MiG-15bis výr. č. 523615
trupové označení: "MY-76"
3. letka, 47. průzkumný let. pluk
pilot: npor. František Hudák
Štětí okr. Litoměřice 3.5.1957
Ilustrační snímek MiG-15 s kódovým označením používaným do června 1957 / zde "PR-01" - MiG-15 velitelského roje 15. let. pluku/
Les, do kterého se v r. 1957 zřítil stroj npor. Hudáka /2017/
Pilot 47.pzlp npor. Hudák prováděl cvičení č. 36 OBP SL/55 ve vzdušném prostoru západně od letiště MLADÁ. Cvičné útoky byly prováděny na letoun IL-28R /trupové ozn. PU-13/, který patřil 1. letce 47. pzlp.
Po skončení úkolu provedl npor. Hudák "frajeřinku", která se mu stala osudnou. Při odpoutání od letounu, na který prováděl zteče jej vpravo podletěl a levou stoupavou zatáčkou chtěl přeletět před jeho přídí. Neodhadl však správně vzdálenost a zachytil přitom pravým křídlem o kabinu letovoda Il-28. Náraz zřejmě poškodil i balanční křidélko Migu a ten se stal neovladatelný. Letoun npor. Hudáka postupně přešel do spirály, ve výšce asi 700 metrů pak do vývrtky. Pilotovi se nepodařilo padající letoun opustit a zahynul při nárazu stroje do lesa. Posádka Il-28 v době, kdy nešťastný MiG hořel v lese u Štětí, přistála bez úhony na letišti v Mladé.
Zákres letecké katastrofy a fotografie z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/
1957 | 2017 |
Drobné fragmenty nalezené na místě dopadu v r. 2017
Zbytky nábojnic do kanonu NR 23 ráže 23 mm . Rok výroby 1954
Víčko tlakoměru | Kontrolka z pilotní kabiny |
Torzo palubních hodin /na snímcích vlevo/
Prameny:
Vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 10.2017