B-33 /Il-10/ č. 1438
28. bitevní letecký pluk
Otradov okr. Chrudim 23.6.1955
B-33 /Il-10/ 28. bitevního let. pluku /via Z. Bedřich/
23.června 1955 došlo nedaleko obce Otradov k nehodě letounu B-33, který náležel k 28. bilp. Letoun byl zcela zničen, posádce se podařilo letoun opustit na padácích a oba letci přežili, i když to bylo "o fous".
Pilot, por. Kuš Vladimír a technik, por. Sýkora Zdeněk přelétavali letoun z opraven Kbely zpět na domovské letiště v Brně. Let probíhal ve dvojici s jiným "kombajnem", který pilotoval ZVP letky, npor. Patera. Dvojice po startu navázala spojení s VDS Kbely a nasadila kurz na trať Úvaly -Vysoké Mýto - Svitavy - Brno,tedy trasou, která byla určena pro případ nižšího povětrnostního minima než bylo stanoveno pro přímou trať.
Vedoucí dvojice, npor. Patera letěl výšce 600m a kontroloval svoji polohu na úrovni Kolína a Pardubic. V prostoru Uhersko vletěla dvojice do dešťové přeháňky, ve které se snížila dohlednost na 3-4 km. Po chvíli oba letouny z přeháňky vylétly, došlo ale ke ztrátě orientace. Vedoucí nabral výšku až 1000m , dostal se tím ale nad oblačnost. Po zhruba 15 minutách, kdy ani jedna posádka neznala svoji polohu a povětrnostní situace se stále zhoršovala, se vedoucí pilot rozhodl pro návrat. V této situaci vedoucí skupiny požádal o zaměření pozemní zaměřovač Brno. Ten dvojici zaměřil, avšak vedoucí nezaslechl kurz. Současně se ozval zaměřovač na letišti Mladá, ten udával kurz 290 stupňů. Vedoucí dvojice se rozhodl přistát na letišti Pardubice. Během zatáčky v oblačnosti ztratil vedený pilot por. Kuš vedoucí letoun z dohledu. Aby se vyhnul srážce provedl razantní zatáčku, ve které ztratil prostorovou orientaci. Přístoje začaly ukazovat prudké klesání, rychlost 400 km/hod a ostrý náklon doprava. Situace se stávala kritickou, proto por. Kuš lakonicky zavelel "Vyskakujeme!". Pilot uvedl, že okamžitě po výskoku otevíral padák, zároveň slyšel silnou ránu, jak letoun narazil do země. Následně na padáku vypadl z mraku, který měl základnu asi 150 m nad zemí a vzápětí dopadl do pole. Oba letci si zachránili život skutečně v posledních vteřinách.
Fotografie z vyšetřovacího spisu /VUA Praha/
Na činnosti posádky zříceného stroje nebylo během vyšetřování shledáno závad. Určitá část viny za ztrátu letounu byla připsána vedoucímu dvojice, npor. Paterovi. Na kom si ale komise "smlsla" byl velitel 28. Těšínského bombardovacího pluku. Z vyšetřovacího spisu: "Přes veškerou pomoc moji, sovětského poradce a štábu svoji práci nezlepšil, neřídí..., liknavě a netečně přihlíží...Naprosto zanedbává výchovu svých podřízených a nevytváří podmínky pro stranicko-politickou práci u pluku. V leteckém výcviku trpí drobné chyby / no propána! / v technice pilotáže...Svým nevojenským vystupováním zapříčinil pokles své autority." Celé to vypadá, jako vyřizování osobních sporů ve směru od velitele divize.
Úlomky letadla nalezené v r. 2017 na místě havárie
Prameny:
-vyšetřovací spis z VUA Praha
Pavel Krejčí 7.2017