Iljušin IL-14T "3149"
46. bold
46. letka radiotechnického průzkumu
Kostelany okr. Kroměříž 30.3.1960
Letectví+Kosmonautika 3/2008, kresba Petr Kolmann
Dne 30. března 1960 došlo v pohoří Chřiby ke katastrofě letounu Il-14T. Při nehodě zahynuli členové posádky kpt. Blažíček, npor. Konečný, kpt. Retr, kpt. Prokop, npor. Šolc, npor. Mareček a por. Bartoš. Posádka plnila úkol cvičení 11 Osnovy bojové přípravy. Tím byl orientační let na trati Přerov-Uherské Hradiště-Piešťany-Levice-Trnava-Přerov ve výšce 100m za normálních povětrnostních podmínek. Při přelétávání pohoří Chřiby letoun zavadil zřejmě z důvodu nízké oblačnosti o vrcholek kopce a zřítil se.
Během vyšetřování byla zjištěna tato fakta:
Plk. Rychtr z pověření velitele a štábu divize vyhlásil 30.3.1960 v 6:00 cvičný poplach. Samostatná letka radiotechnického průzkumu ""Netopýr" dostává rozkazem uskutečnit dvěma letadly Il-14T orientační lety za viditelnosti země ve výšce 100m. Po předletové přípravě jsou sestaveny plánovací tabulky letů. Jeden stroj má letět po trati Přerov-Uherské Hradiště-Piešťany-Levice-Trnava a zpět. Velitelem stroje je ustanoven kpt. Bahenský. Druhý stroj poletí Přerov-Brno-České Budějovice-Žatec a zpět. Velitelem tohoto stroje je kpt. Blažíček. Protože je však na letišti Žatec v 7.30 hlášena dohlednost nižší, než jsou osobní minima kpt. Blažíčka, dojde k výměně velitelů letů. Do Žatce poletí kpt. Bahenský. Kpt. Blažíček s posádkou se tedy odebere k letounu trupového čísla 3149 a připravuje se na let. Teprve v tuto dobu se na letiště dostal i navigátor kpt. Retr. Celá příprava k letu se tedy odehrává v časové tísni. Hlášená základna oblačnosti nad letištěm v okamžiku startu /08.27 hod./ vyhovuje. Brzy po startu se však letoun dostává do hornatého terénu Chřib a zde jsou již vrcholky kopců v mracích. Na palubě se nachází důstojník průzkumu kpt. Prokop, který má kontrolovat plnění úkolu a bezpečnost provedení. Pro případ zhoršených povětrnostních podmínek má posádka instrukci vrátit se zpět do Přerova. To by ovšem znamenalo nesplnění úkolu. Velitel letounu kpt. Blažíček se souhlasem kpt. Prokopa proto tlačí letoun až k vrcholkům stromů a "žehlí" terén ve výšce jen několika metrů. Kpt. Blažíček spoléhá na svoji znalost terénu nad kterým letí. Před letounem se však nečekaně objevuje hřeben kopce. Posádka rychle přitahuje berany řízení, je však pozdě. Letoun ve stoupavém letu zachytává o vrcholky stromů, a ve strmě stoupajícím terénu vytváří průsek. Před vrcholkem kopce natažená Il-14 naráží zadní části trupu do vrcholku hřebenu, část trosek zůstává na severní hraně, zbytek letounu přepadává na druhou stranu do lesa. Co nezničil náraz letounu do terénu, dokončil požár živený více než 3000 litry paliva... Posádka neměla žádnou šanci přežít. Hrana mezi triumfálním návratem na základnu po splnění úkolu a leteckou katastrofou je při létání v přízemních výškách za špatného počasí velmi ostrá. 30. března 1960 posádka kvůli splnění rozkazu příliš zariskovala a zaplatila za to životem.
Snímky z vyšetřovacího spisu z fondu VUA Praha
Pohled na průsek v lese vytvořený letounem | Část trosek zůstala na severní straně v místě nárazu |
Trosky přeletěly vrcholek kopce a shořely | Požárem zničený vrak letounu |
Fotografie ze spisu VUA Praha
Událost se brzy rozkřikla a místo si přišla prohlédnout řada obyvatel z okolí. Někteří se přes přísný zákaz nebáli trosky fotit. Na snímku je vidět pravá strana trupu se zadními dveřmi. Zřetelné je číslo "9" ze čtyřčíslí 3149. /foto via V. Remeš/
Přírodní památka Komínky v Chřibech, kde došlo ke katastrofě letounu
V r. 2016 jsem se na místo havárie vypravil společně s místním znalcem Václavem Remešem. V místě dopadu se nachází stále poměrně dost drobných úlomků letadla. Největší radost jsem ale nakonec měl z krytky z motorové kapoty letounu, kterou zde Venca nalezl již před mnoha lety a kterou mi věnoval do sbírky. Díky Venco!
Prameny: vyšetřovací spis z VUA Praha /1960/
Letectví +Kosmonautika 3/2008 - Petr Hofman "Katastrofa Il-14"
archiv V. Remeše
Pavel Krejčí 2.2017