MiG-19S výr. č. 610859
trup. č. "0859"
2.letka 5. stíhací let. pluk
Hořovice okr. Beroun 17.5.1966
Ilustrační snímek- MiG-19S
Když se 2. letka 5. stíhacího leteckého pluku přesouvala ráno 16.5. 1966 na záložní letiště HOŘOVICE k letecko-taktickému cvičení, nikdo ze zůčastněných ještě netušil, že návrat do Plzně o pár dní později bude probíhat ve znamení ponuré nálady. Zvýšená zátěž kladená na letecký personál spojená s cvičením byla zřejmě příčinou letecké katastrofy, která se následující den v blízkosti Hořovic odehrála. Jejím smutným aktérem se stal 34-letý pilot 1. třídy, velitel roje kpt. Josef Matoušek.
Ten odstartoval osudného úterý 17. května 1966 ke svému ten den třetímu letu, jehož úkolem byl vzdušný průzkum. Ačkoliv na kpt. Matouškovi podle slov kamarádů nebyla znát únava a před letem byl v dobré náladě a vtipkoval, byl to v podstatě třetí den, kdy pořádně nespal. V noci ze soboty na neděli měl službu dozorčího útvaru, v neděli se připravoval na přesun, v pondělí ráno přelétl s Migem-19 do Hořovic a vykonal několik letů z nichž poslední skončil téměř o půlnoci. Další den od rána opět létal. Průběh jeho posledního letu byl normální až do okamžiku, kdy se přibližoval k přistání. Letoun v přistávací konfiguraci se ve výšce zhruba 50 metrů najednou začal odchylovat ze směru a vybočoval mimo přistávací dráhu. Řídící létání vydal pokyn "srovnej letoun!", došlo k podrovnání asi výšce 10 metrů s dalším vybočením. Na další pokyny pilot nereagoval, plyn nepřidal a letoun v mírném stoupání se stále se zvětšujícím náklonem nabral výšku asi 50 m. Stroj neřízen přeletěl blízké obytné domy, přešel do pádu a zřítil se v jejich těsné blízkosti. Celá situace od vyrovnání do pádu trvala asi 8 vteřin. Pilot nijak nereagoval a o katapultáž se nepokusil.
Znázornění poslední fáze letu /vyšetřovací spis- VUA Praha/
Vyšetřování katastrofy vyloučilo technickou závadu na letounu. Výsledek pitvy byl jednoznačný. V organismu pilota nedošlo před smrtí k žádné stresové reakci. To znamenalo, že pilot byl ve stavu sníženého vědomí, nebo v bezvědomí, vyloučen nebyl ani mikrospánek. Oficiálně byl případ uzavřen s tím že, jak se praví ve vyšetřovacím spise "Příčinou mohla být zvýšená zátěž pilota v průběhu VŠC /Velitelsko-štábní cvičení/ a nesprávný režim odpočinku během posledních 3 nocí."
Fotografie zříceného MiGu-19S 0859 /VUA Praha/
Místo katastrofy v r. 2018
Ulice, která vede k místu havárie nese pilotovo jméno- "Kapitána Matouška". Nedaleko místa dopadu byl zřízen pomník, který připomíná jeho památku.
Původní podoba pomníku /zdroj- www.letistecr.cz/
Prameny:
vyšetřovací spis- VUA Praha
Pavel Krejčí 7.2018