MiG-21F    ev.č. 660501

 

1. stíhací letecký pluk

 

pilot: mjr. Martenek Miloslav

 

Chlumec okr. Český Krumlov  21.3.1974

 

 

 

 

 

Pilot, Mjr. Martenek vzlétl s letounem MiG-21F trupového čísla "0501" v 15.23 ze základny České Budějovice.  Úkolem bylo provést cvičení č. 14-vyšší technika pilotáže OBP-SL. V "Zóně západ" plnil všechny nařízené prvky, při kterých používal potřebné režimy motoru včetně maximálu a forsáže. V 15:37 dostal pilot pokyn od ŘL ukončit úkol a vrátit se na základnu. Ve 15:42 žádá pilot povolení zařadit se do okruhu. Se zbytkem paliva 950 litrů provádí nad letištěm levou zatáčku, přičemž dochází k prudkému snížení otáček, poklesu tahu motoru a snížení teplot výfukových plynů. Pilot v 15:43 a 12 vteřin lakonicky do rádia ohlásil " Vysadilo mě to". ŘL vydal pokyn "Upravit rychlost 500, zapnout spouštění za letu, ve výšce 500m provést katapultáž". Pilot využil rychlost letounu, "jednadvacítku" nátáhnul, čímž získal výšku a tím potřebný čas. Pokus o spuštění motoru za letu ale  nebyl úspěšný, pilot zahlásil katapultáž, kterou provedl bez odhození kabiny ve výšce 400-450m.

Letoun dopadl na část vozovky a do příkopu v osadě Chlumec v okrese Český Krumlov, asi 6 km jihozápadně letiště v Českých Budějovicích. Po nárazu se zaryl do země a vybuchl. Nikdo z civilních obyvatel nebyl zraněn, letoun, kromě části poničené silnice nezpůsobil další škodu. Pilot přistál na padáku asi 300 m od letounu s drobnou ránou v obličeji.

Průběh havárie byl sledován pilotem jiného letounu- npor. Havel se pohyboval nad místem dopadu ve výšce 1500m v jiném MiGu. Ten vzápětí ohlásil   " Dobrý, padák se otevřel".

 

 Letoun dopadl v Chlumci před rodinný dům č.p. 19 /fotografie z r. 1974- webové stránky obce Chlumec/

1974 2017
   

 

   

 

Fotografie z vyšetřovacího spisu z fondu VUA Praha

 

Místo dopadu - březen 2017

 

Jak už to tak bývá, byla ustanovena komise k  vyšetření příčin havárie. Bylo zjištěno, že příčinou vysazení motoru bylo přerušení dodávky paliva hlavním palivovým čerpadlem v důsledku zadření šoupátka odstředivého regulátoru. To bylo potvrzeno i nálezem překrouceného kardanového hřídele náhonu regulátoru. Pilot, mjr.  Martenek na záver své výpovědi do spisu uvedl, že před letovou akcí, při ní a po ní se cítí ve výborné fyzické i psychické kondici a je schopen okamžitě pokračovat v létání. Vzhledem k tomu, že nebyl nijak vážně zraněn a vyšetřovací komise neshledala v jeho činnosti během havarijní situace závad, brzy se k létání vrátil.

 

 

 

 

Miroslav Martenek je, jak známo známým karikaturistou a autorem mnoha kreslených vtipů. Co už je známo méně, je to, že je i autorem emblémů, které budějovické MiGy používaly na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Až při shánění podkladů pro tento článek jsem se dozvěděl, co symbolizoval emblém čerta:

"Návrh čerta v modrém poli pro naší letku letounů Mig-21F byla opravdu moje práce. Ten čert symbolizoval, že sloužit pod naším tehdejším velitelem, jehož pochopitelně nebudu jmenovat, bylo peklem. "  /rozhovor pro Magazín letiště České republiky/

 

Na snímku z let 1968-1969 je Václav Vébr, jeden z velitelů letky MiG-21MF 1979-1984/zdroj web forum valka.cz/

 

 

               

 

Prameny:

-Vyšetřovací spis z VUA Praha

-Webové sránky obce Chlumec

-forum valka.cz

 

 

 Pavel Krejčí 5.2017