Boeing B-17G    42-102889

 

463. Bomb Group, 774. Bomb Squadron

 

15. Air Force USAAF

 

Velehrad okr. Uherské Hradiště  7.7.1944

 

 B-17G 42-102889 byl vyroben v závodu firmy Boeing Airplane Company v Seattle /WA/. Přidělen byl 774. bombardovací peruti, která operovala z letiště Celone v jižní Itálii.  /Bokorys via J. Mahr/

 

 

 

Na 7. července 1944 naplánovalo operační velení americké  15. Letecké armády nálet na průmyslový komplex petrochemických závodů v horním Slezsku. V rámci příprav na tuto akci byl 6. června brzy ráno vyslán fotoprůzkumný Lightning od 15. CMS(P), který měl celou trasu prolétnout a pořídit snímky německých vojenských zařízení, které by mohly pro svaz představovat hrozbu. Po návratu byly snímky zpracovány a  vyhodnoceny. Vrásky na čele zpravodajcům  způsobily hlavně fotografie základny Luftwaffe u Fels am Wagram. Předpokládalo se, že letiště bylo vyřazeno z provozu nočním náletem Britů z 29. na 30. června, snímky ovšem ukazovaly čilou leteckou aktivitu. Britové tedy byli operativně požádáni o opakovaný nálet na toto letiště hned následujíci noc. Úkolu se ujala 205. skupina RAF, která nasadila 62 bombardérů typu Halifax, Liberator a  Wellington. Letiště bylo těžce zasaženo, RAF ale tvrdě zaplatila ztrátou hned třinácti bombardérů.

 

Svaz bombardérů B-17G 463. Bomb Group mířící k cíli v okupované Evropě. /U.S. National Archives/

 

Plán útoku na rafinerie počítal s nasazením 555 bombardérů, které měly za cíl zasáhnout závody Blechhammer-sever, Blechhammer-jih a Odertal. Stíhací doprovod tvořilo 136 letounů  P-38 Lightning a 206 stíhacích P-51 Mustangů ze základen na jihu Itálie. Součástí mise byla rovněž diverzní akce zahájená hodinu před startem hlavního uskupení. Cílem bylo zmást protivzdušnou obranu a vyvolat předčasný start stíhacích letadel Luftwaffe. Cílem 111 letounů B-24 se stalo seřazovací nádraží a letiště v Záhřebu. Celá akce se rozběhla v ranních hodinách 7. července a proběhla podle plánu. Nejvíce postiženy byly rafinerie v Odertalu, naproti tomu Blechhammer utrpěl pouze menší poškození. Luftwaffe do boje proti svazu nasadila větší množství letadel. Bitva se rozhořela od maďarského Györu a pokračovala  přes jihozápadní Slovensko, Moravu až do horního Slezska. Celkově Američané ztratili 28 letadel z toho čtyři nad naším územím. Byly to B-24 "Omiakinbak" /Petřkovice/, B-24 "Duration" /Milovany/, P-51C /Třemešná/ a B-17G /Velehrad/. Němci nad naším územím přišli o Bf 109, který pilotoval Hptm. Lewens. Jeho stroj se zřítil u obce Stavěšice, pilot se zachránil na padáku./ Všechny tyto případy lze již nalézt na tomto webu/. Několik dalších německých letounů bylo rovněž zasaženo, jejich pilotům se ale podařilo nouzově přistát.

Letoun B-17G sériového čísla 42-102889 byl napaden přibližně v 09.43 hod letouny Me 410. Stroj, jemuž velel Lt. Edward M. Lindbloom byl nejprve zasažen raketou W.Gr 21 do motoru č. 2. Při dalších útocích na stroj, který vypadl z formace, byl střelou z kanonu smrtelně zasažen zadní střelec S/Sgt. Mack. Velitel stroje nařídil nouzový odhoz pum, těžce poškozený letoun byl ale zasažen další střelbou z kanonů dotírajících Messerschmittů a přestával být ovladatelný. Posádka dostala rozkaz opustit stroj na padácích, což se také všem, mimo nebohého Macka podařilo. Letci byli posléze zajati a strávili zbytek války v zajateckých táborech. Neřízený letoun se zřítil do lesa asi jeden kilometr severozápadně od obce Velehrad na Uherskohradišťsku. Stroj při dopadu vytvořil v zelesněné stráni rozsáhlý průsek, po dopadu se vzňal a téměř celý shořel. Požár stroje způsobil rozsáhlý požár okolního lesa, který uhasili hasiči z Velehradu. V ohořelých troskách bylo nalezeno tělo W. Macka, které Němci nařídili převézt do Velehradu, kde bylo následujícího dne důstojně pohřbeno s tím, že jde o neznámého amerického letce. K identifikaci došlo až po válce poté, co bylo tělo exhumováno a převezeno do patologických laboratoří ve francouzském Strasbourgu. Poté bylo tělo pohřbeno v St. Avold a o několik let později na žádost rodiny převezeno do USA.

 

Uprostřed snímku z r. 1950 je dobře patrný průsek, který stroj v lese vytvořil. /kontaminace.cenia/

 

 Snímky z místa dopadu, pořízené bezprostředně po události.

 

 Torzo motoru 

 

Kulomet Browning M2

Fotografie poskytnul ze své sbírky Radek Palička- díky Jime!

 

 

 Missing Air Crew Report k  sestřelu B-17G 42-102889 /Fold3.com/

 

 

 

 

V r. 1948 byla poblíž místa dopadu letounu odhalena kamenná mohyla s pamětní deskou s nápisem "Dne 7.7.1944 zřítil se na těchto místech neznámý americký pilot a v troskách letadla zahynul. Čest jeho památce".  V r. 1994 na návrh slovenského historika J. Rajnince, který se zasloužil o zjištění identity pilota, byla deska nahrazena jinou, již se jménem letce.

 

 

Místo dopadu bylo po válce velmi dobře uklizeno. Po r. 2000 pak bylo pečlivě vysbíráno majitely detektorů. V roce 2011 se mi podařilo nalézt již jen několik drobných fragmentů. Dnes již se již na místě dopadu z mohutného bombardéru nedá nalézt vůbec nic.

   

 

   

 

Za pomoc velmi děkuji Lukáši Svobodovi. Informace čerpány z knihy Jana Mahra "Vzpomínky na neznámé letce"  2011

 

Pavel Krejčí 3.2017