MiG-15 v.č. 613647
18. stíhací letecký pluk
Záchlumí okr. Ústí nad Orlicí 23.4.1956
Ilustrační snímek Migu-15
23. duben roku 1956 má v rodném listu jako datum narození uvedeno jistě dost lidí, existuje ale i člověk se toho dne narodil podruhé. Byl to Anton Gendiár /1924/, pilot 18.slp, pomocník velitele v hodnosti "kapitán". Tento letec patřil ke "staré gardě", letecký výcvik prodělal během 2. sv. války v SSSR, létal na LA-5 a LA-7, po válce pak na velkém množství dalších typů letadel. Uvedený pilot odstartoval na letounu MiG-15 s úkolem provést výstup nad mraky, dále provést navedení na vysoko letící cíl a po několika ztečích na cíl provést sestup podle přístrojů s využitím systému OSP a přistát. Vše probíhalo podle plánu, během sestupu, ve výšce zhruba 9000 metrů ale došlo k vysazení motoru. Pilot se pokoušel motor spustit za letu. Po druhém neúspěšném nahození byl řídícím vyzván, aby ve výšce pod 2000 m opustil letoun katapultáží. Kpt. Gendiár se ale rozhodl, že se pokusí motor spustit ještě jednou a když to nevyjde, přistane nouzově do terénu. Podle své pozdější výpovědi mu šlo o to, aby se zjistilo, co způsobilo závadu. Proto se rozhodl, že se nebude katapultovat, ale letoun dovede na zem. Oblačnost ale pokrývala oblohu z 8/8, byla tedy souvislá, se základnou v pouhých 200 až 500 metrech. Pilot během klesání vypnul všechny spotřebiče které nepokládal za nezbytné, včetně umělého horizontu a ARK. Při klesání skrz oblačnost netušil, jaká je jeho poloha, štěstí měl ale na své straně. Když se vynořil z oblačnosti zjistil, že letí mezi kopci v údolí. Před ním se tyčil svah, jehož stromy byly nad úrovní jeho letu. Aby se vyhnul nárazu, stočil letoun do prava do dalšího údolí. Na minimální rychlosti se snažil přistát v protisvahu u obce Záchlumí nedaleko Žamberka. Natažená "patnáctka" však zachytila v nákonu 45 stupňů pravým křídlem o dřevěný sloup, levým pak o břízu. Letadlo dopadlo na louku těsně vedle obytného domu, nárazem se roztočilo a rozlámalo na několik kusů. S kpt. Gendiarem to v tu chvíli nevypadalo vůbec dobře, ale stalo se něco jako zázrak. Sedačka s pilotem se nárazem utrhla a odletěla několik desítek metrů od vraku. Pilot nejenže přežil, ale ač zraněn, dokázal ještě instruovat místní obyvatele, aby zajistili tajné mapy na palubě a k letadlu se nepřibližovali, protože je v něm munice. S těžkými zraněními byl pak odvezen do nemocnice v Hradci Králové. Vrak letadla byl zajištěn členy SNB a posléze armádou.
1956 | 2017 |
Torzo kabiny MiGu | Sedačka, která se i s pilotem vymrštila z letounu. |
Drobné úlomky letounu z místa havárie
Heroické nasazení kpt. Gendiara pro záchranu letounu nebylo při vyšetřování oceněno. Bylo mu vytýkáno, že neuposlechl rozkaz k opuštění letounu a příliš riskoval. Zvláště, když neměl vizuální kontakt se zemí a sestupoval přes oblačnost aniž věděl, jestli se nenachází v kopcovitém terénu. /Což se nacházel/.To, že přežil, patří do kategorie opravdových zázraků. Motor, jež byl ještě v záruce byl odeslán do výrobního závodu na odbornou expertýzu.Ta odhalila příčinu- vysazení motoru zavinila voda v palivu. Vina byla shledána i na straně technika letounu, který neodkalil čistič paliva a nevyměnil v něm před výškovým letem plstěnou vložku.
Jedním z opatření, která byla po vyšetření přijata, byl rozbor nehody s létajícím personálem s důrazem na činnost při vysazení motoru a nouzové opuštění letounu.
Prameny:
-vyšetřovací spis z fondu MNO 1956 VUA Praha
Pavel Krejčí 5.2017