Mi-24D výrobní č. 340 148
trupové č. "0148"
51. vrp, 4. letka Plzeň-Bory
kpt. B. Karkošiak +3 †
Bezdružice okr. Tachov 17.5.1983
Vrtulník ze stejné výrobní série jako zřícený stroj - Mi-24D "0146" /J. Špaček "Jedenapadesátý" Svět Křídel 2011/
Zákres tratě letu a místa zachycení o dráty 22kV. Křížkem označeno místo dopadu.
Dne 17.5.1983 došlo v katastru obce Bezdružice na Tachovsku ke katastrofě vrtulníku Mi-24D. Stroj náležel 51. vrp /Prostějov/, jehož 4. letka od 15.9.1982 působila odloučeně na letišti Plzeň-Bory.
Při nehodě zahynula posádka ve složení:
kpt. Bohuslav Karkošiak, /*1955/ kapitán vrtulníku
npor. Vladimír Babka, /*1958/ pilot- operátor
npor. Zbyněk Vostřák, /*1956/ palubní technik
rtm. Roman Kmoch, /*1961/, palubní technik ve výcviku
Osádka provedla předběžnou přípravu k osudnému letu 16.5.1983. Během přípravy k letu na cvičení č. 48 OBP /Let po trati v přízemní výšce 15-30 metrů nad terénem/ k nácviku vysazení průzkumné skupiny ve dne za NPP si posádka nakreslila trať letu do map. Pro zákres použili letci mapu překážek letky z r. 1972. V té nebylo zakresleno elektrické vedení, které se táhne nad údolím Úterského potoka u Bezdružic. Chybějící "dráty" v mapě jsou zdánlivá banalita pro všechny, kdo se při létání pohybují v "normálních" výškách. Nikoliv však pro posádky vrtulníků, které při nízkém letu využívají terén pro krytí před PVO protivníka. Tato nedbalost letovodského zabezpečení se měla stát pro posádku stroje osudnou.
Vrtulník s trupovým číslem "0148" odstartoval v 18:05. Osádka nasadila nad VBT na trať a ohlásila ŘL nasazení. Vzhledem k přízemní výšce letu nebylo dále spojení udržováno a ŘL očekával, že se posádka opět ozve zhruba ve vypočítaných 19:00 hod při návratu na letiště Bory. Když se posádka vrtulníku ani po plánovaném čase neozvala, vyhlásil ŘL v 19:28 po vrtulníku pátrání. V 19:38 odstartoval další vrtulník Mi-24D, který po posádce zahájil pátrání. V 19:45 obdržela služba řízení letů zprávu od VB, že vrtulník narazil do země u Bezdružic. Po upřesnění místa havárie od druhého vrtulníku do místa nehody odletěla pátrací a záchranná skupina a poté odjel i pozemní sled, který zabezpečil místo katastrofy.
Bylo zjištěno, že posádka vrtulníku po přistání na ploše Přílezy k provedení cvičného výsadku pokračovala v letu ve výšce 15-30 m nad terénem po plánované trati. Od osady Úterý letěla údolím Úterského potoka, kde východně od Bezdružic spatřila na malou vzdálenost vodiče vysokého napětí a snažila se je přeletět. Pilot nepřiměřeně prudce přitáhl páku kolektivu i cyklického řízení. Vrtulník nepřešel do stoupání, ale v důsledku velkého podélného sklonu /asi 50°/ se prudce snížila jeho rychlost. Na vzniklé třesení vrtulníku reagoval pilot spuštěním páky kolektivu na minimální úhel náběhu listů rotoru. Současně došlo k nárazu na vodiče, vykmitnutí listů rotoru a useknutí ocasního nosníku. Vrtulník byl po přetržení vodičů, jejichž delší část zůstala zaseknuta v trupu stahován dráty doprava a dopadl 350m za místem střetu na strmé kamenité úbočí. Při dopadu došlo k destrukci trupu vrtulníku a převrácení ze svahu do Úterského potoka. Dílo zkázy dokončil požár, který zbylé trosky pohltil.
1983 | 2017 |
Na snímku nahoře údolí Úterského potoka, pohled směrem, ze kterého vrtulník přiletěl.
Svah, do kterého vrtulník narazil, vlevo bezprostředně po havárii, vpravo současný stav /2017/
Ocasní nosník, který se vzápětí po naseknutí rotorem zcela odlomil
Trup vrtulníku se převrátil do potoka a částečně shořel
Za bezprostřední příčinu nehody byla označena chyba pilota vrtulníku, který v úleku nepřiměřeně reagoval a dopustil se hrubé chyby v pilotáži. Hlavní příčinou pak byla shledána nedostatečná činnost letovoda 4. letky, letovoda 51. vrp a velitelů na úrovni letky i pluku. Těm se kladlo za vinu to, že nezajistili aktualizaci map a zákres nových překážek do nich.
Škoda způsobená nehodou zánovního vrtulníku byla vyčíslena na, v té době, astromomických 30 mil.Kč.
Na místě havárie v r. 2017
Místo, kde vrtulník narazil do svahu | Drobné trosky nalezené v r. 2017 |
V místě nárazu ve stráni je malý symbolický křížek | Tabulka z původního pomníčku |
Drobné trosky vrtulníku nalezené v potoce a na jeho březích.
Fragmenty "kniplu" - cyklické řízení
Bočnice rukojeti řízení
Sklopná loketní opěrka
Průduch klimatizačního systému
Světelné tablo
Zbytek listu rotoru
Záznamové zařízení SARP / tzv. černá skříňka/. Je otázkou, jestli je v ní stále záznam letu?/
Poziční světlo |
Torzo zasklení kabiny | Zbytek filmu /záznam?/ |
Prameny:
- vyšetřovací spis - Správní archiv MO Olomouc
Pavel Krejčí 12.2017