v zatáčce nadběhnout a zasáhnout ho.
Po letech se postupně podařilo historikům doplnit událost, která se dne 17.4.1945 odehrála nad Kozelským polesím.
Německý letoun Me-262 byl nad Plzeňskem zaskočen dvojicí letounů P-51D Mustang od 503. F.G., pilotovaných 1./Lt.Campbelem a 1./Lt. Ferrellem. Američtí stíhači toho dne hlídkovali nad německými leteckými základnami v západních Čechách až po Prahu a při té příležitosti narazila skupina tří Mustangů na prchající německý letoun.
Honza Vladař uvádí ve své knize Poslední akce výpověď z hlášení vítěze tohoto souboje:
Poslední člen Blue Flight 1./Lt. John C. Campbell předtím v 15.00 hodin sestřelil Me 262 u Plzně: „ I was flying Beefsteak Blue #3 at 2.000 feet and had no wingmen when I called in two jets which dived by at 90 degrees to our course.We gawe chase but gradually lost distance and were about to breakoff when another Me 262 crossed in front of us in a shallow turn to port. I followed Lt.Ferrell and his wingman as they broke to cut him off, Lt. Ferrel lfired in a steepturn and overshot the jet. I pulled six Gs and followed the 262 at about 325 IAS as he dived for the deck. I opened fire and hit his left jet engine and kept firing short bursts while he made a 90 degree turn to the righ tclosing all the time. The jet leveled off at 200 feet and I knocked pieces off his leftwing, corrected my fire to hit the fuselage, and the pilot bailed out. I may have hit the pilot because his chute did not open, the jet halfrolled in and exploded in a clearing in somewoods.I claim oneMe 262 destroyed.“
1./Lt. John C. Campbell
Vzpomínky obyvatel letcovu výpověď potvrzují, tři americké Mustangy pronásledovaly Me 262 již od Hrádku u Rokycan, během přeletu Kozelského polesí začalo z poškozeného stroje vytékat hořící palivo, které na několika místech zapálilo les. Letadlo v malé výšce ještě přelétlo údolí Kornatickéhopotoka a železniční trať a havarovalo do mladé smrčiny při lesní cestědo Milínova. Pilot s neotevřeným padákem dopadl na několik stovek metrůvzdálenou lesní louku u železniční zastávky Šťáhlavice. Jednoduchý pohřeb letce na Šťáhlavský hřbitov se konal 21.dubna. Patrně z dokladů, které měl letec u sebe, bylo do knihy pohřbených zapsáno Fähnrich Fritz Namyslach a datum narození 26.5.1922. Hrob německého letce je stále udržován.
Místo havárie jsme navštívili v průběhu let mnohokrát, před lety se zde na povrchu povalovalo ještě poměrně velké množství úlomků, částí konstrukce a třeba i celé oběžné kolo s lopatkami z motoru. Zachovaly se i některé komponenty z kabiny, několik štítků, část fotokulometu. V nedávné době byl v místě dopadu vytěžen les a podloží strojně překátrováno a dnes se zde již jakékoliv stopy po havárii hledají jen obtížně.Dodnes není ani známa příslušnost pilota ke konkrétní jednotce.
Petr Hruška
K havárii se váže snímek z fotokulometu, který se objevil před několika lety na diskusních fórech LW a s největší pravděpodobností zachycuje sestřel této Me 262 1./Lt Campbelem.
Štítek z kapoty motoru Jumo 004 | Zbytky munice r. 30 mm,upínacích kurtů atd.. | Kontaktní zapalovač 30mm střely |
![]() |
![]() |
![]() |
Lopatka kompresoru motoru Jumo 004 | Zbytky konstrukce letounu | |
![]() |
![]() |
Pilotův hrob ve Šťáhlavech
Zdroje:K.Foud,V. Krátký,J.Vladař-Poslední akce,Plzeň ,1997 D.E.Brown,T.Poruba,J.Vladař-JaPo,Me 262 1.díl
Petr Hruška,Pavel Krejčí 12.2013