Blériot-SPAD S.66
F-AEBK
letecká společnost CIDNA
Královec okr. Trutnov 5.6.1928
Hezký snímek letounu S.66 F-AEBK /via Anthony Leifeldt/
Ten samý letoun po těžké nehodě u obce Královec 5.6.1928
Jedním z provozovatelů, kteří ve dvacátých letech minulého století intenzivně využívali vzdušný prostor Československé republiky byla předchůdkyně společnosti Air France , společnost CIDNA. (Compagnie Internationale de Navigation Aérienne). Vysoké intenzitě provozu odpovídala i četnost nehod, kterou tato společnost na území Československa zaznamenala. Jedna z takových událostí se odehrála dne 5.6.1928 na lince z Prahy do Varšavy.
V dopoledních hodinách toho dne zaregistrovali obyvatelé pohraniční obce Královec nepravidelný zvuk leteckého motoru. To upoutalo jejich pozornost, a tak mohli sledovat dvojplošník, který se klesavým letem blížil od jihozápadu směrem k obci. Pilot se evidentně snažil najít vhodnou plochu k nouzovému přistání. Ve výšce přibližně 50 m motor letadla vysadil. Letadlo ztratilo rychlost a spadlo na podmáčenou louku nedaleko Lienertova hostince, poblíž hraniční celnice.
Pilot František Lehký havárii přežil, jeho kolega Franz Przybilski z Varšavy na následky havárie zemřel. Zraněný pilot byl převezen do nemocnice v Žacléři. Nehoda způsobila v okolí velký rozruch a k místu havárie proudily davy zvědavců. Přivolaní strážníci prostor ohraničili páskou a střežili až do odklizení trosek. Na palubě letounu se nenacházeli žádní cestující, naložena byla pouze pošta. Ta byla neprodleně poslána po zemi dál. Druhého dne se na místo dostavili zástupci letecké společnosti. Tělo F. Przybilského bylo 7. června za zvuku kostelních zvonů převezeno na královecké nádraží a vlakem přepraveno do Varšavy.
František Lehký se z nehody zotavil létal dál. V roce 1936 získal ocenění za milion odlétaných kilometrů. Zahynul 24.12.1937 při letecké katastrofě stroje Wibauld F-AMYD společnosti AIR France u Zhůří v Kašperských horách.
K havárii se zachovala řada snímků.
1928 | 2017 |
Násep za místem havárie je dodnes zřetelně vidět
Četnictvo a hasičstvo zabezpečovalo vrak letadla.
Prameny:
- web schatzlar 73 / Petr Kolář/
- časopis Krkonoše - Jizerské hory 2003,2009,
Pavel Krejčí 1.2018