Boeing B-17G 42-97738
352.BS/301. Bomb Group/ 15. Air Force
Kravaře okr. Opava 13.11.1944
Podoba B-17G 42-97738 není přesně známa, fotografie stroje se zatím nikde neobjevila. Letoun zřejmě létal v šedé kamuflážní barvě.
/zdroj: Jan Mahr- Vzpomínky na neznámé letce - se souhlasem autora /
B-17G /ilustrační snímek/
Letoun se rozpadl ve vzduchu a jeho trosky dle pamětníků dopadly na velkém prostoru v okolí obce Kravaře. Označená plocha je místem, kde se prozatím našlo největší množství fragmentů. Dle nalezených částí je to místo dopadu části trupu a nejméně jednoho motoru.
Je málo známou skutečností, že americká 15. Letecká Armáda podnikala v Evropě mimo mohutných denních náletů i ojedinělé noční akce. Tyto noční nálety probíhaly v koordinaci s britskou 205. skupinou v rámci MASAF /Mediterranean Allied Strategic Air Force/. Noční mise amerických bombardérů byly nazývány "Lone Wolf Missions" , tedy "Mise osamělých vlků" a jejich posádky byly složeny výhradně z dobrovolníků.
12. listopadu večer odstartovalo z italských základen dvacet strojů B-17G od všech šesti skupin 5. bombardovacího křídla. Cílem byla rafinerie označovaná jako Blechhammer-jih. Jedním ze strojů byl radarem H2X vybavený B-17G Fortress sériového čísla 42-97738 na jehož palubě byla desetičlenná posádka, které velel Lt. Wayne A. Wendt. Jednotlivé letouny po startu ze svých základen pokračovaly ke svému cíli jako správní vlci-samotáři - každý samostatně. Posádka Lt. Wendta se během letu musela potýkat s problémy, které způsobila bouřková činnost na Jadranem, nicméně vše jinak probíhalo podle plánu a v pořádku se dostala nad cíl. V 02:40 svhla z výšky 28 000 stop na cíl svůj náklad pum a otáčela se k návratu domů. V okamžiku, kdy radista T./Sgt Campbell ohlásil zavření pumovnice vyšlehl z motoru č. 2, tedy levého vnitřního plamen. Lt. Wendt motor okamžitě vypnul, zapraporoval a spustil hasící systém. Motor přesto stále hořel, Lt. Wendt proto stroj uvedl do prudce sestupného letu a snažil se plamen z motoru "utrhnout" proudem vzduchu. Snaha byla marná a plamen postupně zachvátil i křídlo. Pilot si vyžádal u navigátora pozici a nařídil posádce opusit stroj. Stroj se v té chvíli nacházel nad obcí Kravaře na Opavsku. Čtyřem členům posádky se podařilo vyskočit,pak se však odlomilo hořící levé křídlo a stroj přešel do spirály. Prudká rotace vyrazila z trupu dva členy posádky, kterým se však nepodařilo otevřít jejich padáky a zahynuli. Další čtyři letci zůstali odstředivými silami uvězněni v trupu a stroj nedokázali opustit. Letoun se během pádu rozpadal a jeho části dopadly jižně od Kravař na loukách mezi části obce Dvořisko a Kouty.
Čtyři členové posádky, kteří měli to štěstí, že si zachránili život na padácích byli postupně zadrženi a eskortováni do zajateckých táborů kde si museli počkat na konec války. Jeji méně štastní kamarádi byli pohřbeni. Čtyři letci , kteří zahynuli v troskách letounu byli pohřbeni na katolickém hřbitově v Kravařích, zbylí dva pak na katolickém hřbitově v Dolním Benešově.
Posádka letounu 42-97738
pilot: Lt. Wayne A Wendt - KIA
co-pilot: Lt. William A. Hug -KIA
navigátor. Lt. Harry M. Snyder -POW
bombometčík: Lt. David K. Workman -POW
operátor radaru Lt. John W. Campbell -KIA
mechanik: Sgt. Wallace M. Zellner -KIA
radista: Sgt. James M.Campbell -KIA
střelec Sgt. Robert C.Simonson -KIA
střelec: Sgt.Robert W. Sumner -POW
střelec: Sgt. Robert H. Patrick -POW
Zajímavostí je, že letoun, který se zřítil u Kravař stál na výrobní lince v Burbanku v Kalifornii hned vedle B-17G, jejíž poslední let skončil rovněž na území okupovaného Československa. Letoun B-17G 42-97739 přistál 9.12.1944 nouzově nedaleko Dolního Dvořiště u hranic z Rakouskem a část jeho posádky byla několika fanatickými Němci povražděna. / případ zpracován ZDE /
Missing Air Crew Report ke ztrátě letounu 42-97738
Formulář vyplněný dva dny po akci na domovské základně. Jelikož ztrátu letounu nikdo z jiných posádek neviděl, vycházelo se z domněnky, že letoun byl ztracen vlivem bouřkové činnosti během letu k cíli.
Německý report k havárii letounu.
Místo dopadu části letadla 2017
Drobné fragmenty z B-17G 42- 97738 nalezené v r. 2017
Fragmenty, které na místě v minulosti nalezl Standa
Prameny:
Jan Mahr kniha " Vzpomínky na neznámé letce" 2011
www.sbirani.cz
Za poskytnuté materiály děkuji Standovi, za pomoc s nalezením místa havárie Aldovi
Pavel Krejčí 7.2018