MiG-15bis v. č. 623773

 

"3773"

 

17. stíhací let. pluk, 3. letka

 

por. Boris Vlasák

 

Pěnčín u Turnova okr. Liberec   6.4.1962

 

Ilustrační obrázek MiG-15bis /www.eduard.com/

 

 por. Boris Vlasák

Poručík Vlasák, pilot 17. slp prováděl 6. dubna 1962  první samostatný let za ztížených povětrnostních podmínek /cvičení č. 86 OBP SL/.Vzlet provedl z letiště Hradčany v 8:00 a stoupal do 3000m nad oblačnost. Průlet VPRS hlásil řídícímu létání mezi 08:12 - 08:14. Odlet od "dálné" pro provedení sestupu ale provedl nepřesně a do osy točil 48 km od majáku, místo plánovaných 30. Během sestupu nekomunikoval, byl zřejmě plně zaměstnán navigací.  Při provádění sestupu se dostal zhruba 5 km severně od osy. Zřejmě si tuto chybu uvědomoval a zatáčkou doleva se snažil dostat do správného směru. 08:20 si vzal od radiolokátoru zaměření, které bylo v tu chvíli QDM 283 stupňů. Pilot byl zřejmě příliš pohlcen snahou nalétnout správně směrovou i sestupovou osu a během zatáčky v oblačnosti ztratil prostorovou orientaci. Přibližně v 08.24 byl jeho MiG spatřen svědky ze země, jak vylétl pod úhlem asi 40-50 stupňů z mraku. Pilot ve snaze vybrat sestupný let prudce přitáhl, čímž přivodil pád letounu na vysoké rychlosti. "Patnáctka" narazila do svahu na poli zhruba 1 km severovýchodně od obce Pěnčín a roztříštila se. Trosky se rozlétly po směru letu do vzdálenosti několika stovek metrů. Mladý, výtečně hodnocený pilot za svoji chybu zaplatil životem.

 

Zákres pravděpodobné trajektorie letu /vyšetřovací spis- VUA Praha/

 

   
1962 2017

 

 

   
1962 2017

 

Fragmenty letounu nalezené v r. 2017 v pásu lesa, cca 200m od místa nárazu stroje do země.

   
Fragment palubní desky- popis signalizace zbytku paliva 300l Umístění štítku na palubní desce

 

   
Ciferník "varia"  +/- 75m/sec Variometr na palubní desce

 

   
   
Fragment zaměřovače-popis nastavení intenzity osvitu Zaměřovač ASP-IN

 

   
Torzo jednoho z palubních přístrojů Rámeček "budíku"

 

   
Ciferník ukazatele tlaku hydrauliky Část podvozkového tabla

 

   
Fragment přídě trupu s číslem "37" /KVLH Rváčov/ Ilustrační snímek čísla- označovalo zřejmě výrobní sérii letounu

Prameny:

Vyšetřovací spis VUA Praha, fond MNO 1962

 

Pavel Krejčí 6.2017