Bf 109G-6/ AS W. Nr. 165701/ 165974
I./Jagdgeschwader /JG/ 3 "Udet"
pilot: Uffz. Hans-Joachim Kettner
/
Uffz. Rudolf Kreutzinger
Vojenský prostor Libavá- Kozlov okr. Olomouc
22.8.1944
Ilustrační fotografie pilota Bf 109G-6 jednotky JG 3
Na místě dopadu v březnu 2017
Koncem srpna 1944 se na české a moravské obloze strhlo hned několik šarvátek mezi letci Luftwaffe a americkou 15. Air Force. 22.8.1944 to byl souboj východně od Olomouce, 24.8. v okolí Jindřichova Hradce a 29.8. se boj rozhořel v pásu od Uherského Brodu na Frýdek-Místek a Ostravu.
Během prvně zmíněné akce dne 22.8. byl americkou 15. AF podniknut mohutný nálet na cíle v prostoru Vídně a Horního Slezska. Do vzduchu bylo vysláno 612 čtyřmotorových bombardérů, stíhací doprovod zajišťovalo 305 stíhaček. Německá Luftwaffe v reakci na bombardovací svaz podnikla 199 bojových vzletů. Během soubojů nad Maďarskem a nad Moravou a v důsledku palby flaku bylo na straně USAAF ztraceno 31 bombardérů a 5 doprovodných stíhaček. Ztráty to byly tedy přímo hrozivé. Němci přišli o 14 stíhaček, 13 jich bylo poškozeno. Padli pouze tři němečtí piloti. V porovnání s tím činily americké ztráty 94 zabitých, 1 nezvěstný a 171 zajatých letců.
Jedním ze strojů, které Luftwaffe ten den ztratila, byla "stodevítka", která dopadla severně od obce Kozlov v okrese Olomouc. Stroj náležel I. Gruppe stíhací eskadry JG 3 "Udet".
Deset strojů této eskadry, společně s s osmnácti Bf 109 od JG 300 zajištovalo výškové krytí letounům eskader JG 53 a JG 5. Celkem 55 letounů vedených Maj. Franzem Götzem bylo navedeno na americký svaz zhruba v prostoru Lipníka nad Bečvou. Rozhořel se tvrdý souboj se stíhacími Mustangy, které bombardérům zajišťovaly ochranu. Svědky ze země byly pozorovány dva Messeschmitty, které se v blízkosti Velkého Újezdu střemhlav řítily dolů, v závěsu za nimi jedna P-51. Němci srovnali strmý sestup těsně nad korunami stromů. Mustang v závěsu zahájil palbu a dlouhou dávkou jednoho messerschmitta po druhém sestřelil. Oba stroje se zřítily nedaleko od sebe. Dle německých záznamů šlo o letouny Bf 109/AS výrobních čísel 165974 "bílá 16" a 165701 "bílá 4", které pilotovali Uffz. Kreutzinger a Uffz. Kettner. První z nich z letounu na poslední chvíli vyskočil, druhý jmenovaný zahynul.
Zatím se mi podařilo nalézt místo dopadu pouze tohoto z oněch dvou strojů. V zemi je dodnes viditelný kráter, trosky letounu jsou rozhozeny zhruba 200 metrů směrem na jihozápad. Zatím se nepodařilo nalézt žádný fragment, který by pomohl identifikovat, který z těchto dvou letounů se na tomto místě zřítil.
Fragmenty letounu nalezené v r. 2017
Ciferník otáčkoměru | Rámeček ukazatele množství zbylé munice |
Hmotové vyvážení z pravé strany výškového kormidla
Kus bloku motoru Daimler-Benz 605 | Drobné fragmenty |
Část pedálu směrovky | Drobnosti z radiostanice, elektrovýstroje a kyslíkového systému |
Na místě dopadu druhého stroje byl před mnoha lety nalezen motor stroje. Ten je dnes k vidění v leteckém muzeu ve Vyškově. Ani ten ale nepřinesl žádné poznatky ohledně identifikace letounu. Pokoušel jsem se získat informace o místě dopadu, členové muzea už bohužel nevědí kde se místo nálezu motoru nacházelo.
Prameny:
- Jan Mahr "Vzpomínky na neznámé letce" 2011
- Jiří Šašek "Letecká bitva nad Moravou 22.srpna 1944" Svět křídel 2013
Za pomoc s nalezením místa dopadu děkuji kamarádům z Leteckého muzea v Suchdole nad Odrou
Pavel Krejčí 9.2017