2 × MiG-21F ev.č. 0503 a 0218
4. stíhací let. pluk - Pardubice
piloti: npor. Eichelman, mjr. Hejda †
Strměchy okr. Pelhřimov 25.3.1968
MiG-21F 0218, stroj, ze kterého se po srážce 25.3.1968 katapultoval npor. Jaroslav Eichelman. /Foto via R. Palička/
V noci 25.3.1968 ve 22.35 hod došlo v prostoru obce Strměchy, asi 5 km východně od Pelhřimova ke srážce dvou proudových stíhaček MiG-21F od 4.slp z Pardubic. Srážka skončila tragicky.
Mjr. Václav Hejda odstartoval se strojem MiG-21F trup. čísla 0508 na cvičný let po trati Pardubice - Dobřany - Trenčín - Pardubice s úkolem uskutečnit cvičný přepad cíle. Tím byl letoun MiG-21F trupového čísla 0218 rovněž od 4. slp, pilotovaného npor. Jaroslavem Eichelmanem. Mjr. Hejdu navádělo na cíl pomocí radiolokátoru Velitelské Stanoviště, závěrečné navedení prováděl pak pilot sám, s pomocí palubního infradalekohledu SIV-52. Tento infrahled byl všeobecně znám nízkým dálkovým dosahem a omezeným zorným polem. Mjr. Hejda si zřejmě nebyl jist polohou cíle a ani od Velitelského Stanoviště nedostával pravidelně informace o poloze cíle. Ve výšce 11 tisíc metrů při rychlosti 900 km/hod pak do stroje npor. Eichelmana narazil. K prvnímu nárazu došlo v prostoru ocasní části letounu 0218. Přitom došlo k rozbití překrytu kabiny letounu Mjr. Hejdy a k impulzu ke katapultáži. Nárazem katapultované sedačky s mjr. Hejdou zespodu do vztlakové klapky letounu č. 0218 došlo k usmrcení pilota. V další části vzájemného kontaktu letounů došlo k utržení horní části kýlu letounu č. 0503 a následně k odpadnutí celého stabilizátoru.
Letoun č. 0218 následně přešel do vývrtky, npor. Jaroslav Eichelman neprodleně neovladatelný letoun opustil katapultáží. Dopadl s lehkým zraněním na dvůr hostince ve Chvojnově. Měl velké štěstí - díky velkým příčným silám během vývrtky se při katapultáži překryt kabiny jeho letounu vyvrátil a neuzamkl správně do zámků na sedačce. Jeho letoun dopadl na zorané pole asi 30 m od rodinného domku na západním okraji obce Strměchy. Části letounu mjr. Hejdy dopadly na zem v pásu dlouhém zhuba 4 km, hlavní část trupu letadla se zřítila jižně od obce Strměchy. Tělo pilota bylo nalezeno cca 2 km odtud, jižně od obce Olešná.
Celkový pohled na místa dopadu obou letounů /2017/
MiG-21F výr. č. 560218, ev. č. 0218
Vyroben byl v Aeru Vodochody /Středočeské strojírny/ v r. 1965, přidělen k 4. slp 6.5.1965. Celkový nálet ke dni katastrofy 204,46hod.
Místo dopadu stroje 0218 na poli cca 30m od obytného domu č.p. 19 v obci Strměchy
1968 | 2017 |
MiG-21F výr. číslo 660503, ev. č. 0503
Vyroben byl v Aeru Vodochody v r. 1966, ke 4. slp předán 27.8.1966. Celkový nálet 167,38 hod.
Místo dopadu hlavní části letounu 0503 se nachází na louce, 700 m jižně od obce Strměchy.
Npor. Eichelman v létání dále pokračoval. Krátce po nehodě, dne 21.5.1968 v 16.00hod, stále jako příslušník 4.slp, odstartoval v rámci ostré hotovosti s neuzamčeným překrytem kabiny MiGu-21F. Na okruhu vylétal palivo a pak s nezajištěnou pootevřenou kabinou přistál. Později odešel k Československým aeroliniím.
Zákres jednotlivých fází srážky
Vyšetřovací komise jako hlavní příčinu srážky nad Pelhřimovem stanovila příliš vysokou rychlost ( kolem 900km/h) v poslední fázi zteče. Pilot neohlásil ztrátu cíle kterou si pravděpodobně nebyl jist, a jeho odval od cíle byl málo energický. Komise upozornila i na fakt, že zadní obrysové světlo letounu nebylo při pohledu zezadu dobře vidět a pilot jej mohl zaměnit za hvězdu. Po havárii byl tento nedostatek řešen s výrobcem letounu. Určitou vinu neslo i VS od kterého mjr. Václav Hejda nedostával pravidelné informace o poloze cíle, zejména vzdálenost k němu. Své si zřejmě za havárii schytal i velitel 10.Letecké Armády genmjr. Josef Kúkel, pod kterou 4.slp spadal. Alespoň tak lze usuzovat z úkolu, který dostal z velitelství letectva. Úkol zněl "prozkoumat režim a styl práce u 4.slp". Skutečností je, že v uplynulých třech letech počet těžkých leteckých nehod u tohoto útvaru čtyřnásobně převyšoval průměr ostatních leteckých útvarů. Ať byl výsledek jeho průzkumu a následná opatření jakákoliv, nic to již nemohlo změnit na skutečnosti, že vojenské letectvo přišlo o dva letouny Mig-21 a především o zkušeného letce, kterým Mjr. Václav Hejda bezesporu byl. Rodiče zahynulého letce v místě havárie zbudovali v r. 2004 pomníček.
Skromný pomíček u místa nehody letounu mjr. Hejdy. /zdroj www.pomnikyletcu.cz/
Zdroj:
-vyšetřovací spis k nehodě /VUA Praha/
-www.pomnikyletcu.cz
-archiv R.Palička
Pavel Krejčí 3.2018