Messerschmitt Bf 109G-14/AS
III./Jagdgeschwader/JG/ 300
trup. označení - "zelená 7"
pilot - Uffz. Hans Otto Nehls
Slopné okr. Zlín 29.8.1944
Ilustrační obrázek- Bf 109G-14
Dne 29.8.1944 došlo v prostoru, který se dá zhruba vymezit městy Piešťany, Trenčín a Zlín k velkému střetnutí mezi letci americké 15.Air Force a stíhači Luftwaffe. Průběh letecké bitvy označované jako "Letecká bitva nad Bílými karpaty" je z německé strany popsán ZDE .
Pilot III. Gruppe stíhací eskadry JG 300 Uffz. Hans Otto Nehls byl dalším, kdo se toho dne nevrátil se svojí "stodevítkou" na domovské letiště. Jeho stroj byl po útoku na americké bombardéry těžce poškozen jejich stíhacím doprovodem. Pilotovi se podařilo stroj opustit na padáku a na něm přistál nedaleko obce Újezd. Celou událost s lehkými popáleninami tak přežil. Jeho neovládaný letoun se střemhlav zřítil do rokle mezi obcemi Slopné a Lipová. Po nárazu do lesní mokřiny se zaryl hluboko do bahna. Větší části, které zůstaly na povrchu byli následně němci odklizeny.
Podstatné části, které se tehdy nepovedlo německým vojákům vyprostit ležely v zemi dlouhých 56 let. V roce 1990 se je členům Klubu přátel historie Slavičínska podařilo pomocí techniky vyzdvihnout. Z šestimetrové hloubky byly vytaženy části, které bahno nádherně zakonzervovalo. Vyproštěné části letadla působí dojmem, jako by vyrobeny teprve včera. Nejzajímavější trosky jsou již řadu let vystaveny v Městském muzeu Slavičín společně s dalšími artefakty z této velké letecké bitvy.
Část podvozkové nohy, ostruha s kolem | Vrtulový náboj s částí reduktoru |
Pancíř, chránící sedačku pilota | Chladič z křídla stroje |
Drobné součásti z radiostanice FUG 16ZY /vlevo/ | Menší fragmenty letadla |
Prameny:
- Jan Mahr, "Vzpomínky na neznámé letce" 2011
Pavel Krejčí 7.2017