MiG-21UM         výr. číslo 516909016

 

trupové číslo  "9016"

 

 9. stíhací letecký pluk, 1. sld, 10.LA

 

pplk. Říman †, npor. Rykr †

 

Záboří okr. Písek          14.9.1978

 

 

Snímek letounu MiG-21UM č. 9016 byl uveřejněn na titulní straně časopisu Lidová armáda č. 18/1974

 

 

14. září 1978 došlo  500m severovýchodně obce Záboří v okrese Písek ke katastrofě letounu MiG-21UM ze stavu 9.stíhacího leteckého pluku. V elegantní  "spárce" trupového čísla 9016 zahynuli instruktor pplk. František Říman, náčelník střelecké a taktické přípravy 1.SLD a pilot npor. Jan Rykr, posluchač 2. ročníku VAAZ Brno. Osádka plnila cvičný let podle osnovy bojové přípravy stíhacího letectva č.30 - nácvik jednoduché techniky pilotáže v malé výšce. Osm minut a 30 vteřin po startu z letiště Bechyně, při nácviku v prostoru "JIH"  dopadl letoun v ostrém náklonu na pole a explodoval. Trosky byly rozhozeny ve směru dopadu do vzdálenosti 200m a v šířce 150m. Po letounu, který neodpovídal na rádiové výzvy řídícího létání a který zmizel z obrazovek radaru bylo vyhlášeno pátrání. Místo dopadu bylo následně velmi rychle záchranným složkám upřesněno. Po přistání záchranné skupiny trosky ještě hořely a to přední část letounu, kde se nacházely pozůstatky pilotů. Na zásah lékaře byla ohniska požáru uhašena a likvidována útvarem požární ochrany.

 

Snímky z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/

 

 

 

   
1978 2017

 

   

Fragmenty z letounu MiG-21UM "9016" nalezené na místě nehody v r. 2017

 

Po nehodě byla ustanovena vyšetřovací komise, která se zabývala příčinou této letecké katastrofy. Kromě nejpravděpodobnější příčiny nehody, za kterou byla považována  chybná technika pilotáže se komise zabývala i možností střetu s ptákem nebo otevření překrytu kabiny. Odborné expertýzy nakonec prokázaly, že příčinou byla skutečně chyba techniky pilotáže, které se dopustil vyvážený pilot, npor. Rykr. Instruktor všas nezasáhl a tím se letoun dostal do pádu, který se posádce již nepodařilo vybrat.

 

Umělý horizont z přední i zadní kabiny ukazují shodně ostrý levý náklon v okamžiku dopadu. Zajímavý je rozpor s níže publikovaným vyšetřovacím spisem, která se zmiňuje o mírném pravém náklonu.

 

 

 

Závěr vyšetřovací komise ke katastrofě

 

Prameny:

-vyšetřovací spis z VUA Praha, fond MO 1978

-za pomoc s nalezením místa dopadu  děkuji "Dali" Hruškovi, za fotografii "9016" Radkovi Paličkovi

 

Pavel Krejčí 7.2018