Boeing B-17G      42-97738

 

352.BS/301. Bomb Group/ 15. Air Force

 

Kravaře okr. Opava    13.11.1944

 

 Podoba B-17G 42-97738 není přesně známa, fotografie stroje se zatím nikde neobjevila. Letoun zřejmě létal v šedé kamuflážní barvě.

/zdroj: Jan Mahr- Vzpomínky na neznámé letce - se souhlasem autora /

 

B-17G /ilustrační snímek/

 

 

 Letoun se rozpadl ve vzduchu a jeho trosky dle pamětníků dopadly na velkém prostoru v okolí obce Kravaře. Označená plocha je místem, kde se prozatím našlo největší množství fragmentů. Dle nalezených částí je to místo dopadu části trupu a nejméně jednoho motoru.

 

Je málo známou skutečností, že americká 15. Letecká Armáda podnikala v Evropě mimo mohutných denních náletů i ojedinělé noční akce. Tyto noční nálety probíhaly v koordinaci s britskou 205. skupinou v rámci MASAF /Mediterranean Allied Strategic Air Force/. Noční mise amerických bombardérů byly nazývány "Lone Wolf Missions" , tedy "Mise osamělých vlků" a jejich posádky byly složeny výhradně z dobrovolníků. 

12. listopadu večer odstartovalo z italských základen dvacet strojů B-17G od všech šesti skupin 5. bombardovacího křídla. Cílem byla rafinerie označovaná jako Blechhammer-jih. Jedním ze strojů byl radarem H2X vybavený  B-17G Fortress sériového čísla 42-97738 na jehož palubě byla desetičlenná posádka, které velel Lt. Wayne A. Wendt. Jednotlivé letouny po startu ze svých základen pokračovaly ke svému cíli jako správní vlci-samotáři - každý samostatně. Posádka Lt. Wendta se během letu musela potýkat s problémy, které způsobila bouřková činnost na Jadranem, nicméně vše jinak probíhalo podle plánu a v pořádku se dostala nad cíl. V 02:40 svhla z výšky 28 000 stop  na cíl svůj náklad pum a otáčela se k návratu domů. V okamžiku, kdy radista T./Sgt Campbell ohlásil zavření pumovnice vyšlehl z motoru č. 2, tedy levého vnitřního plamen. Lt. Wendt motor okamžitě vypnul, zapraporoval a spustil hasící systém. Motor přesto stále hořel, Lt. Wendt proto stroj uvedl do prudce sestupného letu a snažil se plamen z motoru "utrhnout" proudem vzduchu. Snaha  byla marná a plamen postupně zachvátil i křídlo. Pilot si vyžádal u navigátora pozici a nařídil posádce opusit stroj. Stroj se v té chvíli nacházel nad obcí Kravaře na Opavsku. Čtyřem členům posádky se podařilo vyskočit,pak se však  odlomilo hořící levé křídlo a stroj přešel do spirály. Prudká rotace vyrazila  z trupu dva členy posádky, kterým se však nepodařilo otevřít jejich padáky a zahynuli. Další čtyři letci zůstali odstředivými silami uvězněni v trupu a stroj nedokázali opustit. Letoun se během pádu rozpadal a jeho části dopadly jižně od Kravař na loukách mezi části obce Dvořisko a Kouty.

Čtyři členové posádky, kteří měli to štěstí, že si zachránili život na padácích byli postupně zadrženi a eskortováni do zajateckých táborů kde si museli počkat na konec války. Jeji méně štastní kamarádi byli pohřbeni. Čtyři letci , kteří zahynuli v troskách letounu byli pohřbeni na katolickém hřbitově v Kravařích, zbylí dva pak na katolickém hřbitově v Dolním Benešově.

Posádka letounu 42-97738

pilot: Lt. Wayne A Wendt  - KIA

co-pilot: Lt. William A. Hug  -KIA

navigátor. Lt. Harry M. Snyder -POW

bombometčík: Lt. David  K. Workman -POW

operátor radaru Lt. John W. Campbell -KIA

mechanik: Sgt. Wallace M. Zellner  -KIA

radista: Sgt. James M.Campbell -KIA

střelec Sgt. Robert C.Simonson -KIA

střelec: Sgt.Robert W. Sumner -POW

střelec: Sgt. Robert H. Patrick -POW

 

Zajímavostí je, že letoun, který se zřítil u Kravař stál na výrobní lince v Burbanku v Kalifornii hned vedle B-17G, jejíž poslední let skončil rovněž na území okupovaného Československa.  Letoun B-17G 42-97739 přistál 9.12.1944 nouzově nedaleko Dolního Dvořiště  u hranic z Rakouskem a část jeho posádky byla několika fanatickými Němci povražděna. / případ zpracován ZDE /

 

 

Missing Air Crew Report ke ztrátě letounu 42-97738

 

Formulář vyplněný dva dny po akci na domovské základně. Jelikož ztrátu letounu nikdo z jiných posádek neviděl, vycházelo se z domněnky, že letoun byl ztracen vlivem bouřkové činnosti během letu k cíli.

 

 Německý report k havárii letounu.

 

 Místo dopadu části letadla 2017

 

 

 

Drobné fragmenty z B-17G 42- 97738 nalezené v r. 2017

 

 

Fragmenty, které na místě v minulosti nalezl Standa

 

 

 

 

 

 

Prameny:

 

Jan Mahr  kniha " Vzpomínky na neznámé letce" 2011

www.sbirani.cz

 Za poskytnuté materiály děkuji Standovi, za pomoc s nalezením místa havárie Aldovi

Pavel Krejčí  7.2018