MiG-21MF ev. č. 4315
11.stíhací letecký pluk, 2. letka, Žatec
pilot: por. Michal Červeňák
Kostomlaty pod Milešovkou 10.6.1992
Fotografie letounu "4315" v lepších dobách. Tento letový snímek je z období jen nedlouho předtím, než došlo ke katastrofě /foto via. R. Palička/
Znak 2. letky 11.slp
Dne 10. června 1992 v 16:50 došlo u 11. slp při cvičném letu techniky vyšší pilotáže ke katastrofě letounu MiG-21MF. Při nehodě zahynul pilot 2. letky por. Michal Červeňák. Letoun dopadl na zalesněný svah asi 800m severovýchodně od obce Kostomlaty a byl zcela zničen.
Vyšetřovací komise za příčinu nehody označila nezvládnutí techniky pilotáže během vertikálního manévru. Kořeny příčin nehody je ale zřejmě nutno hledat v tehdejší situaci, která u letectva začátkem devadesátých let panovala. Hlavní problém tehdy představovaly zoufale malé roční nálety. Kromě toho, letiště a pluky se rušily jako na běžícím pásu a to přinášelo u létajícího personálu nejistotu "co bude dál".
Por. Michal Červeňák ukončil VVLŠ v Košicích v r. 1990. Po vyřazení ze školy byl zařazen jako pilot k 5. slp, ale vzledem k nedokončení výcviku pokračoval dále v přeškolování na MIG-21 u 1. lšp Přerov. Ve skutečnosti ale téměř nelétal, hlavní příčinou bylo rušení 5. slp. Tento stav trval i celé první pololetí 1991. Velitel 3.dPVO zorganizoval od června 1991 tříměsíční kurs, který byl zaměřen na výcvik jedenadvaceti mladých pilotů, jejich rozlétání a urychlení výcviku na 3. třídu u útvarů. Po skončení kurzu bylo pět pilotů navrženo na přeřazení na podzvukovou techniku. Jedním z nich byl por. Červeňák. Důvodem byly menší předpoklady zvládnutí MiGu-21. V září 1991 por. Červeňák opět nelétal, pak ale došlo k přehodnocení navrhovaného vyřazení a pilot pokračoval ve výcviku, už u 11. slp. Létal ale opět málo, do osudného června 1992, tedy za dva roky od ukončení školy nalétal pouze 45 hodin. Poslední kontrolní let provedl 13.5.1992 s velitelem 2. letky s hodnocením "vyhovující", vzhledem k velkým chybám ve vertikálních prvcích.
2. letka 11.slp na společné fotografii. Por. Červeňák ve spodní řadě, druhý zprava. / Stanislav Vystavěl "11. stíhací INVAZNÍ " Svět Křídel 2006/
Ke svému poslednímu letu odstartoval por. Červeňák zmíněného 10.června 1992 v 16:37. Od ŘL dostal přidělen prostor "SEVER", kde na stroji 4315 vyrobeném v r. 1971 po několik minutách zahájil plnění cv. 19/4. Podle metodiky je úkolem provést ve výšce 3000m ostrou zatáčku s max. náklonem na forsážním režimu, svíčku 60°, střemhlavý let 60°, polozvrat a bojovou zatáčku. Během provádění polozvratu ale nezvládl pilotáž a přivedl letoun do "druhého režimu". Přetažený letoun se v prudce sestupném letu kolébal ze strany na stranu, pilot několikrát změnil režim motoru z minimálního na maximální. Zvětšování výchylky stabilizátoru na hodnotu větší jak 20° vedlo k pádu letounu i při rychlosti daleko přes 500km/h. Štěstí se v té chvíli úplně otočilo k pilotovi zády. Letoun se nacházel v blízkosti kopců, jejichž převýšení dosahuje až 300 m nad úrovní okolního terénu a právě na jeden takový kopec se letoun řítil. Pilot tak neměl jinou možnost, než provést okamžitě katapultáž. Letoun se v tom okamžiku nacházel v levém náklonu, tedy ke kopci a měl rychlost přes 600 km/h. Díky přetažení a tím ofukování pitotstatického systému pod velkým úhlem byla do záchranného systému zavedena nesprávná rychlost (490km/h místo skutečných 600km/h). Navíc došlo k nedohoření pyropatrony systému odpalu tyče 1. stabilizačního padáku / oficiálně podle vyšetřovacího spisu to nemělo na činnost katapultáže vliv, podle techniků, se kterými jsem mluvil zřejmě mělo /. Tím, že systém vyhodnotil rychlost letu pod 500km/h došlo k okamžitému odstřelení 1. stabilizačního padáku a otevření 2. stabilizačního padáku.Ten se otevírá pouze na 1,5 sekundy, pak se odpojuje. Sedadlo s pilotem ale ještě nebylo dostatečně zbržděno a systém v rychlosti nad 400km/hod otevřel hlavní padák. Mohutný dynamický náraz způsobil pilotovi četná vnitřní zranění, navíc padák se náporem vzduchu roztrhnul a pilot dopadl prudce na zem. Utrpěná zranění byla smrtelná a pilot zakrátko skonal.
Zákres nehody a fotografie z vyšetřovacího spisu /OVL SDK Ministerstva obrany/
Vyšetřování nehody vyústilo v řadu navržených opatření, která ve spise zabírají rozsah dvou stran
V lese na místě dopadu letounu por. Červeňáka je i dnes, po pětadvaceti letech zřetelný kráter, který stroj při dopadu vytvořil. Úlomky MiGu se nacházejí ve směru dopadu do vzdálenosti několika stovek metrů.
Plech ze spodní části letounu se zbytky hydraulického potrubí | Fragment s kamuflážní barvou |
Indikátor úhlu náběhu | Umístění v kabině stroje |
Součást disku kola hl. podvozku | ? |
Prameny:
- vyšetřovací spis k události /za přístup děkuji OVL SDK MO, jmenovitě plk. V Čermákovi a plk. P. Chamradovi/
Pavel Krejčí 11.2017