Avia B-33 /Il-10/
trup. označení UF-78
4. letecký školní pluk
pilot: por. Pavlík Stanislav
žák: svob. Holub Vladimír
Dub nad Moravou okr. Olomouc 9.6.1954
K této letecké katastrofě se ve vyšetřovacím spise zachovala jediná fotografie. Ze snímku je zřejmé, že letoun dopadl na zem bez dopředné rychlosti, pravděpodobně v ploché vývrtce. Ta se stala osudnou učiteli létání, por. Pavlíkovi.
9. června 1954 došlo u 4. leteckého školního pluku- Leteckého učiliště k tragické havárii letounu Il-10, při které zahynul pilot, učitel létání por. Pavlík. Ten společně se žákem. svobodníkem Holubem v pracovním prostoru prováděl nácvik ostrých zatáček, spirál a vývrtek. Por. Pavlík, ač byl učitelem létání, neměl se strojem B-33 velké zkušenosti. Na typu měl nalétáno pouhých 15 hodin, tedy jen o čtyři hodiny více než jeho žák. Podle výpovědi žáka svob. Holuba se mu první vývrtku podařilo vybrat až po třech otočkách, namísto předepsané jedné otočky. Při druhé vývrtce se por. Pavlíkovi vývrtku nedařilo vybrat, žák, svobodník Holub proto opustil stroj na padáku. Stroj i s nebohým pilotem "vrtal" až do země, při nárazu byl letoun zcela zničen, por. Pavlík zahynul.
Během vyšetřování této letecké katastrofy vyšla najevo řada závažných nedostatků. Pro nácvik vývrtek byla metodikou stanovena minimální výška letu 2000 metrů, velitel letky ale určil výšku 1500 m. Dále byly konstatovány nedostatky na straně náčeníka Leteckého učiliště, který trpěl narušování předpisů a nařízení...Seznam nedostatků zjištěných vyšetřovací komisí ve vyšetřovacím spise dosahuje úctyhodný rozsah deseti odstavců , takže generál Tykal, předseda vyšetřovací komise navrhnul podat na náčelníka let. učiliště, zástupce náčelníka pro letecký výcvik a na velitele letky trestní oznámení... Jestli tak bylo učiněno, případně s jakým výsledkem již ve vyšetřovacím spise uvedeno není...
Prameny
- vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 9.2017