BFW M.23b /Messerschmitt  M 23/

 

D-1849

 

pilot: Tassilo Schaumburg † 

 

Klecany  okr. Praha-východ            16.5.1932

 

 Tassilův stroj M 23 vyrobený ve Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW)

 

 

Tassilo Karl Friedrich Wilhelm Antonius Hubertus von Hanau /1901-1932/

 Tassilo, princ z Hanau, hrabě ze Schaumburgu se narodil 21. prosince 1901 v Söckingu v Bavorsku, Fridrichu Augustu von Hanau a Hildegardě Gräfin Almásy von Zsadány. Zatímco v kronikách je uváděn jako Tassilo princ Hanavský a hrabě ze Schaumburgu, v německých materiálech je uváděn jako Tassilo princ z Hanau a Horowitz. Na Hořovickém panství, které jedna větev rodu Schaumburgů zakoupila roku 1852 prožil část svého života. Věnoval se částečně řízení velkostatku svého bratra Jindřicha Hanau - Schaumburg a hlavně letecké akrobacii. V materiálech je uváděn jako skvělý zemědělský odborník.  Svůj stroj velmi často "parkoval" na louce pod zámkem mezi Slunečnou branou a Bažantnicí za přísného střežení zámeckých zřízenců. Jeho bratr Jindřich Hanau - Schaumburg je i posledním držitelem Hořovického panství. V době II. světové války pobývala na zámku jen část rodiny. Jindřich narukoval do Wehrmachtu záhy po anšlusu Rakouska a bojoval v německé armádě do roku 1942, kdy v Tunisku padl do zajetí. Do Hořovic se již nikdy nevrátil.

převzato z webových stránek www.klecany.cz

 

 

.

 

Dne 16. května 1932 dopoledne se hrabě Tassilo vracel z leteckého dne v Prostějově.  O havárii se lze z různých zdrojů dočíst množství spekulací. Po jejich prostudování zde předkládám nejpravděpodobnější sled událostí:

Po mezipřistání v Praze- Kbelích  zamířil v kabině svého sportovního stroje zkonstruovaného Willy Messerschmittem do Klecan, navštívit cukrovarníka Maxe Beniese a jeho manželku Mathildu Mercyovou. Po obědě na klecanském zámku se Tassilo rozhodl předvést několik akrobatických figur svým hostitelům i místním občanům, kteří se shromáždili u letadla. Ve 15:13 se jinak zdatnému akrobatickému letci nepodařilo vybrat jeden z obratů  a letadlo se zřítilo do řepného pole za klecanským velkostatkem. Letadlo se úplně roztříštilo, z jeho trosek byl vyproštěn nebohý pilot, který zakrátko přímo na poli skonal skonal. Všichni svědci se shodují, že letec prováděl akrobacii v nedostatečné výši, napsaly den po katastrofě Lidové noviny.

 

 Fotografie vraku stroje před hospodářskými staveními na okraji Klecan /fotografie via L.Šolín/

 

Pohled na vrak , v povzdálí je vidět silnice Klecany-Větrušice

 

 

 

Smuteční parte v obou variantách - němčina, čeština.

 

Pohřeb v Hořovicích dne 19.5.1932 /zdroj: https://rod-cackych.webnode.cz/

Pohřební průvod v Pražské ulici Pohřební průvod v Hořovicích
   

 

Ukládání těla do rodinné hrobky.

 

Rodinná hrobka rodu Hanau v současné době - www.klecany.cz

 

Krátce po pohřbu byl v místě letecké nehody z iniciativy Tassilova přítele Maxe Beniese vztyčen malý pomníček. Ten stál na poli ještě po skončení 2. sv. války.

 

V roce 1946 byl demontován, sokl použit pro jiný pomník a podstavec s křížem převezen neznámo kam. Až v r. 1999 bylo nedaleko zdi zahrady tehdy zchátralého klecanského zámku nalezeno torzo pomníku. Městská rada se rozhodla pomník zrestaurovat a přemístit na klecanský hřbitov. Nezasvěceného návštěvníka hřbitova může text " ...který se v těchto místech zřítil..." na pomníku zmást, letec se samozřejmě nezřítil přímo na hřbitově.

 

 Podstavec  dnes slouží jako samostatný pomník u silnice Klecany-Větrušice

 

Pomník je dnes umístěn na hřbitově v Klecanech

 

 

Rodina zeslulého hraběte se rozhodla z piety ponechat Tassilův pokoj na zámku v Hořovicích v původním stavu. Kupodivu takto  přežil  zestátnění zámku i řádění komunistů po r. 1948, a tak je možno spatřit osobní věci a  artefakty z letounu i v dnešní době. / Za vstřícnost děkuji zaměstnancům zámku/

Letecká kombinéza

 

Detailní pohled na kabinu zříceného stroje. Označeny jsou části, které se dodnes zachovaly a nacházejí se ve sbírce státního zámku Hořovice.

 

Přístrojová deska Pilotní sedačka
   

 

Přístrojová deska se s vyjímkou  palubních hodin dodnes zachovala v intaktním stavu- jde o naprostý unikát. /Zajímavostí je obráceně namontovaný rychloměr- dle deformací byl takto skutečně instalován a nedošlo, jak by se mohlo zdát, k jeho pootočení nárazem při nehodě/

 

Vak Tassilova padáku.

Prameny:

L. Šolín - osobní archiv

web obce Klecany www.klecany.cz

web www.geni.cz

web www.dejinyasoucasnost.cz

 

PavelKrejčí 5.2018