MiG-15bis  / S-103/  výr. č. 613228

 

"3228"

 

11. SLP, 3. letka - Žatec

 

kpt. Karol Frič

 

Lenešice okr. Louny   23.4.1957

 

 

 Foto stroje MiG-15bis výr. č. 3228 / foto via Josef Studený/

 

 

23. dubna 1957 se zhruba 1 km severně od Lenešic na Lounsku stala tragická nehoda, při níž zahynul zástupce velite 3. letky 11. stíhacího pluku, pilot 2. třídy kpt. Karol Frič. 11. SLP ten den musel odepsal zánovní MiG-15bis.

Kpt. Frič prováděl druhý samostatný let ke splnění cvičení 185 Osnovy Bojové Přípravy /navedení na cíl s rozžatými polohovými světli za jasné noci/, ve výšce 6000m.  Počasí bylo naprosto vyhovující, panovala dohlednost 15-20 km, bez oblačnosti. Po splnění úkolu se trojice stíhačů, kteří byli naváděni, vracela po trati PARDUBICE- HRADČANY-ŽATEC na domovské letiště. Ve vzdálenosti 70km od letiště  začali piloti klesat 25-30m za vteřinu s podélnými rozestupy 100-150m. Před městem Louny měli výšku 800-600m, stále s mírným klesáním do okruhové výšky. Vedoucí skupiny npor. Brunclík převedl letoun do horizontu, kpt. Frič však pokračoval v klesání, které nepřerušil ani po výstraze npor. Satinského, který letěl z trojice poslední. Kpt. Frič z nezjištěných příčin klesal až do země, letoun po nárazu na zem vybuchl a byl rozmetán v pásu dlouhém přes 1 km. 

Za příčinu katastrofy byla označena nepozornost pilota, který podklesal letoun  vedoucího skupiny a snažil se na obloze zahlédnout jeho polohová světla. Přitom si neuvědomil blízkost země do které v klesání narazil. Svoji roli měla hrát i celková nerozlétanost v noci  a únava pilota po celodenní hotovosti. Příčinou mohla být i technická závada, nebo zdravotní indispozice pilota, o tom však vyšetřovací spis mlčí. Jak to skutečně bylo, to už se nikdy nedozvíme.

 

1957 2017
   

 

 

 

Prostor dopadu letounu

 

 

Fragmenty z letounu kpt. Friče

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis -VUA Praha fond MNO 1957

 

Pavel Krejčí 6.2018