Bell P-39 Airacobra Výr.č. ?
Pilot, jednotka- neznámé
1,5 km západně Vosecké boudy -Krkonoše
březen 1945?
Ilustrační snímek P-39Q
Prozatím neidentifikovaný letoun neznámé jednotky havaroval pravděpodobně v důsledku špatného počasí.Místo havárie se nachází v prostoru lubošské pláně, jen několik set metrů od státní hranice s Polskem.Dle směru rozptylu trosek letoun narazil do mírného svahu na hřebeni v letu směrem od jihu na sever.Pravděpodobně se po nárazu nejprve odtrhly ocasní plochy, zbytek pokračoval dál ještě asi sto metrů.Po nárazu letoun hořel.Zbytky byly rozmetány po širokém okolí.Pilot okamžitě zahynul a byl pochován v místě havárie-toto místo bylo nalezeno v roce 2010.Doklady pilota byly údajně v červnu 1945 předány sovětské straně, jméno pilota bohužel nebylo zaznamenáno.V roce 1948 bylo místo navštíveno americkou exhumační komisí.poté, co komise zjistila, že letadlo sice je americké, ale pilot nikoliv, byly ostatky pilota opět zakopány na místě.V říjnu 1948 /28.10./ byl pilot konečně pochován v Harrachově, údajně vedle místa posledního odpočinku německého letce, který zahynul u Harrachova ve své Bf 109.Na místě byl vybudován pomník, který je zde dodnes.Je vyzdoben krásným listem vrtule firmy Aeroproducts, která nepochybně pochází z havarovaného stroje.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 8.10.2020
Na základě informací badatelů (J. Farkaš, R. Frait), kteří se hlouběji zajímají o operace sovětského letectva v našem regionu je možné zveřejnit jednoho z možných kandidátů na dodnes neznámého letce, který se se svým P-39 nad Harrachovem zřítil. Je jím pilot 104. GIAP (9. GIAD/6.GIAK), gard.por. Kiselev. Dne 31.3. 1945 se dostal nad severním podhůřím Krkonoš do souboje s německými Fw 190D, unikal do mraků nad hory a od té doby byl nezvěstný. Jelikož je jen jedním ze zhruba tří sovětských pilotů, kteří přicházejí do úvahy, není možné s jistotou tvrdit, že to byl skutečně on. Možná by pomohl někdo, kdo má kontakt na ruské badatele, kteří by se dokázali obrátit na rodinu tohoto pilota s dotazem, zda nemají informaci kde jejich příbuzný zahynul.
gard. por. Kiselev /foto via Radovan Frait/
Záznam 104. GIAP / via J. Farkaš/
Záznamy 9. GIAD /via J. Farkaš/
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V Harrachově, na místě kde byl 28.10.1948 neznámý sovětský letec pohřben byl vybudován pomník, který je zde dodnes.
Místo havárie bylo po válce přes svoji odlehlost navštěvované turisty i místními obyvateli a trosky postupně rozebírány.Postupně upadlo v zapomění a vědělo o něm pouze pár lidí,převážně ze správy KRNAPu.Přesto se do dnešních dnů zachovalo poměrně dost součástí tohoto stroje.Část lze spatřit také ve vojenském muzeu Milana Trakala v Ujezdu pod Troskami jehož návštěvu vřele doporučuji.Otvírací dobu a další informace lze získat zde:http://www.kvlhrvacovcerna.estranky.cz/
Členům klubu vojenské historie KVLH Rváčov Milanovi a Jardovi chci tímto poděkovat, že mi pomohli v roce 2009 nalézt toto krásné místo.
Pavel Krejčí 6.2013
9.6.2014- Nově získané artefakty z tohoto stroje- děkuji za ně p. Josefu Friedbergovi! Trosky byly sesbírány v první polovině osmdesátých let v rámci úklidu lesa s pomocí pracovníků HS.
Výškové kormidlo
Příďové kolo
Kryt kola hlavního podvozku
Krytka z trupu stroje
Výklopný přistávací reflektor
Části konstrukce centroplánu a uchycení podvozku
Část palubní desky
Části palubní desky, tlakoměr oleje a paliva
Teploměr chladící kapaliny, madlo ručního nabíjení kulometu Browning
Ruční pumpa nastřikování paliva-engine primer
Pitotova trubice- snímač statického a dynamického tlaku
Krytka s instruktážním popisem, pneumatika příďového podvozku
Palubní lampa, regulátor kyslíkové soustavy, zbytky opasku a přesky
Výfuk motoru Alison, část hydraulické soustavy.
Nábojnice do kanonu Colt M4 ráže 37mm a zbytky podavače
Pavel Krejčí 6.2014