Messerschmitt B 109G-10/U4 W. Nr ?
Jagdgeschwader /JG/ 53
Telnice okr. Brno- venkov 11.4.1945
Ilustrační obrázek Bf 109G-10
V sobotu 6. srpna 2011 se podařilo pracovníkům historického oddělení MZM ve spolupráci s amatérskými leteckými badateli z Moravy a ze Slovenska nalézt a vyprostit zbytky německé stíhačky Messerschmitt Bf 109, která byla pravděpodobně, podle dobového četnického hlášení, sestřelena (nebo se zřítila) dne 11. dubna 1945 na poli u obce Telnice v okrese Brno-venkov, přičemž pilot se zachránil padákem. Tuto informaci podal telnický kronikář a pamětník celé události pan Ladislav Kořalník (83), který se také na jaře letošního roku zúčastnil společně s pracovníky MZM průzkumu za použití magnetometrického měření, které na jím určeném místě odhalilo přítomnost většího kovového předmětu. Po domluvě s majiteli pozemku a za spolupráce s místními občany, včetně starosty Telnice Františka Kroutila, pak byly 6. srpna zahájeny výkopové práce – za necelou půlhodinu se v minimální hloubce do dvou metrů podařil skutečně odhalit letecký dvanáctiválcový motor Daimler Benz 9-605 DB (výrobní číslo 17/01493), který byl později téhož dne za pomoci těžké techniky z telnického zemědělského družstva vytažen na povrch. Společně s ním byl nalezen také motorový reduktor a velké množství drobných reliktů letounu (části rychloměru, výškoměru, spínače magneta, potahové plechy se zbytky kamufláže apod.). Podle nalezených muničních pásů byl letoun vyzbrojen dvěma kulomety MG 131, ráže 13mm a kanonem MK 108, ráže 30mm – ty se ovšem na místě nálezu nenacházely, neboť byly patrně odstraněny již po pádu letounu v roce 1945. Na základě všech objevených součástek je možno s jistotou určit, že se jednalo o jednomístný stíhací letoun Messerschmitt Bf 109 typu G-10/U 4, náležící patrně k německé stíhací jednotce JG 53, která byla v dubnu 1945 dislokována na letišti v Brně-Tuřanech.
/článek "Nález motoru německé stíhačky na poli u obce Telnice" - web Moravské zemské muzeum Brno/
Příprava na vyzvihnutí motoru /MZM Brno/
![]() |
![]() |
Odkrývání motoru probíhalo ručním kopáním, vpravo parta, která motor vyzdvihla /MZM Brno/
Motor byl z mělkého kráteru vytažen traktorem
Uprostřed fotografie pan Kořalník z Telnice- pamětník haváre a Vlastimil Schildberger, nestor letecké archeologie v ČR
Drobnější fragmenty / ovladač zapalovacích magnet a rychloměr/
Motor je v současné době vystaven ve Vojenském muzeu v Králíkách
Motorové lože- sbírka Radek Fuchs
Ještě v r. 2018 lze na místě nalézt drobné fragmenty. Vpravo ciferník tlakoměru paliva a oleje.
Prameny:
- web Moravského zemského muzea v Brně
- sbírka R. Fuchs
-sbírka. R. Frait
Pavel Krejčí 9.2018