Boeing B-17G 43-39173
838. Bomb Squadron, 487. Bomb Group
8. Air Force USAAF
Libočany okr. Louny 17.3.1945
B-17G 838. Bombardment Squadron /487thbg.org/
Znak 487. Bomb Group
Základní osádka velitele letounu, 1./Lt Kohra /v první řadě vlevo/ na základně Lavenham ve Velké Británii
Na 17. března plánovači USAAF naplánovali mohutný nálet na strategické cíle v Německu. Zatímco 15. letecká armáda zůstala ten den na zemi, "Mighty Eight" poslala do akce neuvěřitelné množství 1281 bombardérů s doprovodem 756 stíhaček. Připojila se i RAF, která k dennímu náletu připravila 167 Lancasterů. Jedním kolečkem v tomto ohromném soukolí byla 487. bombardovací skupina, která v rámci 3. letecké divize mířila na Ruhland. Stroje této divize odstartovaly brzy po ránu ze základny Lavenham a po plánované trase se blížily ke svým cílům. Díky souvislé oblačnosti bylo nutno využít palubních radarů H2X k zaměření cíle. Operátoři radarů ve vedoucích letounech /tzv. Pathfinders/ se činili, aby cíl správně zaměřili. Stejně tak se ovšem činili i operátoři německých radarů, kteří sledovali bombardovací svaz a snažili se odhadnout jeho cíl. V době, kdy první letouny B-17 3. divize dosáhly Ruhlandu, byla obsluha německých flaků připravena. 4 stroje B-17 byly těžce zasaženy a nebylo jim souzeno se vrátit zpět do Anglie, dalších 46 letounů bylo poškozeno. Jedním z "Fortressů", které byly těžce zasaženy dělostřeleckou palbou, byl B-17G s označením 2C na trupu a sériového čísla 43-39173. Velitelem devítičlenné posádky stroje byl Lt. Paul T. Kohr. Stroj byl pojmenovaný "Leacherous Lou", tedy "Chlípný Lou". Posádka ještě dokázala odhodit svůj náklad bomb na cíl, letoun ale ztrácel výšku. Posádky ostatních letounů viděly, jak se stroj otočil směrem na západ. Pokusy o rádiový kontakt byly marné, letoun ztrácel výšku, ale ještě než vlétl do oblačnosti, bylo vidět, že změnil kurz o 180 stupňů a mířil na východ. Pak ostatním zmizel v oblačném oparu. Původní záměr posádky byl ten, že východním kurzem dosáhnou frontové linie na východě a přistanou v Polsku. Požár, který na palubě vypukl, se podařilo zdolat a zdálo se, že letoun bude přece jen možno udržet ve vzduchu. Lt. Kahler se rozhodl změnit plán. Pravou zatáčkou otočil stroj na jihozápad. Novým cílem se stalo už osvobozené území na západě Evropy. Pro souvislou oblačnost a chaos, který na palubě panoval bezprostředně po zásazích flaku, posádka ztratila orientaci. Navigátor nebyl schopen určit přesnou polohu, letoun ale mířil správným směrem. Co ale posádka netušila, bylo to, že se ocitla nad Krušnohořím a blížila se k výborně chráněné průmyslové oblasti Mostecka. Tam se rozpoutalo kolem osamoceného bombardéru peklo. Co naačali dělostřelci v Ruhlandu, mostečtí dokončili. Letoun inkasoval několik dalších zásahů, bylo jasné, že o moc dál už nedoletí. V klesavém letu posádka opustila postupně stroj, posledním byl velitel stroje Lt. Kohr. Všech děvět letců se na padácích zachránilo a později skončilo v německém zajetí. Lidem žijícím severozápadně od Žatce se naskytla nevšední podívaná. Z nízké oblačnosti se vynořil čtyřmotorový stroj, táhl za sebou vlečku kouře, pokračoval v nízkém letu směrem na jih a postupně ztrácel výšku. Západně od Libočan se letoun dostal do úžlabiny říčky Liboc, částečně se zbrzdil stromy a narazil do protisvahu. Část svahu se následně sesunula na trosky a zadusila vzniklý požár.
Missing Air Crew Report k případu "Libočany"
Trosky letadla byly z větší části odklizeny až po skončení 2. sv. války. Dle pamětníků /p. Tauber/ byly velké kusy staženy do Žaboklik k nádraží a později odvezeny. Menší části letadla na místě zůstaly až do sedmdesátých let kdy byly postupně rozebrány.
Místo dopadu tohoto stroje v devadesátých letech překopala pomocí bagru skupina kolem Svatopluka Vyvážila ze SLA Chomutov. Pokud má někdo fotografie vykopaných artefaktů, tak je zde rád zveřejním.
Dnes se na místě dají nalézt pouze drobné fragmenty.
Největším kusem nalezeným v r. 2016 byla část motorové kapoty se zbytky původní barvy.
Prameny: webové stránky 487thbg.com
Radovan Helt "A Z Nebe Padaly Bílé Hvězdy" nakl. Svět Křídel 2007
fold3.com
Pavel Krejčí 2.2017