Focke-Wulf Fw 190A-7 W.Nr 642560
II./Jagdgeschwader /JG/ 300
pilot: Uffz. Walter Grund
Majetín okr. Olomouc 17.12.1944
Ilustrační obrázek Fw 190A jednotky JG 300 / autor Jiří Černošek/
V neděli 17. prosince 1944 došlo nad naším územím k letecké bitvě, která neměla do té doby obdoby. Americké letectvo dislokované v Itálii naplánovalo bombardovací úder na cíle v hornoslezské oblasti. Plánovači 15. letecké armády předpokládali, že Luftwaffe bude plně zaměstnaná právě probíhající ofenzivou v Ardenách. Svaz bombardérů mířících od jihu na cíle v hornoslezské oblasti by tedy podle předpokladů neměl narazil na větší odpor německých stíhačů. Velení 1.stíhací divize se ale rozhodlo proti zjištěnému svazu nasadit jednotky JG 300 a JG 301 dislokované na letištích kolem Berlína. Tím se dal do běhu sled událostí, který vyústil v do té doby největší leteckou bitvu, jakou naše území zažilo. Během půlhodinového boje bylo sestřeleno 15 letadel 15.AF a okolo třiceti strojů JG 300.
Jedním ze letců. kteří ten den zaůtočili na americký bombardovací svaz byl Uffz. Walter Grund. Tento pilot 5. Staffel zůstal po tomto letu na mnoho desetiletí nezvěstný. V r. 1996 se členové Nadace LHS Vyškov rozhodli navštívit lokalitu u obce Majetín, kde podle pametníků došlo 17.12.1944 k dopadu německého letounu. Vlastní hloubkový průzkum se podařil až na druhý pokus, dne 7.9.1996. Ačkoliv se díky vzpomínkám pamětníků očekávala stíhačka Messerschmitt Bf 109, záhy po vyzdvižení prvních trosek bylo jasné, že v místě dopadu se nacházejí trosky Fw 190. O neblahém konci jeho pilota svědčily i nepatrné kosterní ostatky nalezené mezi troskami.
Průzkum místa dopadu dne 7.9.1996 LHS Vyškov
Ve výkopu byly nalezeny torza válců motoru BMW 801, ojnice, listy vrtule, část podvozkové nohy, pancéřování a torza čtyř kanonů Mauser MG 151/20. Při přebírání a třídění trosek pak byl na jednom z plechů uskutečněn nález nejcennější. Jednalo se o výrobní štítek letounu s vyraženým číslem 642560. Tím se se vší jistotou prokázalo, že u Majetína zahynul několik desetiletí nezvěstný Uffz. Walter Grund
Výrobní štítek stroje / LHS Vyškov via Jan Mahr/
Vykopaným nálezům je v leteckém muzeu ve Vyškově věnovaná jedna z vitrýn.
Druhého průzkumu se místo dopadu dočkalo v dubnu 2017. Moravští letečtí nadšenci se rozhodli překopat už jednou kopaný kráter. Hlavní motivací byl fakt, že v r. 1996 se LHS Vyškov nepodařilo vytáhnout trosky, které byly na samém dně kráteru. Bylo velmi pravděpodobné, že ve výkopu tehdy zůstal vrtulový náboj, část karteru motoru BMW a další věci. Tyto předpoklady se nakonec potvrdily. Mezi zajímavými artefakty se hlavně vyjímá padáková přezka Uffz. Waltera Grunda, která byla nalezena na povrchu, přímo v oranici, bez použití detektoru.
Fotografie nálezů z r. 2017 / Díky patří JL/
Přezka padáku
Karter motoru BMW 801 | Jeden z válců motoru s pístem |
Vrtulový náboj
Závěs balančního křidélka
Prameny:
- Jan Mahr " Vzpomínky na neznámé letce"
Pavel Krejčí 8.2017