Avia B-33 /Il-10/ ev. č. 1430
trup. označení V-33
Letecký Výzkumný Ústav /LVÚ/ Praha
Praha-Čakovice 19.5.1953
Nehoda B-33, Praha-Čakovice, 19.5.1953
Zákres nehody z vyšetřovacího spisu
Posádka ve složení pilot- por. Jiří Bláha a technik letounu- čet. abs. Josef Šourek prováděla zálet letounu po výměně motoru. Už na zemi, během motorové zkoušky se vyskytl problém s regulátorem plnícího tlaku motoru. Regulátor byl vyměněn, posádka odstartovala, let ale neměl dlouhého trvání. Už několik minut po startu, ve 14:50 došlo k nepravidelnému chodu motoru. Motor začal vysazovat, pilot volal na technika v zadní kabině, ať se připraví na nouzové přistání. Technik sice pilotovi kvůli hluku nerozuměl, brzy ale pochopil, že situace je vážná. Letoun se pod strmým úhlem blížil k zemi. Por. Bláha zřejmě doufal, že se mu podaří doklouzat na letiště v Letňanech, proto vysunul podvozek a přistávací klapky. To ještě zvýšilo úhel klesání, během pár vteřin bylo jasné, že na letiště to nevyjde a půjde o přistání do terénu. To se nakonec příliš nepovedlo. Letadlo bylo nárazem o zem zcela zničeno. Levé křídlo bylo utrženo v centroplánu, zadní část letounu za kabinou střelce se rovněž tak utrhla, stejně tak motor. Posádka skončila se zraněními v nemocnici, letoun byl kompletně odepsán a později zrušen.
1953 | 2017 |
Motor Mikulin AM-42
Z letounu zůstala nedotčená prakticky jen kabina posádky.
Prameny:
-vyšetřovací spis VUA Praha
- M.Irra, M.Hanák "Iljušin Il10/Avia B-33 v čs. vojenském letectvu v letech 1950-1963" JAKAB 2009
Pavel Krejčí 9.2017