C-5 /Zlin Z-26/ ev.č. 60
Letecké učiliště Prostějov- 1. lšp Olomouc
ppor. Ján Hreňo, čet. Antonín Blábolil
Bohuňovice okr. Olomouc 18.10.1952
Zavádění nového cvičného letadla pro základní výcvik C-5 se na počátku padesátých let u vojenského letectva neobešlo bez problémů. Jedna z leteckých katastrof, která padá na vrub technickému selhání se odehrála 18.října 1952 severně od hanácké metropole Olomouc. Během cvičného letu v pracovní zóně došlo k destrukci levého křídla stroje C-5. Svědkové, kteří nehodu viděli ze země popisovali, že spatřili letoun, který se z velké výšky řítil k zemi. Letadlu chyběla část levého křídla, kolem točícího se stroje padaly k zemi další trosky. Stroj dopadl na pole u obce Moravská Loděnice nedaleko Bohuňovic. Trosky chybějícího křídla popadaly po okolních polích na ploše 500 krát 400 metrů. Posádce se stroj nepodařilo opustit na padácích a zahynula v troskách.
Fotografie z vyšetřovacího spisu VUA Praha
Protože bylo evidentní, že došlo ke konstrukčnímu selhání, byly ustanovena vyšetřovací komise, jejíž součástí byli zástupci MNO, Leteckého Výzkumného Ústavu a výrobce- n.p. Let Otrokovice /pozdější Moravan Otrokovice/. Trosky křídla byly pečlivě sesbírány a převezeny k dalšímu zkoumání. Bylo stanoveno několik vyšetřovacích hypotéz. Odborným šetřením bylo nakonec zjištěno, že došlo k průsaku paliva do elektrického snímače množství paliva. Vzniklé výpary zapálila jiskra, došlo k výbuchu palivoměru a ten dále způsobil výbuch benzinových par v palivové nádrži. Elektrické palivoměry u všech "Cé- pětek" byly do vyřešení problému odpojeny. Jedním z dalších opatření bylo to, že výrobce dostal za úkol upravit překryt kabiny tak, aby se dal za letu odhodit. Do té doby letouny C-5 nebyly vybaveny nouzovým odhozem kabiny.
Vyšetřovací spis /VUA Praha/
Prameny:vyšetřovací spis VUA Praha
Pavel Krejčí 3.2017