Focke-Wulf FW 190
Schlachtgeschwader /SG /10 ?
pilot: ?
Ledenice - Zborov okr. České Budějovice
11.4.1945
Fw 190 /ilustrační obrázek/
11.dubna 1945 došlo jižně od Českých Budějovic v prostoru obce Srubec k leteckému souboji mezi trojicí strojů P-38 Lightning 14. Fighter Group a dvěma Fw 190, které pravděpodobně patřily bitevní jednotce SG 10.
42 Lightningů 14. FG odstartovalo ten den krátce po sedmé hodině ranní ze základny Triolo v Itálii. Jejich úkolem bylo napadat pozemní cíle, hlavně železniční, v prostoru Bavorska, západních Čech a útok na vybrané cíle v Rakousku. Část letounů, která náležela 37. Fighter Squadron se kolem desáté hodiny dostala nad území okupovaného Československa a plnila stanovený úkol. Cílem se staly lokomotivy, železniční transporty, nádražní stanice, ale např. i lanovka uhelného dolu v Holýšově. Tříčlenný flight vedený Lt. Whiteheadem zaútočil na nádraží v okolí Písku a poté pokračoval v letu v přízemní výšce směrem na jihovýchod. Právě v oblasti Srubce u Českých Budějovic američané zaznamenali Fw 190, který letěl v malé výšce a a chystal se zřejmě přistát na letišti v Čes. Budějovicích. Trojice Lightningů se stáčela za zdánlivě osamělým cílem, když se zezadu vynořil další Fw 190 a krátkou dávkou zasáhl letoun Lt. Whiteheada. Zasažený Lightning začal hořel a roztříštil se o zem na poli u Srubce. Náraz letoun rozmetal do vzdálenosti asi 100 metrů, pilot ihned zahynul. S opovážlivým Focke-Wulfem následně zůčtoval Whiteheadův wingmann Lt. Harry R. Norris. Během několika málo okamžiků šel Fw 190 k zemi, jeho pilot měl ale více štěstí, než nebohý Lt. Whitehead. Zachránilo ho padákové hedvábí a s drobným poraněním ruky přistál u obce Ohrazení, stejně jako jeho stroj, který dopadl u silnice, jen asi 2 km od dopadu stroje Lt. Whiteheada. Druhý Fw 190 do souboje nezasáhl a podařilo se mu zmizet.
Identita německých strojů, které se souboje zůčastnily a pilota, kterému se podařilo sestřelit Lt. Whiteheada je dodnes záhadou. Do úvahy připadá bitevní jednotka SG 10. Ta v té době podle německých záznamů operovala z letišt v nedalekém Rakousku - Bad Vöslau, Markersdorf, Hörsching, Wels a Zeltweg a je pravděpodobné, že už využívala i letiště v Českých Budějovicích, kam se její Stab a I. Gruppe přemístily 20.4.1945. /Luftwaffe over Czech Territory/
Trosky FW 190 byly z pole u obce Zborov, která spadá pod městys Ledenice staženy k silnici Srubec - Ohrazení. Zcela odklizeny byly zřejmě až po skončení 2. sv. války. Z období duben/květen´45 pochází i fotografie trosek.
1945
2017
V r. 2017 jsem se pokušel najít přesné místo dopadu tohoto letadla. U silnice není po fragmentech ze stroje ani stopy, "chytil" jsem se ale díky plíšku, který jsem našel asi 30 metrů od silnice na poli. Další úlomky letounu přibývaly s narůstající vzdáleností až do prostoru cca 300 m od cesty. Zde je největší koncentrace úlomků a skoro jistě se jedná o místo dopadu. Letadlo se zřejmě nezarylo do země, takže naděje, že by nějaký větší nález pomohl určit identitu letadla je minimální.
Pavel Krejčí 1.2018