Bf 109G-6/ AS W. Nr. 165701/ 165974
I./Jagdgeschwader /JG/ 3 "Udet"
pilot: Uffz. Hans-Joachim Kettner
/
Uffz. Rudolf Kreutzinger
Vojenský prostor Libavá- Kozlov okr. Olomouc
22.8.1944
Bf 109G-6 jednotky JG 3 /Ilustrační snímek/
Koncem srpna 1944 se na české a moravské obloze strhlo hned několik šarvátek mezi letci Luftwaffe a americkou 15. Air Force. 22.8.1944 to byl souboj východně od Olomouce, 24.8. v okolí Jindřichova Hradce a 29.8. se boj rozhořel v pásu od Uherského Brodu na Frýdek-Místek a Ostravu.
Během prvně zmíněné akce dne 22.8. byl americkou 15. AF podniknut mohutný nálet na cíle v prostoru Vídně a Horního Slezska. Do vzduchu bylo vysláno 612 čtyřmotorových bombardérů, stíhací doprovod zajišťovalo 305 stíhaček. Německá Luftwaffe v reakci na bombardovací svaz podnikla 199 bojových vzletů. Během soubojů nad Maďarskem a nad Moravou a v důsledku palby flaku bylo na straně USAAF ztraceno 31 bombardérů a 5 doprovodných stíhaček. Ztráty to byly tedy přímo hrozivé. Němci přišli o 14 stíhaček, 13 jich bylo poškozeno. Padli pouze tři němečtí piloti. V porovnání s tím činily americké ztráty 94 zabitých, 1 nezvěstný a 171 zajatých letců.
Jedním ze strojů, které Luftwaffe ten den ztratila, byla "stodevítka", která dopadla severně od obce Kozlov v okrese Olomouc. Stroj náležel I. Gruppe stíhací eskadry JG 3 "Udet".
Deset strojů této eskadry, společně s s osmnácti Bf 109 od JG 300 zajištovalo výškové krytí letounům eskader JG 53 a JG 5. Celkem 55 letounů vedených Maj. Franzem Götzem bylo navedeno na americký svaz zhruba v prostoru Lipníka nad Bečvou. Rozhořel se tvrdý souboj se stíhacími Mustangy, které bombardérům zajišťovaly ochranu. Svědky ze země byly pozorovány dva Messeschmitty, které se v blízkosti Velkého Újezdu střemhlav řítily dolů, v závěsu za nimi jedna P-51. Němci srovnali strmý sestup těsně nad korunami stromů. Mustang v závěsu zahájil palbu a dlouhou dávkou jednoho messerschmitta po druhém sestřelil. Oba stroje se zřítily nedaleko od sebe. Dle německých záznamů šlo o letouny Bf 109/AS výrobních čísel 165974 "bílá 16" a 165701 "bílá 4", které pilotovali Uffz. Kreutzinger a Uffz. Kettner. První z nich z letounu na poslední chvíli vyskočil, druhý jmenovaný zahynul.
Obě místa dopadů jsem již dohledal, jedno v r. 2017, /případ viz ZDE/.
Na druhé jsem byl upozorněn na jaře 2018 čtenářem webu, panem Pavlem Petrželou. Při několika návštěvách prostoru bylo nalezeno množství zajímavých artefaktů. Stále není nicméně zcela jisté, která "stodevítka" patřila Uffz. Kettnerovi a která Uffz. Kreutzingerovi. Místa dopadů jsou velmi blízko od sebe. To odpovídá popisu pamětníků, že Mustang, který Messerschmitty pronásledoval sestřelil oba němce jednou dlouhou dávkou. Určitým vodítkem k přiřazení by mohl být zbytek podrážky boty a rovněž tak zbytky rámu překrytu kabiny. Mohlo by to naznačovat, že právě místo lokalizované v r. 2018 se stalo osudným pro Uffz. Kettnera, který při sestřelu zahynul.
Dodnes zřetelný kráter v místě dopadu /2018/
Množství drobných fragmentů po předchozích návštěvnících | Tlaková kyslíková lahev |
Výfuk motoru DB 605 | Fragment disku kola |
Něco se nám tu klube ze země... Vrtulový list VDM-9-12087A
Nezbytné pózování s hezkým nálezem. Lukáš Svoboada- šťastný nálezce, autor webu, Tomáš.
Stále čitelné nápisy na listu
![]() |
|
Fragment konzole ovládání motoru | Konzole v původním stavu |
![]() |
![]() |
Páka řízení směrového kormidla | Umístění páky na podlaze pilotního prostoru |
![]() |
|
Zbytek zástrčky pozemního zdroje | Zástrčka na pravé straně trupu |
Inspekční krytka z křídla | Páka hmotového vyvážení balančního křidélka |
Nábojnice střeliva do 13mm kulometu MG 131 | Značka výrobce a rok výroby |
? | Fragment radiostanice FUG 16ZY |
Závěs kormidla | Značky závěsu |
![]() |
![]() |
Mezi zajímavé nálezy patří zdeformovaný palivoměr, v jehož vnitřku se nacházela zaražená spoušť z řídící páky!
![]() |
![]() |
Ciferník ukazatele stavu paliva | Zdeformovaná spoušť, nalezená uvnitř ukazatele paliva |
- Jan Mahr "Vzpomínky na neznámé letce" 2011
- Jiří Šašek "Letecká bitva nad Moravou 22.srpna 1944" Svět křídel 2013
Pavel Krejčí 9.2018