MiG-15bis v. č. 623773
"3773"
17. stíhací let. pluk, 3. letka
por. Boris Vlasák
Pěnčín u Turnova okr. Liberec 6.4.1962
Ilustrační obrázek MiG-15bis /www.eduard.com/
por. Boris Vlasák
Poručík Vlasák, pilot 17. slp prováděl 6. dubna 1962 první samostatný let za ztížených povětrnostních podmínek /cvičení č. 86 OBP SL/.Vzlet provedl z letiště Hradčany v 8:00 a stoupal do 3000m nad oblačnost. Průlet VPRS hlásil řídícímu létání mezi 08:12 - 08:14. Odlet od "dálné" pro provedení sestupu ale provedl nepřesně a do osy točil 48 km od majáku, místo plánovaných 30. Během sestupu nekomunikoval, byl zřejmě plně zaměstnán navigací. Při provádění sestupu se dostal zhruba 5 km severně od osy. Zřejmě si tuto chybu uvědomoval a zatáčkou doleva se snažil dostat do správného směru. 08:20 si vzal od radiolokátoru zaměření, které bylo v tu chvíli QDM 283 stupňů. Pilot byl zřejmě příliš pohlcen snahou nalétnout správně směrovou i sestupovou osu a během zatáčky v oblačnosti ztratil prostorovou orientaci. Přibližně v 08.24 byl jeho MiG spatřen svědky ze země, jak vylétl pod úhlem asi 40-50 stupňů z mraku. Pilot ve snaze vybrat sestupný let prudce přitáhl, čímž přivodil pád letounu na vysoké rychlosti. "Patnáctka" narazila do svahu na poli zhruba 1 km severovýchodně od obce Pěnčín a roztříštila se. Trosky se rozlétly po směru letu do vzdálenosti několika stovek metrů. Mladý, výtečně hodnocený pilot za svoji chybu zaplatil životem.
Zákres pravděpodobné trajektorie letu /vyšetřovací spis- VUA Praha/
![]() |
|
1962 | 2017 |
![]() |
|
1962 | 2017 |
Fragmenty letounu nalezené v r. 2017 v pásu lesa, cca 200m od místa nárazu stroje do země.
![]() |
|
Fragment palubní desky- popis signalizace zbytku paliva 300l | Umístění štítku na palubní desce |
![]() |
|
Ciferník "varia" +/- 75m/sec | Variometr na palubní desce |
![]() |
|
Fragment zaměřovače-popis nastavení intenzity osvitu | Zaměřovač ASP-IN |
Torzo jednoho z palubních přístrojů | Rámeček "budíku" |
Ciferník ukazatele tlaku hydrauliky | Část podvozkového tabla |
![]() |
![]() |
Fragment přídě trupu s číslem "37" /KVLH Rváčov/ | Ilustrační snímek čísla- označovalo zřejmě výrobní sérii letounu |
Prameny:
Vyšetřovací spis VUA Praha, fond MNO 1962
Pavel Krejčí 6.2017