Boeing B-17G 42-102657
LN-Y "Boss Lady"
350. Bomb Squadron, 100. Bomb Group, 8. AF
Kovářská okr. Chomutov 11.9.1944
LN-Y " Boss Lady" na letišti Thorpe Abbotts /100. Bomb Group Association/
Letoun B-17G sériového čísla 42-102657 patřil do svazku 350. bombardovací squadrony. Ta společně s 349., 351. a 418 squadronou tvořila 100. bombardovací skupinu 13. wingu, 3. bombardovací divize 8. letecké armády. 100. bombardovací skupina sídlila na základně Thorpe Abbotts /Station 139/ ve východní Anglii. Založena byla v r. 1942 na základně Orlando na Floridě, poprve nasazena byla v červnu 1943. Hned od začátku bojového nasazení získala neblahou reputaci jednotky, na kterou se lepí smůla. Během několika akcí nad Evropou utrpěla obrovské ztráty. Ty jí vynesly přezdívku "The Bloody Hundreth".
Znak 100. Bomb Group
Letoun LN-Y Lt. Alberta E. Trommera /v čele nejbližší trojice/
Letouny 100. BG v uspořádané v combat boxu směřují ke svým cílům v Evropě. /100. Bomb Group Association/
11. září 1944, během náletu 8. AF na cíle v Ruhlandu, Chemnitz, Fuldě, Böhlenu a Záluží měla svoji pověst jen potvrdit. 36 strojů B-17 100.BG odstartovalo z Thorpe Abbotts ke svému cíli brzy ráno. Po zformování formací nad pobřežím Anglie se 3. divize vydala na dlouhou cestu. Po minutí plánovaných otočných bodů/ TP/ nad okupovanou Evropou mohutný svaz bombardérů zamířil k poslednímu, který tvořil část hřebenu Krušných hor, jižně od Annabergu. Tam se formace stočila na sever ke svému cíli- Ruhlandu. V té době, kolem poledne, se však už do stejného prostoru rychle blížili stíhači německé Jagdgeschwader 4. Ta bránila tento úsek ze svých letišť Alteno a Welzow. Trasa letounů FW 190 a Bf 109 se s americkým svazem proťala právě nad Krušnými horami, v blízkosti Fichtelbergu/Klínovec/. Němečtí stíhači zaútočili na svaz zezadu, z převýšení. Americkému stíhacímu doprovodu se nepodařilo úder zachytit, takže ten dopadl na těžce zkoušenou "Bloody Hundreth" se vší razancí. Během několika vteřin bylo několik B-17 sestřeleno. /Jejich osud je popsán jinde na tomto webu./ Prvotní úder se odehrál jižně od obce Schmiedeberg /dnes Kovářská/. Pro událost se v posledních desetiletích vžil pojem "Letecká bitva nad Kovářskou", souboj se ale odehrával až do hloubky Saska, kde se rovněž zřítila část strojů.
Posádka A.E. Trommera. /100. Bomb Group Association/
Přední řada: Albert E. Trommer, Timothy H. Bradshaw, James H. "Buddy" Wright, Jr., Levi F. "Lee" Groce Jr.
Vzadu: Alvin J. "Shortie" Severson, William M. "Bill" Stone, J.C. Kluttz, Thomas Kentes, Lester Bush, Charles E. Wilson
Nádherná fotografie LN-Y v péči mechaniků
/100. Bomb Group Association/
Letounem, který se stal symbolem událostí nad Kovářskou, je již v úvodu zmíněný B-17G 42-102657. Stroji s trupovým označením LN-Y s přezdívkou "Boss Lady" velel Lt. Albert E. Trommer. Letoun byl těžce zasažen palbou německých stíhačů. Křídlo i střední část trupu se ocitly v plamenech, byl vydán rozkaz k okamžitému opuštění letadla. To se nakonec podařilo pouze druhému pilotovi, kterým byl Timothy H. Bradshaw. Letoun krátce na to explodoval a rozpadl se na několik částí. Zatímco ty se řítily k zemi, v částech trupu bojovali členové posádky o život. Zřejmě na poslední chvíli padající vrak opustil radioperátor Sgt. William Stone. Podle některých výpovědí byl spatřen zraněný v prostoru náměstí, poté přenesen do hotelu Central, kde zemřel. Je pravděpodobné, že ještě jednomu členu z přední části trupu téměř podařilo vyskočit. Tato část dopadla přímo v obci Kovářská, na křižovatku ve směru na Horní Halži. Mezi ohořelými troskami jsou na fotografii vidět zbytky padáku.
Přední část trupu se zbytky padáku
Těžko představitelné drama se ale odehrálo i v odlomené zadní části trupu. Zde byli během pádu obrovskou odstředivou silou uvězněni střelci John. C. Klutz, Charles E. Wilson a Thomas C. Kentes. Tuto sekci tvořila rovněž kýlová plocha a kormidla. A právě kormidla zřejmě způsobila roztočení a zbržďování pádu této části stroje. Stal se zázrak, ve který zřejmě ani tito tři letci přitisknutí odstředivou silou ke stěnám trupu nedoufali. Tato část letounu dopadla na střechu školy. Mohutné trámy zapůsobily jako deformační zóna, trup se s mohotným rachotem probořil dovnitř, všichni tři letci ale přežili!
Detailní záběr na ocasní část Trommerovy B-17, ve které tři palubní střelci přežili svoji smrt
Trosky ocasní části ve střeše školy | Škola v r. 2014 /od r. 1994 pojmenovaná ZŠ sgt. J.C. Kluttze/ |
Během zmatku, který poté vypukl, dokázal někdo ukrýt kombinézu Sgt. Klutze s několika osobními věcmi a doklady do porušené větrací šachty školy... Zcela náhodou pak byly tyto předměty objeveny až v r. 1982.
Další části stroje popadaly v obci a bezprostředním okolí. Z posádky tedy přežili čtyři letci. Ti po zajetí putovali do zajateckých táborů. Letci, kteří zahynuli byli pohřbeni na místním hřbitově. V roce 1947 byly ostatky převezeny na hřbitovy v západní Evropě.
Události, které se 11. září 1944 po válce upadaly do zapomnění. Došlo k odsunu německého obyvatelstva, obec osídlili Češi většinou z vnitrozemí, kteří událost nezažili. Několik původních obyvatel, kteří zůstali, se o historii nechtěli bavit. Rozruch nastal až v r. 1982, kdy byla při opravě elektrických rozvodů ve škole objevena kombinéza Sgt. Klutze a v ní doklady a osobní věci. Část věcí se ztratila, pak přijela bezpečnost, která se ale zajímala pouze o dokumenty. Pak opět nastal klid, teprve po r. 1989 se o událost začali zajímat nadšenci do letecké historie. V devadesátých letech vzniklo v Kovářské Muzeum letecké bitvy nad Krušnohořím, které se systematicky zabývá leteckou bitvou 11. září. Ve sbírkách muzea je i několik drobných artefaktů z letounu LN-Y. Před několika lety se podařilo nalézt místo dopadu jednoho z motorů tohoto stroje, nalezen byl i jeho výrobní štítek.
MACR /Missing Air Crew Report/ sepsaný po návratu ostatních posádek na základnu Thorpe Abbotts ke ztrátě LN-Y
Zdroj: Jan Zdiarský " Černé pondělí nad Krušnohořím" 1996
100. Bomb Group Association https://100thbg.com
Fold3 /NARA/
Pavel Krejčí 1.2017