Aero L-39ZA   "3901"

 

2. letka/30. bilp  Pardubice

 

pilot: mjr. Pavel Franc

 

Čáslav okr. Kutná Hora 2.10.1990

 

Ilustrační snímek letounu L-39ZA /zdroj: www.czechairspotters.com/

 

Dne 2. října 1990 došlo na letišti Čáslav k letecké katastrofě stroje L-39ZA, při které zahynul pilot, mjr. Pavel Franc, zástupce velitele 2. letky 30. bilp v Pardubicích.

Pilot byl na základě požadavků velitelství 10. Letecké Armády v r. 1989 vybrán k předvádění ukázek vysoké pilotáže na L-39ZA. Jednalo se o velmi zkušeného a výborně hodnoceného pilota. Celkem nalétal 3083 hodin, z toho na L-39 810 hodin. Kromě L-39 létal na bitevních SU-25.

27.9.1990 byl velením 10. LA vydán příkaz k provedení letové ukázky na letišti v Čáslavi pro Náčelníka Generálního štábu italské armády. V přípravě na ukázku měl mjr. Franc absolvovat dva cvičné lety dne 28.9. a dva 2.10., před příjezdem delegace. Ze dvou letů plánovaných na 28.9. provedl pouze jeden, druhý pro technickou závadu neuskutečnil. Závažným problémem nicméně  bylo, že v letech 1989 a 1990 provedl pouze pět takových cvičných letů, takže o rozlétanosti se nedalo vůbec hovořit.

Pilot odstartoval z letiště Pardubice ve 14:08. Pokračoval nad letiště v Čáslavi, zahájení nácviku měl plánované na 14:30. Pilot po ohlášení vstupu do letištního okrsku složkám ŘL přilétl nad VPD ve výšce 200m. Nad prahem dráhy otočil letoun do polohy na zádech a prováděl průlet nad dráhou. Po 6 vteřinách otočil stroj do normální polohy a začal strmě stoupat na maximálním režimu tahu motoru. Výdrž ve stoupání byla velmi krátká, po 2 sekundách otočil letoun půlvýkrutem do polohy na záda. Neuvědomil si, že výška asi 500 m je nedostatečná  na provedení manévru, přitahováním zahájil zvrat ze strmého stoupání. V sestupné části obratu stáhnul plyn na zhruba 80%,  v poloze  "kolmo k zemi" na jednu vteřinu přerušil vybírání manévru, pak následovalo přidání POM na maximál a prudké vybírání do horizontálního letu. V bezprostřední blízkosti země přivedl letoun do nadkritického úhlu náběhu, letoun se začal prosedat a naplocho narazil do země v prostoru 200m od západního prahu VPD. Při dotyku se zemí  došlo k destrukci letadla , výbuchu a usmrcení pilota. Při létání VTP v malých výškách je pro chyby jen malý prostor, mjr. Franc za svoji chybu zaplatil svým životem.

 

Komisionální přehled škody a fotografie trosek letounu /zdroj: Oddělení bezpečnosti letů MO/

 

 

 

            

 

Vyšetřování označilo za hlavní příčinu nehody nezvládnutí pilotáže v malé výšce. Pilot nebyl na úkol řádně připraven ani nijak metodicky cvičen. Celá akrobatická sestava byla ponechána pouze na pilotovi, nebyla ani nijak metodicky zpracována technika provádění obratů v malé výšce. Posledním hřebíčkem do rakve pak bylo to, že pilot nebyl řádně před nácvikem v této výšce rozlétán.

Velitelství letectva rozhodlo, že dočasně zastaví provádění vyšší a vysoké pilotáže na L-39. Velitelé pluků, kteří organizovali ukázky v sezoně 1990 měli za úkol vyhodnotit rozlétanost pilotů, kteří ukázky měli uskutečňovat. Tito piloti se pak podrobili dodatečnému výcviku a teoretickému školení.

 

Zpráva velitele letectva a PVOS ministru obrany ČSFR gen. Miroslavu Vackovi

 

 

 

Fotografii zajímavého artefaktu z havarovaného letoun- rukojeť řídící páky zaslal p. V. Lebduška.

 

Prameny:

 

-vyšetřovací spis k nehodě /za poskytnutí patří dík OBL MO, plk. V. Čermákovi a plk. P. Chamradovi/

 

Pavel Krejčí 3.2018