Avia B-33 /Il-10  výr. č. 1431

 

trup. ozn. DD-30

 

45. dpzlp

 

pilot:  por. Bosý, střelec: por. Pejchal

 

Čbán okr. Plzeň- sever, 5.6.1953

 

 Snímek "DD-30" se mi nepodařilo nikde dohledat, zde fotografie jiného letounu ze stavu 45. dpzlp

/Meta Lengál-"Sloužil jsem u Pětačtyřicítky" Svět Křídel 2000/

 

Posádka letounu B-33 /Il-10/ prováděla cvičné útoky na pozemní cíle na střelnici Čbán. První dva útoky na cvičné terče proběhly bez závad. Řídící střeleb po druhém útoku pilota po rádiu pochválil a dal mu pokyn, aby si zapamatoval profil náletu, který právě provedl. Při třetí zteči pilot zahájil celý manévr dobře, s vybíráním ale otálel. Řídící střeleb okamžitě reagoval a rádiem vydal lakonický pokyn " Vybírej!!! ". V rychlém sledu opakoval pokyn ještě dvakrát, pilot zareagoval až na třetí zavolání. Došlo k prudkému vybrání, téměř zalomení klesavého letu. Od konců křídel se prudkým přitažením na vysoké rychlosti  vytvořily kondenzační sledy. Pilotovi se podařilo letoun těsně nad terénem vybrat, v nejnižším bodě měl pouhé dva metry nad zemí. Další průběh již ale byl dílem několika málo vteřin. Letoun  ve stoupavém letu vlétl do hradby  vzrostlého lesa, který se nacházel asi 100 metrů za terči.  Nárazem do stromů přišel o obě křídla, trup i s posádkou pokračoval setrvačností ve stoupavém letu nad les. Pak již začala vítězit zemská přitažlivost. Trup uletěl po balistické křivce několik set metrů nad stromy, pak se nárazem do kmenů zhruba půl kilometru od hrany lesa roztříštil. Zbytky rozbitého letounu  zachvátil požár, který dokonal dílo zkázy. Motor letounu se nárazem do stromů utrhl a dopadl ještě o dalších 160 metrů dál.  Posádka ihned zahynula.

Za příčinu letecké katastrofy byla označena chyba pilota, který se příliš soustředil na zásah cíle a přestal vnímat nebezpečně se přibližující terén.

 

Snímky z vyšetřovacího spisu / VUA Praha/

Pohled od terčů na hranu lesa, uprostřed je vidět průsek v korunách stromů, který letoun vytvořil

 

Pohled na místo, kde se roztříštil trup letounu

 

Motor Mikulin  AM 42

 

 Jedno z utržených křídel.

 

Na místě havárie v r. 2017

   

 

   

 

Prameny:

-vyšetřovací spis z fondu VUA Praha

 

Pavel Krejčí 9.2017