Fw 190F W. Nr. ?
SG 4? SG 10 ?
Lt. Schwendler?
Šitbořice okr. Břeclav 23.4.1945?
Ilustrační obrázek Fw 190F
V nadpisu tohoto článku je velké množství otazníků. Přesně tak vypadají zatím známé informace k dopadu Fw 190 u obce Šitbořice. Jisté je pouze to, že šlo o "stodevadesátku" a je známo i místo dopadu- zhruba 1 km východně od středu obce. Zdroje se v datu nehody rozchází, zdá se, že nejpravděpodobnější je 23.4. 1945. O této havárii se v minulosti již živě diskutovalo na stránkách www.hloubkari.cz.
Nejpravděpodobnější scénář případu:
23.4.1945... ...toho dne zaznamenala I./SG 4 devatenáct bojových vzletů, III./SG 4 sedm a III./SG 10 dvanáct. Průzkum bojem se vedl všude kolem Brna a Opavy, ovšem největší koncentrace útoků německých bitevníků směřovala jižně od Brna. Úkolem měly být tanky v 60858 (Žatčany - Újezd u Brna) a sovětské dělostřelecké pozice v 60822 (východně od Brna, Mokrá - Ochoz u Brna). Kvůli silné protiletadlové obraně se nepodařilo zaútočit na tanky. Ostatně, nejméně tři bitevní Fw 190 byly v tomto prostoru sestřeleny. I/SG 4 se utkala s Jak-9, přičemž jeden sestřelila jistě a jeden pravděpodobně. Zároveň přinutila eskadrilu sedmi Iljušinů Il-2 ke svržení bomb nad vlastním územím.
Němci zaznamenali jeden Fw 190 od III./SG 10 nezvěstný a tři sestřelené:
Fw 190, I./SG 4, flak, 60882 (Žatčany - Nesvačilka)
Fw 190, III./SG 4, flak, Fw. Böttcher, 60868 (Kobeřice - Nížkovice)
Fw 190, III./SG 10, flak, Lt. Schwendler, 60888 (Křepice - Šitbořice - Nikolčice)
Kronika Šibořic:
24(?).4.1945 se v Šitbořicích nacházelo velké množství lidí: sedláci ze Slovenska s dobytkem, sedláci z Krumvíře a mnoho povozů s potahy nejen koňskými, ale většinou kravskými. Také se zde pohybovalo množství vojenských vozidel. Od rána útočilo na Šitbořici šest německých letadel. Byly odháněny účinnou protileteckou obranou. Po poledni 24.4.1945 bylo protiletadlovým dělem ze Svatojánku zasaženo nad Nikolčickou ulicí útočící německé letadlo. Vyvalil se z něho černý dým, v malé výšce přeletělo nad vesnicí a potom zapadlo v Prosňákách. Vzápětí bylo slyšet mohutnou detonaci. Po dopadu explodovalo, protože na palubě neslo nevybuchlou munici a bombu. Letadlo bylo rozmetáno v okruhu 1 km. Mrtvá těla posádky (sic!) byla nalezena 300 m od jeho trupu. V obsluze děla, která letadlo sestřelila, se nacházel i Slovák od Banské Bystrice, který ze slovenské armády odešel k sovětské armády a bojoval s ní více než dva roky. Pamětník Metoděj Vozděk, v té době devatenáctiletý, tvrdí, že se jednalo o Fw 190.
Další zdroje ovšem uvádí i toto:
Jako datum havárie něm. letounu se v literatuře uvadí 17.4.(Jamnický:Osvobození Moravy, s.45-46), v materialu Vl.Schildbergra bylo 21.4 nebo 22.4.mezi 11.00-11.30, přičemž pilot Bf 109 měl být blíže neznámý Heinz-Rolf Schusehke (Schüshke), narozen 1924 v Düsseldorfu. /Messer- Hloubkaři.cz/
Prostor, kde dopadla sestřelená Fw 190 /2017/
Fragmenty nalezené v r. 2017...
...po očištění a konzervaci.
Ciferník rychloměru | Víčko |
Konzole z trupu | Část vnitřní konstrukce- výztuha |
Prameny:
-www.hloubkari.cz
-www.vrtulnik.cz
Pavel Krejčí 5.2018