Bell P-39 Airacobra   Výr.č. ?

 

Pilot, jednotka- neznámé

 

1,5 km západně Vosecké boudy -Krkonoše 

březen 1945?

 

Ilustrační snímek P-39Q

 

 

 Prozatím neidentifikovaný letoun neznámé jednotky havaroval pravděpodobně v důsledku špatného počasí.Místo havárie se nachází v prostoru lubošské pláně, jen několik set metrů od státní hranice s Polskem.Dle směru rozptylu trosek letoun narazil do mírného svahu na hřebeni v letu směrem od jihu na sever.Pravděpodobně se po nárazu  nejprve odtrhly ocasní plochy, zbytek pokračoval dál  ještě asi sto metrů.Po nárazu letoun hořel.Zbytky byly rozmetány po širokém okolí.Pilot okamžitě zahynul a byl pochován v místě havárie-toto místo bylo nalezeno v roce 2010.Doklady pilota  byly údajně v červnu 1945 předány sovětské straně, jméno pilota bohužel nebylo zaznamenáno.V roce 1948 bylo místo navštíveno americkou exhumační komisí.poté, co komise zjistila, že letadlo sice je americké, ale pilot nikoliv,  byly ostatky pilota opět zakopány na místě.V říjnu 1948 /28.10./ byl pilot konečně pochován v Harrachově, údajně vedle místa posledního odpočinku německého letce, který zahynul u Harrachova ve své Bf 109.Na místě byl vybudován pomník, který je zde dodnes.Je vyzdoben krásným listem vrtule firmy Aeroproducts, která nepochybně pochází z havarovaného stroje.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizace 8.10.2020

Na základě informací badatelů (J. Farkaš, R. Frait), kteří se hlouběji zajímají o operace sovětského letectva v našem regionu je možné zveřejnit jednoho z  možných kandidátů na  dodnes neznámého letce, který se se svým P-39 nad Harrachovem zřítil. Je jím pilot 104. GIAP (9. GIAD/6.GIAK), gard.por. Kiselev. Dne 31.3. 1945 se dostal nad severním podhůřím Krkonoš do souboje s německými Fw 190D, unikal do mraků nad hory a od té doby byl nezvěstný. Jelikož je jen jedním ze zhruba tří sovětských pilotů, kteří přicházejí do úvahy, není možné s jistotou tvrdit, že to byl skutečně on. Možná by pomohl někdo, kdo má kontakt na ruské badatele, kteří by se dokázali obrátit  na rodinu tohoto pilota s dotazem, zda nemají informaci kde jejich příbuzný zahynul.

gard. por. Kiselev /foto via Radovan Frait/

 

 Záznam 104. GIAP / via J. Farkaš/ 

 

 

 Záznamy 9. GIAD /via J. Farkaš/ 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

V Harrachově, na místě kde byl  28.10.1948 neznámý sovětský letec pohřben byl vybudován pomník, který je zde dodnes.

 
 
 
   
 

 
   
 
 
 
 
 

 

Místo havárie bylo po válce přes svoji odlehlost navštěvované turisty i místními obyvateli a trosky postupně rozebírány.Postupně upadlo v zapomění a vědělo o něm pouze pár lidí,převážně ze správy KRNAPu.Přesto se do dnešních dnů zachovalo poměrně dost součástí tohoto stroje.Část lze spatřit také ve vojenském muzeu Milana Trakala  v Ujezdu pod Troskami jehož návštěvu vřele doporučuji.Otvírací dobu a další informace lze získat zde:http://www.kvlhrvacovcerna.estranky.cz/

Členům klubu vojenské historie KVLH Rváčov Milanovi a Jardovi chci tímto poděkovat, že mi  pomohli v roce 2009 nalézt toto krásné místo.

 

 Pavel Krejčí 6.2013

 

9.6.2014- Nově získané artefakty z  tohoto stroje- děkuji za ně p. Josefu Friedbergovi! Trosky byly sesbírány v první polovině osmdesátých let v rámci úklidu lesa s pomocí pracovníků HS.

 

Výškové kormidlo

   

 

 

Příďové kolo

   

 

Kryt kola hlavního podvozku

   
 

 

Krytka z trupu stroje


 
   

 

Výklopný přistávací reflektor

 
 
 

 

Části konstrukce centroplánu a uchycení podvozku

   
 

 

Část palubní desky

 
 
 

 

Části palubní desky, tlakoměr oleje a paliva

   
 

 

Teploměr chladící kapaliny, madlo ručního nabíjení kulometu Browning

   
 

 

Ruční pumpa nastřikování paliva-engine primer

 
 
 

 

Pitotova trubice- snímač statického a dynamického tlaku

 
 
 

 

 Krytka s instruktážním popisem, pneumatika příďového podvozku


 
   

 

Palubní lampa, regulátor kyslíkové soustavy, zbytky opasku a přesky

 
 
 

 

Výfuk motoru Alison, část hydraulické soustavy.

   
 

 

Nábojnice do kanonu Colt M4 ráže 37mm a zbytky podavače

   
 

 

Pavel Krejčí 6.2014