B-36/De Havilland DH. 98 Mosquito FB Mk.V

 

RF - 913                JX - 4

 

Letecký pluk 25  "Atlantický" 

 

škpt. Stanislav Židlický, rt. Michal Englman

 

Kvaštov, Sedlec - Prčice         4.3.1949

 

 


Ilustrační snímek čs. B-36 Mosquito.

 

   

 

 

 

Pilotní odznak škpt. Židlického nalezený na místě havárie autorem webu v roce 2011. Škpt Židlický  prodělal pilotní výcvik ještě v předválečném období a létal u Leteckého Pluku 1 v Praze. Tomu také odpovídá tento "prvorepublikový"  odznak vyrobený  firmou Provazník a spol. v Praze VII.

 

Osádka letounu obdržela 4.3.49 rozkaz provést orientačni let na trati Kbely-Tábor-Havl. Brod-Kbely, výška letubyla stanovana na  400m.

Letoun odstartoval z Prahy- Kbel v 09:51, krátce po 10:00 havaroval u obce Kvašťov.

Dle vyšetřovacího spisu z VUA letoun krátce před havárií létal ve výšce 10 až 30 metrů nad terénem a prováděl ostré zatáčky. Dvakrát přeletěl ve výšce stromů kolem stavení pí. Janotové  /teta škpt Židlického/ bytem Kvašťov č.p. 11, při třetím náletu zachytil o stromy a roztříštil se. Zbytky letounu rozmetané po lese vzplály, letoun shořel, posádka zahynula. Vyšetřovací komise neměla složitou práci se stanovením příčiny nehody - letecká nekázeň. Poměrně důležitým faktem, který je zmíněn ve vyšetřovacím protokolu je to, že letoun nebyl vybaven dvojím řízením. Škpt. Židlický se tedy jen vezl. a na nehodě neměl přímou vinu. Nízké létání nicméně zcela jistě rt. Englman prováděl s jeho souhlasem.

 

Zákres poslední fáze letu před havárií /VUA Praha/

 

 

     
     
 
Zápisník letů rotníka Michala Englmana se zachoval ve VUA Praha /rozkliknutím možno zvětšit/
 
 
 
 Poslední lety jsou zaznamenány v polovině ledna 1949 /VUA Praha/
 
 
 

                                                                                                                                                                

Navigátor, kapitán Židlický prodělal svůj výcvik v Anglii. V roce 1946 absolvoval u 13. OTU v Middleton St.George 136. výcvikový kurz.

 

                                                             

Kurz č. 136, No 13 OTU Middleton St.Georg
Kapitán Židlický sedící první zleva
Snímek z knihy Miroslava Pajera "Křídla pro vítězství a poválečnou obnovu"
 

 

 

 kpt. Židlický /by Pavel Kohout/

 

Letoun byl zcela zničen a vyřazen z evidence. Na místě havárie je dodnes pomník obou letcům vybudovaný krátce po nehodě příslušníky pluku.

 Ve VUA se společně s vyšetřovacím spisem zachovaly zápisníky letů pilota Engelmanna i navigátora Židlického. Jsou zde dále zákresy letu těsně před nehodou a několik fotografií trosek. Vše je bohužel velice poškozené vodou - hlavně fotografie, které jsou prakticky nepoužitelné. Důvod je prostý- v  roce 2002 byly tyto spisy v archivu zaplaveny při povodních. Podařilo se je nicméně  vysušit a zachránit aspoň v této podobě.

 

 

Fragmenty stroje nalezené na místě havárie.

                Přístrojová deska po nálezu...                    ...v průběhu čištění...             ....po vyčištění a konzervaci...

 
   
     
     
     
     

 

 

Pavel Krejčí 2014