Mi-1     2009

 

50. spojovací let. pluk 10.LA

 

pilot: npor. Jaroslav Koma

 

Sadská okr. Nymburk   6.2.1968

 

 Ilustr. snímek Mi-1

 

 

 Pilot vrtulníku Mi-1 trupového čísla 2009 npor. Jaroslav Koma prováděl 6. února cvičný orientační let /č. 95 Let 3-10/ v oblačnosti.  Trať byla stanovena přes otočné body VPRS KBELY, ONDŘEJOV, ÚJEZDEC, SADSKÁ, VPRS KBELY, letu byl přidělen byl volací znak KARBID 1. Po dosažení plánované výšky 600 m pilot zjistil, že se pohybuje v oblasti tvorby námrazy a zažádal o povolení stoupat nad oblaky. Horní základna oblačnosti byla podle dopoledního létání kolem 850 m. Řídící létání mu stoupání nad oblačnost povolil. Osádky dalších dvou vrtulníků, které letěly po stejné trati rovněž žádaly výstup nad mraky, v důsledku sníženého výkonu se ale dostaly pouze do výšky 800m.  Nad oblaky se nedostaly a musely sestoupit pod mraky. Por. Koma prováděl let nad oblaky až do prostoru 3. otočného bodu- SADSKÁ. Tam s ním bylo ztraceno spojení.

Pilot se zřejmě snažil dostat pod oblačnost, v důsledku námrazy, nebo chybné pilotáže ale došlo k destrukci nosného rotoru, jehož trosky byly roztroušeny po ploše 2000/100 metrů. V poslední fázi jeho dramatického letu listy rotoru přesekaly ocasní nosník a celá zadní část odpadla. Pilot se zřejmě pokoušel opustit padající stroj na padáku, nepodařilo se mu ale otevřít kabinu. Vrtulník i s nebohým pilotem narazil do země, vybuchl a shořel.

 

Přepis rádiové komunikace v době katastrofy /VUA Praha/

 

 

 Zákres nehody a fotografie z vyšetřovacího spisu /VUA Praha

 

 

 

Snímek trupového nosníku se zřetelným zásekem listu rotoru

 

Na základě poznatků z vyšetřovaní této katastrofy byla Náčelníkem Hlavní správy letectva a PVOS generálem Vosáhlem nařízeno, aby byla upravena osnova pro výcvik pilotů Mi-1. Traťové lety v oblacích byly pro vrtulník Mi-1 do budoucna zakázány.

 

Na místě havárie v r. 2017

   

 

Prameny:

-vyšetřovací spis - VUA Praha

 

Pavel Krejčí 2.2018