Avia B-35.1 

 

pilot čet. dsl. Arnošt Kavalec

 

Praha-Černý Most   22.11.1938

 

 Avia B-35.1

 

 

 Pilot létající pro Vojenský technický a letecký ústav /VTLU/ Antonín Kavalec měl za úkol provést šesti průlety  měření rychlosti na pětikilometrové bázi. Ta byla počátkem dvacátých let vybudována mezi Horními Počernicemi a Nehvizdy.  V letounu byl tudíž zamontován registrační výškoměr, otáčkoměr a tři registrační teploměry. Letoun B-35.1 byl prvním  prototypem nadějné konstrukce, 9. listopadu dostal nový motor a osou vrtule střílející kanon Hispano 404 ráže 20mm. Letoun měl v té době nalétáno 24 hod a 39 min, z toho pro VTLÚ 4hod a 18min.

Pilot provedl čtyři průlety měřící báze a připravoval se na pátý. Podle svědků letoun v přízemní výšce zahájil stoupavou zatáčku, jeho motor dvakrát vynechal a letoun výrazně zpomalil. Pilot otočil letoun zatáčkou o 180 stupňů, stroj se podle popis svědků kymácel a klesal.Těsně nad zemí motor na okamžik zabral a opět vysadil, v tu chvíli už stroj v náklonu dopadl na zem. Při dopadu se roztříštil a i když kabina se zdála poměrně neporušená, pilot utrpěl smrtelné poranění hlavy a okamžitě zemřel.

Vyšetřovací komise  konstatovala, že není možno na místě určit příčinu nehody a rozpracovala tři pravděpodobné varianty. Nejpravděpodobnější bylo selhání motoru. Dalšími hypotézami bylo  prasknutí listu vrtule či zdravotní indispozice pilota. Motor stroje byl odeslán do VTLÚ ke komisionálnímu rozebrání a expertýze.

Po technické prohlídce komise konstatovala, že motor Avia 12 YCrs č.49 opravdu selhal, nebylo možno ale zjistit příčinu. Na závěr  bylo konstatováno, že firmu Avia  nelze vinit ze zřícení letounu a tím byla celá záležitost během několika dnů uzavřena.

 

Historické fotografie- spis VUA Praha

 

 

 

Místo havárie se od r. 1938 velmi změnilo. Okolní volné plochy pokryla nová zástavba sídliště Černý Most. Přímo přes místo dopadu byly postavena rušná komunikace - ulice Broumarská. Některé objekty patrné z fotografií z vyšetřovacího spisu lze však dodnes identifikovat ve staré zástavbě.

 

 Místo havárie 11.1938/3.2017

   

 

   

 

 Vyšetřovací spis obsahuje kromě zajímavých fotografií zákres místa dopadu s polohou měřící rychlostní báze Horní Počernice-Nehvizdy. Trasa kopírovala přímku státní silnice a byla vymezena dvěma měřícími stanovišti, které se dodnes zachovaly!

 

 

 

 Měřící stanice báze Horní Počernice-Nehvizdy. Tubus na střeše sloužil k přesnému zaznamenání průletu nad měřícím bodem.

/Foto Josef Volf-Planes.cz/

                   

 

Vyšetřovací spis k nehodě- VUA Praha

 

Závěr vyšetřovací komise- továrně Avia nelze přičíst vinu na selhání motoru

 

Prameny: Vyšetřovací spis VUA Praha- za zprostředkování děkuji P. Lukešovi a J. Kašemu

               Webové stránky  Planes.cz

               Za pomoc děkuji L.Šolínovi

 

Pavel Krejčí 3.2017