MI-4 ev.č. 1870
688.ovp
Kostomlaty pod Milešovkou okr. Teplice
24.8.1968
Ilustrační obrázek MI-4 vojsk SSSR
Místo havárie- rok 2013
Kolem 8.17 hod. havaroval v katastru obce Kostomlaty pod Milešovkou sovětský vrtulník Mi-4 s nákladem propagačního materiálu. Vrtulník měl údajně letět z Drážďan v bývalé NDR do Prahy. Na palubě se kromě tříčlenné posádky nacházeli dva novináři /dle ruské strany/, spíše ale příslušníci KGB. Vrtulník převážel velké množství letáků, dle očitých svědků havárie s ideologickými hesly jako " Nebojíme se kontrarevoluce, atd..." Podle občanů Kostomlat kteří nehodu viděli, začal vrtulníku vynechávat motor a následně havaroval na svahu nad Kostomlaty, nedaleko zříceniny hradu Sukoslav. Po dopadu do lesa začal vrtulník hořet. Podle některých zdrojů začal vrtulník hořet již ve vzduchu. Třem členům posádky se podařilo hořící stroj opustit, dvě dopravované osoby zůstaly ve vraku, který pak téměř celý shořel. Ruský pilot čs. občanům, kteří přišli na místo nehody jako první potvrdil, že stroj postihla závada slovy "Mašina otkazalas rabotatˇ". Hasičská jednotka se na místo dostavila v době, kdy už celý vrtulník lehl popelem. Nehodu za čs. stranu vyšetřovala Veřejná Bezpečnost. Ještě před jejím příjezdem se ale na místo dostavili příslušníci Sovětské armády. Ti poukazovali na stopy po požárnické sekeře v jednom z plechů a tvrdili, že jsou to stopy po průstřelech palnou zbraní. Podle jiných očitých svědků nasekali do trosek díry tyčí sami. Místo "zdokumentovali", a pak trosky odvezli. Sovětská strana následně tvrdila, že vrtulník byl sestřelen a celý případ se stal součástí mediální kampaně proti tzv. "kontrarevoluci". Případ byl v následujících týdnech probírán v čs. tisku.
Jeden z propagandistických letáků nalezený na místě nehody
Bezpečnost vyšetřování případu ukončila v polovině září s tím, že šlo o technickou závadu.Vyšetřovací komise došla k jednoznačnému závěru, že hlavní příčinou havárie byla porucha motoru. Sovětský velvyslanec v Praze předal vládě ČSSR nótu, v níž SSSR kategoricky odmítl závěry čs. komise a trval na tom, že stroj byl sestřelen palebnou zbraní ze země. V únoru 1969 byla na nátlak ruské strany zřízena společná vyšetřovací komise, která měla za úkol případ přešetřit. Sověti ovšem čs. straně neposkytli žádné materiály a případ si uzavřeli po svém...Koncem května 1969 Generální Inspekce Ministerstva Vnitra rozhodla, že případ bude odložen.
Posádka stroje:
-pilot Batisčev K.I.
-letovod Šulajev L.L.
-palubní mechanik Pavlovskij V.M.
Další osoby na palubě:
-Něpomňaščij K.J.
-Zvorykin A.A.
Snímky pořízené bezprostředně po havárii/ J. Vaněk/
Velitel posádky, K.I.Batiščev přihlíží neblahému konci svého vrtulníku a zřejmě přemítá o svém dalším osudu.
Na počátku sedmadesátých let byl obětem nehody zbudován v lese, na místě nehody pomníček. V r. 1977 pak vznikl pomník i v Kostamlatech na náměstí. Oba pomníky vzaly za své po r. 1989. Havárii vrtulníku tak dnes připomíná pouze spálená plocha na místě hávárie, kde se dají ještě i v dnešní době nalézt menší trosky stroje.
Drobné fragmenty nalezené na místě havárie v r. 2013
Třípolohový přepínač | Ovládací páčka |
Součást barometrického přístroje | Zbytek upínacích pásů |
Prameny:
osobní archiv L. Šolín
Archiv Čs. rozhlasu pořad ze dne 20.8.2007 -autorka Gabriela Hauptvogelová
Pavel Krejčí 4.2017