North American P-51D Mustang     44-14387

 

VF-E

 

336. Fighter Squadron, 4.FG, 8.Air Force

 

1./Lt Robert O. Davis †

 

Úbočí- Dolní Žandov  okr. Cheb   17.4.1945

 

 

Jediné známé foto P-51D  44-14387 Lt. Davise

 

Znak "Čtvrté"

 

17. dubna pokračovala nad územím Čech rozsáhlá aktivita spojeneckého letectva. Mustangy a Thunderbolty ničily vše, co jen trochu vypadalo jako vojenský cíl. Americká 336. Fighter Squadron ze svazku 4. Fighter Group dostala  předchozího dne těžkou "nakládačku" a přišla v okolí Prahy o šest letounů. Zlomená morálka nebyla na pořadu dne, peruť  dostala od plánovačů 8. letecké armády  stejný cíl- volné stíhání a podporu bombardérů nad Prahou a okolí.

336. se společně s 334. FS se po hlídkování nad Prahou po 15. hodině přesunula nad letiště v Plzni. 334FS zajistila horní krytí a piloti 336. FS zaútočili na letištní plochu v Borech. Po útoku ohlásil Lt. Davis , jeden z útočících pilotů, zásah do motoru svého Mustangu a jeho nepravidelný chod. 1./Lt Harold H. Frederick, který s ním letěl ve skupině spatřil, jak z motoru Davisova stroje uniká chladící kapalina. Formace směřovala na západ k linii fronty a zdálo se, že Lt. Davis bude mít štěstí a doletí ke svým. Proud kapaliny však neustále zesiloval a letoun náhle přešel do téměř střemhlavého letu. Lt. Davis opustil ve výšce 8000stop /2400m/ stroj padákem. Lt. Frederick klesal se svým Mustangem ve spirále dolů a mohl sledovat, jak se padák Lt. Davise s určitým zpožděním otevřel a pilot bezpečně přistál na otevřeném poli. Jeho stroj dopadl střemhlavým letem do pole u obce Úbočí, zaryl se do země a vybuchl. Pilot se okamžitě po přistání zbavil padákového postroje a běžel směrem k zalesněným kopcům. Zdálo se,že z toho pro pilota kouká pouze  pár dní na útěku, než se dostane za blízkou frontovou linii,  nebo si přinejhorším  počká několik málo týdnů na konec války v některém ze zajateckých lágrů. Co se přesně stalo nevíme, jisté ale je, že osud se po seskoku  k pilotovi  otočil  ošklivým způsobem zády. Letec, ač po přistání na padáku nezraněn, se konce války nedočkal. Pravděpodobně byl na útěku krátce po přistání na padáku zavražděn zfanatizovanými Němci. Lt. Davis byl v záznamech USAAF veden jako MIA - nezvěstný v akci,  než byly americké orgány  krátce po skončení války upozorněny na  amerického letce pohřbeného v Žandově. Po exhumaci těla  byl Lt. Davis identifikován, na jeho hlavě bylo údajně nalezeno střelné zranění.  Jeho tělo bylo převezeno na americký vojenský hřbitov Lorraine u St. Avold, kde je pochován dodnes.

 

Lt. Davis /v kroužku/ na společné fotce pilotů 4. Fighter Group

 

 

 

 

 

 

Trosky, které se dodnes zachovaly z letounu Lt. Davise

   
Radiální turbokompresor motoru Rolls Royce Merlin Packard Vrtulový náboj

 

   
Zbytky palivové nádrže Část koncového oblouku výškového kormidla

 

   
Fragment pneumatiky kola hlavního podvozku Výfuk motoru

 

   
Odlehčovací ploška z křidélka Odlehčovací ploška

 

   
Páka ovládání podvozku Pedál směrového kormidla

 

   
Popisek na tlakové nádrži Štítek z palubního přístroje

 

   
Víčko palivové nádrže Podavač munice do kulometu Browning M2

 

   
Trn, na kterém byl ve vrtulovém náboji nasazen list Trn s ozubením- mechanismus nastavení úhlu náběhu listu

 

Často diskutovaným tématem je, jaký odstín modré barvy měly stroje 4. FG na směrovce.

Odpověd na tuto otázku by mohla dát tato originální část plátna vyfotografovaná na denním světle.

 

Prameny:

 

-MACR k nehodě /Fold3/

-kniha "Poslední akce"  autorů Foud, Krátký, Vladař, NAVA 1997

 

 Pavel Krejčí 9.2018