B-36/De Havilland DH. 98 Mosquito FB Mk.V
RF - 913 JX - 4
Letecký pluk 25 "Atlantický"
škpt. Stanislav Židlický†, rt. Michal Englman†
Kvaštov, Sedlec - Prčice 4.3.1949
Ilustrační snímek čs. B-36 Mosquito.
Pilotní odznak škpt. Židlického nalezený na místě havárie autorem webu v roce 2011. Škpt Židlický prodělal pilotní výcvik ještě v předválečném období a létal u Leteckého Pluku 1 v Praze. Tomu také odpovídá tento "prvorepublikový" odznak vyrobený firmou Provazník a spol. v Praze VII.
Osádka letounu obdržela 4.3.49 rozkaz provést orientačni let na trati Kbely-Tábor-Havl. Brod-Kbely, výška letubyla stanovana na 400m.
Letoun odstartoval z Prahy- Kbel v 09:51, krátce po 10:00 havaroval u obce Kvašťov.
Dle vyšetřovacího spisu z VUA letoun krátce před havárií létal ve výšce 10 až 30 metrů nad terénem a prováděl ostré zatáčky. Dvakrát přeletěl ve výšce stromů kolem stavení pí. Janotové /teta škpt Židlického/ bytem Kvašťov č.p. 11, při třetím náletu zachytil o stromy a roztříštil se. Zbytky letounu rozmetané po lese vzplály, letoun shořel, posádka zahynula. Vyšetřovací komise neměla složitou práci se stanovením příčiny nehody - letecká nekázeň. Poměrně důležitým faktem, který je zmíněn ve vyšetřovacím protokolu je to, že letoun nebyl vybaven dvojím řízením. Škpt. Židlický se tedy jen vezl. a na nehodě neměl přímou vinu. Nízké létání nicméně zcela jistě rt. Englman prováděl s jeho souhlasem.
Zákres poslední fáze letu před havárií /VUA Praha/
Navigátor, kapitán Židlický prodělal svůj výcvik v Anglii. V roce 1946 absolvoval u 13. OTU v Middleton St.George 136. výcvikový kurz.
Kurz č. 136, No 13 OTU Middleton St.Georg
Kapitán Židlický sedící první zleva
Snímek z knihy Miroslava Pajera "Křídla pro vítězství a poválečnou obnovu"
kpt. Židlický /by Pavel Kohout/
Letoun byl zcela zničen a vyřazen z evidence. Na místě havárie je dodnes pomník obou letcům vybudovaný krátce po nehodě příslušníky pluku.
Ve VUA se společně s vyšetřovacím spisem zachovaly zápisníky letů pilota Engelmanna i navigátora Židlického. Jsou zde dále zákresy letu těsně před nehodou a několik fotografií trosek. Vše je bohužel velice poškozené vodou - hlavně fotografie, které jsou prakticky nepoužitelné. Důvod je prostý- v roce 2002 byly tyto spisy v archivu zaplaveny při povodních. Podařilo se je nicméně vysušit a zachránit aspoň v této podobě.
Fragmenty stroje nalezené na místě havárie.
Přístrojová deska po nálezu... | ...v průběhu čištění... | ....po vyčištění a konzervaci... |
Pavel Krejčí 2014