Messerschmitt B 109G-10/U4         W. Nr ?  

 

Jagdgeschwader /JG/ 53

 

Telnice okr. Brno- venkov   11.4.1945

 

 

 

 

 Ilustrační obrázek Bf 109G-10

 

 

 V sobotu 6. srpna 2011 se podařilo pracovníkům historického oddělení MZM ve spolupráci s amatérskými leteckými badateli z Moravy a ze Slovenska nalézt a vyprostit zbytky německé stíhačky Messerschmitt Bf 109, která byla pravděpodobně, podle dobového četnického hlášení, sestřelena (nebo se zřítila) dne 11. dubna 1945 na poli u obce Telnice v okrese Brno-venkov, přičemž pilot se zachránil padákem. Tuto informaci podal telnický kronikář a pamětník celé události pan Ladislav Kořalník (83), který se také na jaře letošního roku zúčastnil společně s pracovníky MZM průzkumu za použití magnetometrického měření, které na jím určeném místě odhalilo přítomnost většího kovového předmětu. Po domluvě s majiteli pozemku a za spolupráce s místními občany, včetně starosty Telnice Františka Kroutila, pak byly 6. srpna zahájeny výkopové práce – za necelou půlhodinu se v minimální hloubce do dvou metrů podařil skutečně odhalit letecký dvanáctiválcový motor Daimler Benz 9-605 DB (výrobní číslo 17/01493), který byl později téhož dne za pomoci těžké techniky z telnického zemědělského družstva vytažen na povrch. Společně s ním byl nalezen také motorový reduktor a velké množství drobných reliktů letounu (části rychloměru, výškoměru, spínače magneta, potahové plechy se zbytky kamufláže apod.). Podle nalezených muničních pásů byl letoun vyzbrojen dvěma kulomety MG 131, ráže 13mm a kanonem MK 108, ráže 30mm – ty se ovšem na místě nálezu nenacházely, neboť byly patrně odstraněny již po pádu letounu v roce 1945. Na základě všech objevených součástek je možno s jistotou určit, že se jednalo o jednomístný stíhací letoun Messerschmitt Bf 109 typu G-10/U 4, náležící patrně k německé stíhací jednotce JG 53, která byla v dubnu 1945 dislokována na letišti v Brně-Tuřanech. 

/článek "Nález motoru německé stíhačky na poli u obce Telnice"  -  web Moravské zemské muzeum Brno/

 

 

Příprava na vyzvihnutí motoru /MZM Brno/

 

   

Odkrývání motoru probíhalo ručním kopáním, vpravo parta, která motor vyzdvihla /MZM Brno/

 

 

Motor byl z mělkého kráteru vytažen traktorem

 

Uprostřed fotografie pan Kořalník z Telnice- pamětník haváre a Vlastimil  Schildberger, nestor letecké archeologie v ČR

 

 

Drobnější fragmenty / ovladač zapalovacích magnet a rychloměr/

 

 

   

Motor je v současné době vystaven ve Vojenském muzeu v Králíkách

 

Motorové lože- sbírka Radek Fuchs

 

Ještě v r. 2018 lze na místě nalézt drobné fragmenty. Vpravo ciferník tlakoměru paliva  a oleje.

 

Prameny:

- web Moravského zemského muzea v Brně

- sbírka R. Fuchs

-sbírka. R. Frait

Pavel Krejčí 9.2018