Iljušin IL-28R výr. č. 41911
letka oper. průzkumu, 47. pzlp-Milovice
Milovice okr. Nymburk 28.1.1965
Unikátní letový snímek letounu IL-28R "1911" našel ve svém archivu p. Radek Palička. Zatím je to jediná známá fotografie tohoto stroje. Díky Radku!
28. leden 1965 se do kroniky 47. pzlp 10. letecké armády zapsal černým písmem. Toho dne tento průzkumný pluk ztratil při letecké katastrofě tři své příslušníky a jeden ze svých letounů Il-28.
Elegantní, stříbrný stroj s trupovým číslem 1911 startoval ze svého domovského letiště ve 21.17 hod. Na jeho palubě byla tříčlenná posádka. Byli to pilot, kpt. Ambros Bohumil, navigátor kpt. Hronec Jan a radista-střelec rtm. Ansorge Štěpán. Nikdo z nich netušil, že jejich život zakrátko končí.
kpt. Ambros /první zprava/ kpt. Ambros v pilotní kabině Il-28
/obě fotografie z archivu paní Ambrosové via O. Knotek- web pomnikyletcu.cz/
Unikátní snímek - rtm. Š. Ansorge nastupuje do střelecké věže letounu Il-28 trup. č. 1913
rtm. Štěpán Ansorge /fotografie: sestra Š. Ansorgeho Sylva Hrachová a jeho dcera paní Zapletalová. Za zprostředkování děkuji M. Sivaničovi/
Posádka měla za úkol provést dva lety v prostoru letiště za ZPP. Počasí pro úkol vyhovovalo, oblačnost byla 8/8 se základnou ve 400-450m, dohlednost 4 km, vítr při startu lehce zezadu, ze směru 080 stupňů, síla 3-4m/s. Nic, s čím by si posádka neměla poradit. Pilot letounu kpt. Ambros byl vycvičen v rozsahu 1. třídy, letovou přípravu prováděl pravidelně, neměl přestávek v létání. Co se přesně stalo, se nikdy nepodařilo zjistit. Po vzletu z dráhy 27 posádka rutinně zavřela podvozek, nad koncem dráhy měl letoun výšku 15-20 metrů, zrychloval a kpt. Ambros klidným hlasem do rádia oznámil " Stoupu na 2000". Místo svižného stoupavého letu se ale trajektorie stroje změnila na let v horizontu. Letadlo ve vzdálenosti 670m od konce letiště zachytilo v horizontálním letu o vrcholky stromů, které mají vůči letišti převýšení 48-52m. Letoun prolétl ve vrcholcích stromů vzdálenost 100m ve vodorovném letu.Za vrcholem svahu letoun vylétl nad stromy a po uletění cca 300m po ztrátě rychlosti po levém křídle sklouznul do země. Následkem nárazu došlo z rozříštění letounu a následnému požáru. Posádka ihned zahynula.
Vyšetřovací komise se zabývala otázkou, proč letoun v místech, kde letouny Il-28 mají výšku 150-200m zachytil o stromy. Příčinu nehody se ale odhalit nepodařilo. Technickou expertýzou byly vyloučena porucha řízení a vysazení motorů. Stanoveny byly čtyři hypotézy, které mohly havárii zapříčinit.
Bylo to- 1: Provedení vzletu s klapkami v přistávací konfiguraci.
2: Nepozornost pilota a celé posádky
3: Nesprávná činnost hlavních přístrojů
4: Náhlá porucha zdravotního stavu pilota
Jako nejpravděpodobnější byla určena příčina č. 2, tedy nepozornost pilota, kdy v temném nočním prostředí podlehl iluzi, že letoun je ve stoupání, ačkoliv tomu tak nebylo.
Fotografie trosek z vyšetřovacího spisu z fondu VUA Praha
Část křídla s jedním z motorů
Část křídla s jedním z motorů v pohledu zespodu
Motor VK-1
Konzole s ovladači POM a trimem výškového kormidla
Roztříštěná zadní střelecká věž s dobře patrnými kanony
Fotografie z vojenského pohřbu posádky /foto- pí. Zapletalová/
Místo havárie v r. 2017
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Na místě katastrofy se dodnes nachází velké množství trosek | Pomník posádky se dříve nacházel poblíž místa nehody. V r. 2011 byl přestěhován asi 400 m od místa nehody, do areálu oploceného tankodromu |
Zajímavé fragmenty nalezené na místě katastrofy
Část potahového plechu s vnitřním nosníkem | Části plexiskla z kabiny |
Fragment radiostanice | Anteny |
Krytka z povrchu stroje
Prameny:
-vyšetřovací spis z fondu VUA Praha
Za zprostředkování fotografií členů posádky od rodinných příslušníků děkuji M. Sivaničovi a O. Knotkovi
Pavel Krejčí 8.2017