Focke-Wulf Fw 190F  W.Nr ?

 

3./ Schlachtgeschwader /SG/152

 

Uffz. Emil Smet

 

Holubice okr. Vyškov

 

 Fw 190F /Ilustrační kresba/

 

 

 

K nehodě letounu Fw 190F výcvikové jednotky SG 152, která sídlila na letišti v Prostějově došlo 9. května 1944 ráno. Letadlo s trupovým označením "bílá 22" se při nouzovém přistání u obce Holubice rozlomilo na několik kusů, pilot Uffz. Emil Smet byl zraněn. Poškození letadla bylo odhadnuto na 70%.  K nehodě se dochovala jedna fotografie. Dle poškození vrtulového listu patrného na fotografii je zřejmé, že vrtule se v okamžiku přistání netočila.  V obci Holubice se mi podařilo najít pamětnici této události, paní Trávníčkovou /1932/. Ta během rozhovoru uvedla, že letadlo se rozbilo asi 50 od potoka Rakovce, na poli za vysokými stromy.  Na místě události se mi ani po několika hodinách hledání nepodařilo najít jediný fragment havarovaného stroje. Letoun se skutečně zřejmě jen rozlomil na několik velkých kusů a ty byly odvezeny německými vojáky.

 

Záznam o nehodě zaslal p. Tomas  Herzensfroh. Danke Tom!

 

 

Foto via Radek Palička.

 

Místo události 3. 2017

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizace 14.12.2017

 

Místo havárie letounu se nachází o několik set metrů jižněji, než byla původně prohledávaná oblast. Stroj se zřejmě zaryl přední částí do pole, zadní část trupu, která je vidět nahoře na dobové fotografii se utrhla. Předek byl zachvácen požárem a téměř úplně shořel. Zadní část trupu zůstala, jak vidět, téměř nepoškozena. Na levé straně fotografie je vidět vyprošťovací trojnožka, pomocí které zřejmě vojáci vytáhli motor ze země.

Fragmenty z tohoto letounu bude možno /pravděpodobně od příštího roku/ spatřit v Leteckém muzeu v Suchdole nad Odrou.

 

                     

 

   
Hlava válce motoru BMW 801 Fragment válce motoru
   
   
"Rozlousknutý" válec, vlevo sací, vpravo výfukový ventil, vidět jsou i svíčky  Podávací palivové čerpadlo

 

   
Plechy z motoru Kód "801" na plechu- BMW 801

 

 

   
Kód R8-190- identifikace typu letounu na odlitku Část anteny radiostanice FuG-16ZY

 

 

   
Sluchátko z pilotní kukly Razítka a značky na vnitřní straně sluchátka

 

 

   
Ciferník otáčkoměru z palubní desky Zámek kapoty motoru

 

 

   
Konektory a zástrčky elektroinstalace  

 

   

 Kanál z náběžné hrany křídla, kterým procházela hlaveň kanonu.

 

 

 

 

Prameny: HPM 5/99

 

 

 

Pavel Krejčí 4.2017/11.2017