Avia C-2B1   ev. č. 206

 

1.letecký školní pluk - Olomouc

 

Olomouc - Holice       15.5.1950

 

Avia C-2 - ilustrační snímek

 

 

 Posádka stroje C-2 1. leteckého školního pluku složená z instruktora por. Jindřicha Macháčka a žáka čet. Kolmačky vykonávala 15. května 1950 v pracovním prostoru Velká Bystřice cvičný let. Po ukončení úlohy se vracela z prostoru vzdáleného asi 15 km od letiště Olomouc -Neředín  z výše asi 1000m klouzavým letem s plynem staženým na volnoběh zpět. Ve výšce asi 500 m přidal žák plyn, motor ale nezabral a začal vynechávat. Poklidný  let se začal měnit  v drama. Zkušený instruktor, por. Macháček správně vyhodnotil, že problém je zřejmě v závadě na  palivovém čerpadle a ruční nastřikovací pumpou se snažil udržet motor v chodu. Rychle vyhodnotil situaci a rozhodl se s letounem zamířit k letišti Olomouc - Holice, které se nacházelo nejblíž. Záměr však nevyšel podle plánu. Letadlu se během klesání motor definitivně zastavil a pilot byl nucen přistávat do terénu. Na výběr díky malé výšce už moc nebylo, jediná vhodnější plocha se nacházela přímo před letadlem. Aby se ale pilot vyhnul nárazu do budov musel v malé výšce provádět zatáčku doleva. Během manévru letadlo zachytilo levým křídlem o zem, zhruba 1/3  se ho odlomila a pak už následoval náraz přídí, po které došlo k destrukci celého letadla. V dané situaci měla posádka velké štěstí -  k požáru letadla nedošlo. Bilance přesto nebyla veselá,  por. Macháček byl zraněn těžce, čet. Kolmačka z místa nehody odešel "po svých"- byl jen lehce zraněn.

Vyšetřovací komise zjistila, že příčinou vysazení motoru Argus 410  /čs. označení M-410/ bylo uváznutí regulačního šoupátka palivového čerpadla. Rozhodnutí pilota, který se pokusil letoun zachránit a doklouzat do Holic nebylo nijak oceněno, právě naopak. Bylo konstatováno, že bezprostředně  po vysazení měl najít vhodnou plochu a nouzově přistát "na břicho", byť s rizikem poškození letadla.

 

Snímky vraku letounu C-2B1 výr. č. 206 - VUA Praha /snímky byly v archivu  poškozeny během povodně v r. 2002/

 

                   1950/2018

 

                    1950/2018

       

 

Zajímavé prolnutí archivních fotografií se současností, se snímky si pohrál p. Jiří Černošek díky Jirko!

Prameny:

 

- vyšetřovací spis VUA Praha 

 

Pavel Krejčí 8.2018