Avia B-33 /Il-10/   v.č. 1073

 

trup. ozn. UF-69

 

2.letka LŠP

 

 Želeč okr. Prostějov   8.6.1955

 

 

 

 Místo havárie je dnes hustě zarostlé křovinami /2017/

 

Horké chvíle na které se nezapomíná, zažil v kabině bitevního letounu B-33 v červnu 1955  poručík Ludvík Dvořák. Pilot prováděl 8.6.1955 ráno let ve dvojici s jinou B-33, když se asi 13 minut po startu na čelním skle jeho stroje objevil olejový povlak. Kontrolou palubních přístrojů pilot zjistil, že tlak oleje v motoru klesá a zároveň teplota oleje na výstupu z motoru stoupá přes povolenou hodnotu. Mladý poručík ihned věděl, že má závažný problém. Rádiem upozornil vedoucí B-33, od které dostal pokyn zaujmout vedoucí pozici, aby se pilot v druhém stroji mohl pokusit z vnějšku zjistit rozsah úniku. Než ale došlo na podrobnější zhodnocení, z motoru se začalo hustě kouřit. Dým byl natolik intenzivní, že bránil pilotovi ve výhledu ven. Por. Dvořák okamžitě vypnul zapalování a palubní elektrickou síť, otevřel kabinu a hledal místo pro přistání. Výška letu v okamžiku vzniku závady byla pouhých 250 metrů, takže po vypnutí motoru bylo vše otázkou vteřin. Pilot sice ven skoro vůbec neviděl, štěstí se k němu ale neotočilo úplně zády. Ač "sedal" do zvlněného terénu téměř poslepu, letoun poměrně hladce dosedl pod hřebenem svahu po směru letu. Těžký stroj klouzal bez podvozku z kopce po poli, přeskočil hlubohou strž, odrazil se od vyvýšeného okraje silnice kterou přeskočil a dopadl na druhé straně na louku. Při dopadu narazil křídlem na jeden z topolů u potoka a konečně se zastavil.

Otřesený pilot z letounu vylezl a po obhlídce letadla se rozhodl jít ohlásit na letiště vynucené přistání do obce Doloplazy. Dříve, než do obce došel potkal sanitní vůz, který jej bez okolků naložil a odvezl na letiště k vyšetření.

Pilot vyvázl z nehody bez zranění, letoun s náletem pouhých 128 hodin  bylo třeba zrušit.

 

 Zákres nehody z vyšetřovacího spisu

 

 

 

 Vyšetřování označilo za příčinu havárie zadření motoru a poruchu klikového mechanismu poté, co došlo k utržení kompresoru a následnému úniku oleje pod kapotu motoru.

 

 

 

Prameny:

 

-vyšetřovací spis VUA Praha 

Pavel Krejčí 9.2017