C-106.116 /Bücker 181 Bestmann/
2.letecká technická divize Olomouc
Olomouc- Neředín 4.9.1951
Letoun C-106 evidenčního čísla 116 byl 4.září 1951 přepravován na letišti Olomouc do dílenského hangáru č. 20 k opravě. Stroj byl odstaven na manipulační ploše kde se stal objektem zájmu nenechavého posluchače výcvikového střediska, vojína Ondreje Feriančíka. Zvídavý mladík vlezl do kabiny stroje, kde se ve fantazii vžíval do pocitu pilota tohoto nebeského kočáru. K tomu samozřejmě patřilo i trochu pomačkat vypínače a zahýbat páčkami v kokpitu. Poté, co se Ondrej pocitu nabažil, vylezl z kabiny. To, že nechal zapnuté zapalování si neuvědomil a jal se zvenku protáčet vrtuli. K jeho velkému překvapení motor "Bückeru" naskočil a nezašpalkovaný letoun se začal rozjíždět. Voják se snažil dostat do kabiny, byl ale sražen křídlem k zemi. Neřízený stroj ujel asi padesát metrů, sjel ze svahu za letištěm, přerazil plot , hrábl si vrtulí o zem a s uraženým křídlem a zlomenou vrtulí zůstal stát.
Škoda byla vyšetřovací komisí vyčíslena na 180 až 200 tis Kč, což nebyly malé peníze. Vojín byl nakonec ale "pořešen" pouze kázeňsky. Způsobil sice socialistickému zřízení značnou škodu, zohlednilo se ale, že pochází z dělnické rodiny a jeho otec padl za Slovenského národního povstání. Jak se píše ve vyšetřovacím spisu- " Je členem ČSM. K velitelům-spolužákům se chová drze. Je nedůsledný, vznětlivý, málo sebekritický s dobrým poměrem ke kolektivu. Možnost růstu dobrá".
Vše tedy nakonec dobře dopadlo. Letoun byl opraven, škoda odepsána a z Ondreje jistě vyrostl uvědomělý soudruh závázaný socialistickému zřízení. A co je podstatné pro tyto stránky- díky vojákově zvídavosti se ve vyšetřovacím spisu zachovaly krásné a unikátní fotografie tohoto letounu. Věřím, že udělají radost i nejednomu modeláři. Dioráma letounu s polámaným plotem a zlomeným křídlem...to se přímo nabízí...Pokud se do toho nějaký modelář pustí, rád pak snímky přidám.
Ještě k letounu C-106.116. Původně označen C-6 pocházel ještě z rozběhlé německé produkce v Otrokovicích. Letoun byl s výrobním číslem "13" a evidenčním číslem "3" převzat vojenskou správou v r. 1945. Po GO v roce 1949 byl přestavěn na C-106, evidenční č. 116.
Prameny: Vyšetřovací spis z fondu VUA Praha 1951
M. Irra "Výzbroj čs. vojenského letectva1945-1950" Naše Vojsko 2015
Pavel Krejčí 3.2017