MiG-21F    výr. č. 261113

 

trup. č. "1113"

 

3.letka, 5.slp,  Plzeň-Líně /Dobřany/

 

por. Karel Fišera †

 

Brozany nad Ohří okr. Litoměřice  9.4.1980

 

MiGy-21F 5.slp / Foto: kniha autorů M.Lanči, S. Brašna "Psohlavci Letectva"/

 

Úvodní věta vyšetřovacího spisu k této nehodě je  strohá.  "Dne 9.4.1980 došlo v 17:17h u 3. letky 5.slp 1.sld 10 LA k letecké katastrofě, při níž zahynul pilot poručík Ing. Karel Fišera a byl zničen letoun MiG-12 ev. číslo 261113."

Co přesně se 9. dubna 1980 nedaleko Terezína na Litoměřicku stalo, je možné vypátrat podrobnějším studiem spisu, který je uložen ve VUA Praha.

Důležitým faktorem této letecké nehody bylo počasí, které ten den panovalo. Bylo skoro zataženo, oblačnost 5-8/8 se spodní základnou 1000-1200m a s vrcholky oblaků ve 4000-6500m. Dohlednost byla proměnlivá, pod oblačností kolem 10km která v přeháňkách klesala až na 1-3 km.

Por. Fišera provedl po 14 hod. předletovou přípravu s velitelem roje  pro svůj první let toho dne. Tím byl let nad oblaky po trati PLZEŇ-ŽATEC-HRADČANY-BECHYNĚ-BEROUN-PLZEŇ ve výšce 7450m std. Pilot nebyl soutředěný, což se projevilo tím, že po příchodu k letounu zapomněl provést předletovou prohlídku a rovnou sedl do kabiny. Samotný let, kdy byl sledován z druhého stroje velitelem 3. letky nicméně  provedl bez závad a byl hodnocen "VÝTEČNĚ". Pilot měl po přistání skvělou náladu a zdálo se, že k druhému, již samostatnému letu po stejné trati ve výšce 8550m je dobře připraven. Podle pozorování příslušníků letky se na něm ale s blížícím se druhým letem začalo projevovat napětí a začal být z neznámých důvodů velmi nervózní.

K osudnému letu odstartoval v 17:00:30 a podle plánu nasadil v 17:06 na trať. Stoupal skz oblačnost do výšky 8550m a navázal spojení s VS. Zhruba po dalších dvou minutách se por. Fišera evidentně dostal do problémů. Podle záznamu radolokátorů vedl sice letoun směrově  správně po trati na Žatec, stoupání však nebylo plynulé a pilot měnil výšku. Na dotaz VS  odpověděl, že je nad oblačností ve výšce "80", což v té době nebyla pravda, protože na čas zmizel z radarové obrazovky a zřejmě se pohyboval velmi nízko. Pak zřejmě opět stoupal, během letu v mracích ale nezvládl pilotáž. Před Žatcem začal letoun prudce klesat a rychlost letu vzrostla na 1300-1350km/hod. Pilot již s VS nekomunikoval, vynořil se z oblačnosti vysokou  rychlostí  v prudkém klesání  v prostoru letiště Raná. Vybral sestup  a  podle svědků na forsáži opět zmizel v mracích. Podle radaru pak letoun během 1 min a 25 sec dosáhl výšky 10000m, což svědčí o značné rychlosti, ve které zahájil stoupání. Pilot byl již zřejmě v ohromném stresu a nedokázal letoun ani nad oblačností srovnat a dál řídit. Po dosažení vrcholu stoupání začal MiG opět klesat a jeho rychlost narůstala. Stroj dosáhl rychlosti asi 1300-1400 km/hod. V katastru obce Brozany nad Ohří se vynořil z oblačnosti a střemhlav narazil do země. Přesto, že se událost odehrála v hustě obydleném prostoru a jen asi 800m od obce Hostěnice, dopad nikdo nezaregistroval. Stroj se neslyšně nadzvukovou rychlostí mihl vzduchem /doba od vynoření z oblaků v 1000m po dopad trvala zhruba 2.5 vteřiny/ a teprve následné zadunění a zasvištění motoru naznačovalo, že se něco děje. V té době už byl ale celý stroj zaryt 15metrů do země. Na poli nedaleko silnice Hostěnice-Brozany zůstala je nakypřená půda a drobné úlomky, po letounu se doslova slehla zem.

 

Informační zpráva adresovaná  ministru obrany. Letoun v té době ještě nebyl nalezen.

 

 

Celý letoun se zaryl do země, na povrchu zůstaly jen drobné úlomky

 

Ohledáním místa dopadu bylo zjištěno, že letadlo dopadlo pod úhlem větším než 80° v kurzu 126°. Pilot se nepokusil o katapultáž a zahynul ve stroji. 

 

 Bagrování  trosek letadla - trosky byly nalezeny v hloubce až 15 metrů / Foto: kniha autorů M.Lanči, S. Brašna "Psohlavci Letectva"/

 

Snímek ukazatete Machova čísla, ručička se otiskla na hodnotě M 1,2

 

 Místo katastrofy v r. 2018.

 

   

Drobné fragmenty nalezené na místě dopadu stroje č. 1113

 

Prameny:

- Vyšetřovací spis: VUA Praha

- Kniha autorů M.Lanči, S. Brašna "Psohlavci Letectva"/

 

Pavel Krejčí 8.2018