MiG-21MF     evid. č. 7709

 

9. sbolp

 

pilot: pplk Jiří Moutvička

 

Boršov nad Vltavou okr. Č. Budějovice

 

28.8.1992

 

 

MiG-21MF "7709" v barvách předváděcího "Delta týmu" několik týdnů před katastrofou. /www.airport-data.com/

 V pátek 28.8.1992 došlo u obce Boršov Nad Vltavou ke katastrofě letounu MiG-21MF, evidenčního čísla 7709,  který pilotoval pplk. Jiří Moutvička. Letoun dopadl cca 2 km jižně od letiště České Budějovice, 200m od od okraje obce Boršov a byl zcela zničen. Pilot 9.sbolp při nehodě zahynul.

 

Diskuse před prvním představením sezony´92. Vlevo plk. F. Hlavnička, uprostřed mjr. P.Lele, vpravo pplk. j. Moutvička

Pilot pplk. J. Moutvička byl zkušený, výtečně hodnocený pilot, který byl vybrán pro předvádění letounu MiG-21 na leteckých dnech.  V rámci přípravy leteckého dne  v Českých Budějovicích a následně akce CSIAF ´92 v Bratislavě byla v Českých Budějovicích zorganizována příprava pilotů, kteří se veřejného předvádění měli zůčastnit. Příprava byla zahájena 25.8.1992, kdy byla rozebrána teoretická část. Od 26.8 pak probíhal nácvik letových ukázek. Ve čtvrtek 27.8. pilot provedl nácvik sestavy na letounu MiG-21MF  trup. č. 2205. Při poletovém rozboru  letu byla sestava zhodnocena jako správně zalétaná a let bezpečně provedený. Druhý nácvik ten den byl zrušen kvůli silnému rušení radiokorespondence. Další nácvik probíhal 28.8. 1992. Před letem byly provedena příprava, při které byly upřesněny některé detaily vystoupení. Pplk. Moutvička byl podle všech osob přítomných na briefingu v dobré psychické i fyzické  kondici.

Nácvik na letecký den zahájil roj MiGů-23, následovala produkce 6 L-39C " Biele Albatrosy". Třetí na řadě byl s  MiGem-21MF "7709" pplk. Moutvička. Pilot provedl vzlet na se zapnutou forsáží v 09:58. Po vzletu stoupal levou zatáčkou do výchozího bodu pro zahájení sestavy. Se stále zapnutou forsáží provedl ve výšce 200m při rychlosti 700km/hod zatáčku doprava o 360°, bez přerušení pokračoval doprava v dalším točení. Po otočení doprava o cca 90° chtěl pilot zřejmě přejít zatáčkou "přes záda" do následující levé zatáčky. V poloze na zádech ale  přešel do střemhlavého letu pod úhlem 45-60°.  Následně pilot půlvýkrutem převedl letoun do normální polohy a pokusil se o vybrání letu střemhlav. Vzhledem k malé výšce se vybrání střemhlavého letu nepodařilo a letadlo dopadlo naplocho pod malým úhlem na pole v blízkosti řeky Vltava. Letoun vytvořil na pravém břehu řeky  kráter o délce 9m a šířce 4m. Nárazem a následným výbuchem došlo k  destrukci celého stroje a jeho trosky byly  vrženy setrvačností přes řeku na pole na protějším břehu do vzdálenosti cca 200m.

 

Série fotografií pořízená bezprostředně po katastrofě- zaslal p. Michal Petrášek

 

 

 Zákres nehody a fotografie z vyšetřovacího spisu /děkuji V. Čermákovi a P. Chamradovi z OVL SDK MO/

 

 

 

 

 

   

 Před...a po. Jihočeským slangem označený "Tatínkovo Osobní Kočár" se změnil v hromadu pokroucených trosek

 

 Místo katastrofy - léto 2017

 

Příčina letecké nehody /vyšetřovací spis/:

Bezprostřední příčinou bylo převedení letounu z polohy na zádech do střemhlavého letu v přízemní výšce, která neumožňovala bezpečné vybrání ani záchranu pilota katapultáží. Jak se praví ve vyšetřovacím spise: "Komplexem soudně lékařských vyšetření byly zjištěny okolnosti , které svědčí pro to, že pplk. Moutvička nebyl ve své obvyklé kondici, k letu nenastupoval s pocitem plného výkonu a obvyklé duševní pohodě. Své problémy se pravděpodobně snažil řešit i použitím léku..."  "Zjištěné okolnosti mohou být v příčinné souvislosti s tím, že při posledním letu se pilot pplk. Jiří Moutvička dopustil chyby pilotáže."

 

Letecký den o víkendu v Českých Budějovicích a o týden později v Bratislavě se musel obejít bez typu MiG-21. Dalším nařízením velitelství letectva byl zákaz přechodu z jednoho směru zatáčky do druhého manévrem "přes záda" - s vyjímkou stoupavého letu pod úhlem 20° a více. Zákaz platil pro všechny typy.

 

 

                       

 Program letových ukázek leteckého dne CSIAF ´92 v Bratislavě. Typ MiG-21MF chybí. Jinak ale na dnešní poměry neuvěřitelná účast. V programu bylo hned pět světových akrobatických skupin! Program byl přímo nabitý zajímavými čísly. A ti, kdo to /tuším v sobotu/ viděli, jistě nezapomenou pohled na německý F-4F Phantom, který se při nezvládnutém sudovém výkrutu prosedal přímo směrem na diváckou tribunu. Chybělo tehdy opravdu málo...

 

 

 

 Na poli u Boršova, kde dopadly trosky elegantní "7709" se dodnes vyskytují drobné fragmenty letounu.

 

 

 

 

 Několika snímky ze své sbírky přispěl p. Svoboda- díky!

 

 

Až před nějakou dobou byl poblíž cyklostezky u Boršova vztyčen památníček, který se pozestává ze siluety MiGu-21 se jménem pilota a betonového podstavce. U něj je rovněž umístěna cedule, na které je v podstatě 1:1 reprodukován text z Letecké badatelny. Vztyčení tohoto skromného artefaktu se obešlo zcela bez mediální pozornosti, ale jedná se o sympatické gesto. Když už veřejné autority vyhazují peníze vybrané na daních za natolik zbytné stavby, tak ať to alespoň k něčemu je. Pomátníku lze dosáhnout po zhruba 20 minutách chůze od obce Boršov nad Vltavou, zaparkovat lze poblíž ohavného modrého železničního mostu, který nahradil ten původní. Snad vás u toho žádný agresivní cyklista nepřejede, jinak půjdete nahoru za pplk. Moutvičkou i plk. Hlavničkou.

 

Místo havárie pplk. Moutvičky nebylo až donedávna nijak označené. S vybudováním nové cyklistické stezky vznikl nedaleko Boršova  i vkusný památníček se siluetou MiGu-21 a datem nehody. Vedle byla postavena informační tabule, jejíž text vychází z mého webu a který poskytuje základní informace o nehodě.

 

 

 

 

 

 

 

 

Prameny:

-vyšetřovací spis k nehodě

-Letectví+Kosmonautika 18/1992

-za pomoc s nalezením místa dopadu děkuji "DALI" Hruškovi

Pavel Krejčí   11.2017