North American P-51D-5-NA Mustang  44-13487

 

WD-R

 

pilot: Kurtz Merle Max

 

4. Fighter Squadron, 52. Fighter Group. 15.AF

 

Vracov okr. Hodonín    30.6.1944

 

 Ilustrační bokorys /via Jan Mahr/

 

 

 

 

 

 

   
6.1944 4.2017

 

Na 30. června 1944 naplánovalo velení 15. letecké armády bombardovací útok na rafinerie v Horním Slezsku. Jednalo se první nálet z rozsáhlé bombardovací ofenzivy, která měla za cíl zredukovat produkci petrochemických výrobků potřebných pro německý válečný průmysl. Krajně nepříznivé počasí však způsobilo, že jednotlivá bombardovací křídla v průběhu akce změnila cíl. Bombardovány byly náhradní cíle v Maďarsku, řada letounů cíle nanašla a vrátila se na své základny v Itálii. Ztraceno bylo několik bombardérů a dva stíhací letouny. Jedna ze ztrát se odehrála na našem území.

Stroj P-51D Mustang  sériového čísla 44-13487 postihla mechanická závada na motoru a jeho pilot 2/Lt. Merle M. Kurtz s ním byl nucen nouzově přistát na území okupovaného Československa. Šlo o vůbec první americký  stíhací letoun ztracený na uzemí Protektorátu a Sudet.

K události došlo v 11.30 hod. v katastru obce Vracov na Hodonínsku. Jak později Lt. Kurtz popsal, k potížím s motorem došlo náhle. Z výšky 26 tisíc stop pilot klesal bez pracujícího motoru velmi rychle. Jeho stroj doprovázel Lt. William "Shory" Hames Jr., jehož byl Lt. Kurtz wingmanem. Pilotovi se podařilo bezpečně přistát na poli asi 1,5 km severně Vracova, v místech zvané "Zadní díly". Lt. Kurtz popsal, že po přistání chtěl letadlo zničit, nemohl ale v kabině nalézt signální pistoli, kterou by stroj zapálil. Vyčkal tedy příchodu místních civilistů. Prvním byl u letounu místní občan Antonín Búřil, který pracoval nedaleko na poli. Pokusy dorozumět se nikam nevedly, pilot nicméně pochopil, že nemá smysl se pokoušet se před Němci o útěk. V doprovodu A. Búřila se tedy vypravil na četnickou stanici do Vracova, kde byl zajištěn.

 

Hlášení četnické stanice Vracov o přistání /havárii/ amerického letounu ze dne 30.6.44 /via. P. Třešňák/

 

 

Hlášení stanice Kyjov /Gaia/ které upřesňuje původní údaje, datované 1.7.44 /via P.Třešňák/

 

 

Téměř nepoškozený letoun byl střežen příslušníky četnické stanice Vracov až do příjezdu příslušníků Luftwaffe a odklízecí čety z Vyškova. Letoun tam  byl poté odvezen. Lt. Kurtz byl ještě 30.6. odpoledne předán příslušníkům Gestapa z Uherského Hradiště. Protože odmítl odpovědět na některé otázky, bylo mu jedním z vyslýchajících sděleno, že bude jako bandita příštího dne ráno zastřelen. K tomu nakonec nedošlo, a Lt. Kurtz byl transportován pod dohledem stráže do výslechového centra ve Frankfurtu nad Mohanem. Po dalších peripetiích skončil v táboře pro spojenecké letce Stalag Luft III v Saganu, kde se 29. dubna 1945 dočkal osvobození.

 Stroj byl na poli u Vracova zachycen na několika fotografích.

 

Příslušníci Luftwaffe si nenechali ujít příležitost prohlédnout si americký stroj.

 

Zřejmě nejzajímavější fotografie zachycuje příslušníky pracovní skupiny a LW, kteří připravují stroj k rozestykování trupu od nosných ploch a k následnému transportu do Vyškova.

 

 

Missing Air Crew Report sepsaný po návratu 4.FS na základnu Madna v Itálii.

 

 

Lt. Kurtz po návratu z Evropy působil jako instruktor při výcviku nových pilotních žáků. 14.11.1945 se na stroji AT-6 Texan 42-48944 ve vzduchu srazil s jiným Texanem. I tentokrát mu přálo štěstí a nehodu přežil. V roce 1947 ukončil kariéru u letectva na základně Randolph Field v Texasu a věnoval se studiu medicíny. Zemřel v r. 1969.

Informace čerpány z knihy J. Mahra "Vzpomínky na neznámé letce"

 

 2/Lt. Merle M. Kurtz

 

 

Pro zajímavost, 4 Fighter Squadron byla po skončení 2.světové války, v listopadu 1945 deaktivována. Nicméně již v roce 1946 se dočkala re-aktivace a pod různými přívlastky /All-Weather, Interceptor/ působila na bojištích v Koreji /na strojích F-82 Twin Mustang/ i ve Vietnamu /F-4C Phantom II/. Ke svému původnímu názvu "4. Fighter Squadron" se vrátila v roce 1991. Ve výzbroji má letouny F-16C block 40, v současné době se přezbrojuje na F-35 Lightning II.

 

Re-designated 4th Fighter Squadron (All Weather) on 19 December 1946

Re-designated: 4th Fighter Squadron, All Weather, on 10 August 1948

Re-designated: 4th Fighter-All Weather Squadron on 20 January 1950

Re-designated: 4th Fighter-Interceptor Squadron on 25 April 1951

Re-designated: 4th Tactical Fighter Squadron on 20 June 1965

Re-designated: 4th Fighter Squadron on 1 November 1991

 

Prameny:

Jan Mahr "Vzpomínky na neznámé letce" 

J. Rajlich "Mustangy nad Protektorátem"

Wikipedia - 4th Fighter Squadron

Osobní archiv- fotografie  R. Palička

Osobní archiv- četnická hlášení  P. Třešňák

Za pomoc s určením místa přistání děkuji Standovi Hammerovi z Vracova

 

Pavel Krejčí 5.2017