Focke-Wulf Fw 190F W.Nr ?
3./ Schlachtgeschwader /SG/152
Uffz. Emil Smet
Holubice okr. Vyškov
Fw 190F /Ilustrační kresba/
K nehodě letounu Fw 190F výcvikové jednotky SG 152, která sídlila na letišti v Prostějově došlo 9. května 1944 ráno. Letadlo s trupovým označením "bílá 22" se při nouzovém přistání u obce Holubice rozlomilo na několik kusů, pilot Uffz. Emil Smet byl zraněn. Poškození letadla bylo odhadnuto na 70%. K nehodě se dochovala jedna fotografie. Dle poškození vrtulového listu patrného na fotografii je zřejmé, že vrtule se v okamžiku přistání netočila. V obci Holubice se mi podařilo najít pamětnici této události, paní Trávníčkovou /1932/. Ta během rozhovoru uvedla, že letadlo se rozbilo asi 50 od potoka Rakovce, na poli za vysokými stromy. Na místě události se mi ani po několika hodinách hledání nepodařilo najít jediný fragment havarovaného stroje. Letoun se skutečně zřejmě jen rozlomil na několik velkých kusů a ty byly odvezeny německými vojáky.
Záznam o nehodě zaslal p. Tomas Herzensfroh. Danke Tom!
Foto via Radek Palička.
Místo události 3. 2017
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizace 14.12.2017
Místo havárie letounu se nachází o několik set metrů jižněji, než byla původně prohledávaná oblast. Stroj se zřejmě zaryl přední částí do pole, zadní část trupu, která je vidět nahoře na dobové fotografii se utrhla. Předek byl zachvácen požárem a téměř úplně shořel. Zadní část trupu zůstala, jak vidět, téměř nepoškozena. Na levé straně fotografie je vidět vyprošťovací trojnožka, pomocí které zřejmě vojáci vytáhli motor ze země.
Fragmenty z tohoto letounu bude možno /pravděpodobně od příštího roku/ spatřit v Leteckém muzeu v Suchdole nad Odrou.
![]() |
![]() |
Hlava válce motoru BMW 801 | Fragment válce motoru |
![]() |
![]() |
"Rozlousknutý" válec, vlevo sací, vpravo výfukový ventil, vidět jsou i svíčky | Podávací palivové čerpadlo |
Plechy z motoru | Kód "801" na plechu- BMW 801 |
Kód R8-190- identifikace typu letounu na odlitku | Část anteny radiostanice FuG-16ZY |
Sluchátko z pilotní kukly | Razítka a značky na vnitřní straně sluchátka |
Ciferník otáčkoměru z palubní desky | Zámek kapoty motoru |
Konektory a zástrčky elektroinstalace |
Kanál z náběžné hrany křídla, kterým procházela hlaveň kanonu.
Prameny: HPM 5/99
Pavel Krejčí 4.2017/11.2017