Heinkel He 111H-16 W. Nr 161767
III./ Kampfgeschwader /KG/ 53
Zubří okr. Vsetín 30.11.1943
Ilustrační snímek- He 111H
Poslední listopadový den jednu hodinu před polednem válečného roku 1943 otřásla poklidnou valašskou obcí Zubří mohutná exploze. V severní, odlehlé části obce, zvané Porubky stoupal k nebi sloup černého dýmu, který označoval místo tragédie, která se tu právě stala. Místní obyvatelé, kteří přispěchali k místu neštěstí mohli v těsné blízkosti obytného stavení pana Františka Holiše spatřit kráter, ze kterého trčely pokroucené části letecké konstrukce, mezi nimiž šlehaly plameny, které měnily vše k nepoznání. Všude v okolí kráteru ležely rozrhané plechy, změťi kabelů, nosníků a mezi tím na kusy roztrhané části lidských těl. Všude po okolí se v této spoušti po zemi válely papíry a dopisy - pošta, která již neměla být nikdy doručena. Mezi lidmi se ihned roznesla zpráva, že u domu pana Holiše havarovalo německé poštovní letadlo. Jeho posádka zahynula a při výbuchu eroplánu zahynula rovněž Aněžka- třináctiletá dcera majitele stavení. Během chvíle se na místě objevila četnická hlídka a vzápětí vojáci Wehrmachtu, kteří místo uzavřeli. Během následujících dní vojáci místo uklízeli, dostavili se zástupci Luftwaffe a společně s technickým komandem trosky letadla i ostatky mrtvých letců odvezli. Dne 3. prosince 1943 se na hřbitově v Zubří konal za široké účasti místních obyvatel a spolužáků pohřeb nešťastně zahynulé Anežky. Letecká událost vzbudila v širokém okolí velkou pozornost a po desítky let zůstala vryta v paměti místních občanů.
Zápis o události z kroniky ZDŠ v Zubří
Aněžka Holišová /via H. Holišová/
S tím, jak postupně očití svědkové letecké katastrofy odcházeli, i tato událost během posledních desítek let upadala v zapomnění. To se ovšem netýká samotné rodiny Holišových, kterou událost nejvíce postihla. Z přímých svědků nehody již v rodině není nikdo naživu, nicméně přímí potomci o události vědí z vyprávění svých předků. K události se zachovalo několik dokumentů, na jejichž základě si lze sestavit obrázek, co se ten den stalo.
Nejvíce informací poskytují četnická hlášení. První z nich byly sepsány ještě v den události četnickou stanicí ve Valašském Meziříčí. Již tento den velitel stanice Oberwachtmeister Říčka informuje o havárii letounu He 111, při níž zahynuli čtyři z pěti členů posádky. Ve stejné duchu se nese i fonogram, který ze zmiňuje o tom, že trosky letounu jsou rozesety až půl kilometru od místa dopadu.
Více podrobností obsahuje "meldung" z následujícího dne, tedy 1. prosince 1943. Je podáno hlášení o smrti Aněžky Holišové, kterou usmrtila exploze letadla a jsou zmíněny výpovědi svědků, kteří viděli pád letadla. Letoun, který se se následně zřítil, letěl podle svědků ve formaci s dalšími, ve směru ze západu na východ. Lze se domnívat, že šlo o přelet skupiny letadel na východní frontu, který byl využit pro přepravu pošty a proviantu bojujícím jednotkám. Jak popisují svědkové, jedno z letadel se náhle od skupiny oddělilo. Začalo klesat a pokračovalo na jihovýhod směrem k Zubří. Byly spatřeny plameny, z letadla se oddělovaly jednotlivé části. Svědci viděli, jak na letícím stroji došlo k menší explozi, z letadla se oddělily nějaké plechy a začaly z něj vypadávat papíry. Poté letadlo dopadlo na pozemek Františka Holiše a mohutně explodovalo.
Aktualizace 14.9.2018
S novými informacemi které o nehodě zjistil, se podělil pan Jiří Šašek, za což mu patří velký dík! Podstatným posunem je nově získaný záznam, že na palubě nebylo šest , ale hned osm členů posádky!
Z německého záznamu o ztrátě , který tomuto webu poskytnul Jiří vyplývá, že zmíněný bombardér patřil k bojové eskadře KG 53, respektive její třetí Gruppe, sedmé Staffel. Stroj He 111 verze H-16 během osudného letu nesl na palubě pět členů posádky a rovněž převážel tři příslušníky pozemního personálu. Původní informace pana M. Benčeka,že jeden z členů posádky /Ogefr. Vanak- Vanek/ z letounu vyskočil na padáku a přežil se nepotvrdila. Všichni, kdo byli na palubě stroje při nárazu zahynuli a pád letounu se nešťastnou náhodou stal osudný rovněž pro Aněžku Holišovou, která se bohužel ocitla v nesprávný čas na nesprávném místě.
