Messerschmitt  Bf 109G-14/AS

 

III./Jagdgeschwader/JG/ 300

 

trup. označení  -   "zelená 7"

 

pilot -    Uffz. Hans Otto Nehls

 

Slopné okr. Zlín              29.8.1944

 

 

 Ilustrační obrázek- Bf 109G-14

 

 

Dne 29.8.1944 došlo v prostoru, který se dá zhruba vymezit městy Piešťany, Trenčín a Zlín k velkému střetnutí mezi letci americké 15.Air Force a stíhači Luftwaffe. Průběh letecké bitvy  označované jako "Letecká bitva nad Bílými karpaty" je z německé strany popsán ZDE .

Pilot III. Gruppe stíhací eskadry JG 300 Uffz. Hans Otto Nehls byl dalším, kdo se toho dne nevrátil se svojí "stodevítkou" na domovské letiště. Jeho stroj byl po útoku na americké bombardéry těžce poškozen jejich stíhacím doprovodem.  Pilotovi se podařilo stroj opustit na padáku a na něm přistál nedaleko obce Újezd. Celou událost s lehkými popáleninami tak přežil.   Jeho neovládaný letoun se střemhlav zřítil do  rokle mezi obcemi Slopné a Lipová. Po nárazu do lesní mokřiny se zaryl hluboko do bahna. Větší části, které zůstaly na povrchu byli následně němci odklizeny.

 

 

Podstatné části, které se tehdy nepovedlo německým vojákům vyprostit ležely v zemi dlouhých 56 let. V roce 1990 se je členům Klubu přátel historie Slavičínska podařilo pomocí techniky vyzdvihnout. Z šestimetrové hloubky byly vytaženy části, které bahno nádherně zakonzervovalo. Vyproštěné části letadla  působí dojmem, jako by vyrobeny teprve včera. Nejzajímavější trosky jsou již řadu let vystaveny v Městském muzeu Slavičín společně s dalšími artefakty z této velké letecké bitvy.

   
Část podvozkové nohy, ostruha s kolem Vrtulový náboj s částí reduktoru

 

   
Pancíř, chránící sedačku pilota Chladič z křídla stroje

 

   
Drobné součásti z radiostanice FUG 16ZY /vlevo/ Menší fragmenty letadla

 

Prameny:

 

- Jan Mahr, "Vzpomínky na neznámé letce" 2011

 

Pavel Krejčí 7.2017