Civilní oběť:
Aněžka Holišová †, 13 let
III. Gruppe KG 53, ke které havarovaný letoun patřil vznikla 1.května 1939. Během Bitvy o Británii byla nasazena na francouzské základne Lille- Mouvaux. Později byla nasazena na východní frontě v tažení proti Sovětskému svazu. Dle německých záznamů byla od 19. července 1943 dislokována na německé základně Gablingen u Augsburku kde se přezbrojovala. Její stroje byly v průběhu listopadu a začátkem prosince 1943 přelétávány zpět na východní frontu, což přesně zapadá do časového rámce letecké katastrofy u Zubří. Od 5. prosince již byla jednotka deklarována jako bojeschopná na základnách na východě. Lze tedy s velkou jistotou konstatovat, že zřícený letoun startoval ze základny Gablingen a jeho cílem bylo některé z letišt v Sovětském svazu.
Do pátrání po okolnostech případu se v srpnu 2018 zapojil i pan Jiří Šašek. O nedávno získané informace se podělil v níže uvedeném článku.
Když jsem se koncem července 2018 dozvěděl o nalezení trosek He 111 u Zubří, pokusil jsem se vyhledat příbuzné zahynulých členů osádky. Přestože naděje na úspěch bývá v případě německých letců minimální, ozval se mi dne 5. září 2018 osmaosmdesátiletý bratr pozorovatele Gefr. Gottfrieda Michela. Překvapený pan Michel uvedl, že měl dva bratry, přičemž poté, co Gottfried 30. listopadu 1943 zahynul u Zubří, padl přesně o rok později a ve stejnou hodinu i Ulrich, a to jako šestnáctiletý pomocník Luftwaffe. Gottfried Michel byl vynikajícím hráčem fotbalu a cvičencem na nářadí.
Nejzajímavějším poskytnutým dokumentem je výňatek z kondolenčního dopisu velitele 7./KG 53, Hptm. Ernsta Ebelinga, sepsaný pouhý den po nehodě, v němž stručně zmiňuje průběh tragédie. Během přeletu na východní frontu ve formaci s dalšími letouny jednotky se těsně před dosažením Moravské Ostravy ve výšce 2 200 metrů vyskytla vrstva oblačnosti silná asi 250 metrů. Při jejím průletu provedl pilot Uffz. Baier prudký vzestupný manévr, při němž letadlo náhle spadlo do vývrtky, kterou se již pilotovi nepodařilo vybrat, a celá osádka před zraky ostatních letců z jednotky zahynula. Na rozdíl od svých spolubojovníků Ernst Ebeling válku přežil a těsně před jejím koncem, 20. března 1945, dokonce obdržel Rytířský kříž. Po vstupu do Bundeswehru pak v letech 1972 až 1980 zastával funkci Generalarzt der Luftwaffe.
Z technického hlediska je velmi zajímavá informace, kterou velitel 7./KG 53 napsal rodině v kondolenčním dopise. Zmiňuje se o průletu oblačností ve výšce 2200 metrů a náhlé ztrátě kontroly nad letounem. To by mohlo napovídat o příčině nehody. Jelikož se událost stala v měsíci listopadu, je velmi pravděpodobné, že příčinou katastrofy byla námraza, která způsobila ztrátu ovladatelnosti a pád stroje do vývrtky. S letounem obaleným vrstvou ledu se vývrtku pak nepodařilo ani při relativně dostatečné výšce nad terénem vybrat. Je rovněž možné, že během pádu došlo k překročení mezních násobků konstrukce letadla a k destrukci ještě ve vzduchu. To by odpovídalo popisu, který poskytli svědci na zemi- totiž, že se z letounu oddělovaly části konstrukce.
Znak KG 53 "Legion Condor"
Znak III.Gruppe KG 53
Dne 30.6.2018 byl v Zubří realizován terénní průzkum a to ve spolupráci Muzea městyse Suchdol nad Odrou a Letecké badatelny. Na místě byly z hloubky cca 2 m vyzvednuty menší fragmenty letadla, jeden z motorů Junkers JUMO 211 včetně reduktoru a vrtulové hlavy, části dřevěných vrtulových listů, agregátů a dalších konstrukční prvků letadla. Byly nalezeny části kabiny, úlomky plexiskla i části oděvů a výstroje letců. Vše projde důkladnou prohlídkou, očistou a konzervací. Nalezené fragmenty německého bombardéru He 111 budou následně k vidění v letecké expozici Muzea městyse v Suchdole nad Odrou. Velký dík za vstřícnost a podporu během kopání patří rodině Holišových.
Zubří 30.6.2018
Zbytky letecké výstroje | Část letového manuálu |
Plastová tabulka, zřejmě příslušenství zaměřovače Lotfe | Ano, jsou to prezervativy! Při dlouhých letech v letadle které není vybavené toaletou je potřeba "pisoár do kapsy", zná to i dnes každý plachtař! |
Vstřikovací čerpadlo motoru JUMO 211 | Výrobní štítek motoru |
Motor JUMO 211 | Drobné fragmenty osobních věcí posádky |
Vstřikovací čerpadlo motoru JUMO 211F
Zapalovací magneto- výroba AUTOUNION A.G., od r. 1964 přejmenováno na AUDI
Část projekční mapy | Plastový štítek - nastavení zaměřovače Lotfe |
Fragment tabatěrky | Část benzinového čerpadla |
Hrdelní mikrofon- tzv. "krkafon" z kukly | Část pilotní kukly LKpW 101 |
Společný snímek - Suchdoláci, Letecká Badatelna, rodina Holišových
Prameny:
2) MZA v Brně - SOkA Vsetín, Základní devítiletá škola Horní Zubří, Zubří, nezpracované dodatky, kronika 1940-1945