North American P-51C-10-NT Mustang   

 

42-103454

 

332. Fighter Group, 15. Air Force

 

Lt. Albert Louis Young

 

Blučina okr. Brno-venkov  21.1.1945

 

 

 

P-51C létal původně u 325. Fighter Group se žluto-černou šachovnicí na kormidlech a měl přezdívku "Stonewall". U 332. FG dostal nový kabát a stal se osobním strojem Capt. Crocketta /na snímku/. Ten jej pojmenoval "Daisy Mae", podle populárního komiksu.

 

 

Dne 21. ledna 1945 se americká 15. letecká armáda zaměřila na dvě rafinerie v prostoru Vídně- Wien /Lobau a Wien/Schwechat. Kromě toho byl naplánován nálet na rafinerii v severoitalském Fiume.

Stíhací krytí bombardovacích B-17 pro oba cíle v Rakousku zajišťovala 332. Fighter Group. Tato skupina tvořená piloty černé pleti, byla známa pod přezdívkou "Tuskegee Airmen", podle základny v Alabamě, kde probíhal jejich pilotní výcvik.

Piloti 332. Fighter Group na základně Ramitelli

 

2/Lt Albert L. Young /druhý zprava/ . Foto via Manuel V. E.

 

K výškovému krytí bombardovacích fortressů odstartovaly ze základny Ramitelli všechny tři letky 332. skupiny, celkem 48 Mustangů P-51. Setkání s bombardovacím svazem bylo naplánováno v prostoru maďarského Balatonu. Během letu se od skupiny odpoutaly tři P-51 pro technické problémy a vrátilily se zpět přes Jaderské moře do Itálie. Po dosažení místa střetnutí s bombardovacím svazem ohlásil vedoucí bombardér třicetiminutové zpoždění. Stíhači proto vyčkávali v prostoru jezera a poté vlétli do prostoru Vídně, kde ve výšce 30 tisíc stop /10 tis. metrů/ zajišťovali výškové krytí bombardérům.

Nálet probíhal od 11:40 do 12:35. Poté se Mustangy vrátily zpět, aniž by se během celého letu setkali se stíhači Luftwaffe. Dva Mustangy se na domovskou základnu nevrátily. Jeden P-51B byl zasažen flakem, příčina ztráty druhého stroje nebyla nikdy objasněna. Tímto letounem  byl P-51C Mustang pomenovaný "Daisy Mae",  který pilotoval 2./Lt. Albert L. Young. Vedoucí žlutého roje 1./Lt Perkins uvedl, že spatřil svého wingmana okolo 12:05 v poloze "na zádech" s jednou přídavnou nádrží, která se neuvolnila. Letoun se točil a padal, poté pilot pád vybral. Rádiem nebyl schopen se s Lt. Youngem spojit. Pak ho  již ho neviděl.  Pro případ naléhavých technických problémů dostali piloti na předletovém brífingu instrukci pokračovat kurzem na východ, do oblasti, která již byla obsazena Rudou armádou. Ve 12:30 se však tento Mustang objevil 100 kilometrů severně, v prostoru obce Blučina. Letoun se zřítil na pole severně od Blučiny a explodoval. Trosky byly výbuchem rozmetány několik desítek metrů daleko. Mrtvé tělo černošského letce bylo nalezeno asi jeden kilometr severovýchodně od obce. Pilot se zřejmě pokoušel zachránit padákem, ten se mu ale neotevřel.

Četnická hlídka z Židlochovic následně pilota identifikovala podle kovových známek na krku. Tělo bylo převezeno do márnice blučinského hřbitova a následující den pohřbeno. K události se zachoval zápis v kronice obce Blučina: Kolem poledne bylo pojednou slyšeti, jak hukot jednoho letadla nápadně zesílil a bylo zřejmé, že motor letadla vynechává. Pak bylo slyšeti výbuch a nastalo ticho. Letadlo se zřítilo mezi Blučinou a Opatovicemi. Pilot se zabil. Byl pohřben na blučinském hřbitově za asistence místních Němců...

Letcovy ostatky spočinuly na hřbitově v Blučině až do září 1947, kdy byly převezeny na vojenský hřbilov St. Avold ve Francii, kde je hrob dodnes.

Příčinu, proč se Lt. Young se svým Mustangem ocitl tak daleko severně od míst, kde se měl pohybovat neznáme, a ani se již nedozvíme. Lze pouze spekulovat o technické závadě, či nějaké formě zdravotni indispozice. Vzhledem k tomu, že instrukce pro činnost při vzniku technického problému hovořily o letu východním směrem, je pravděpodobnější druhá příčina. Je možné, že došlo k selhání kyslíkové instalace a pilot upadl do stavu výškové hypoxie. Z ní se mohl  s ubývající výškou probrat, nabyl částečně vědomí a dezorientován se rozhodl opustit letadlo na padáku. Pro malou výšku se rodákovi z Memphisu v Tennessee již padák neotevřel, a našel u Blučiny svoji smrt.

 

 

Albert L. Young na fotografii z března 1944 /Via Manuel V. E./

 

 

 Znak 100. Fighter Squadron

 

V roce 1990 byly trosky letounu na poli lokalizovány a vyzviženy. Akce byla provedena členy Klubu historie z Brna ve spolupráci s členy vyškovské LHS. Z hloubky tří metrů se pdařilo za pomocí bagru vyzvihnout podstatné části letounu. Šlo zejména o nárazem rozbitý motor Packard V-1650-7 Merlin, reduktor, vrtulové listy, podvozkové nohy, všechny čtyři kulomety Browning M2 a vybavení kabiny. Byl rovněž nalezen pokroucený plech s nápisem "454" a červeně zbarvené plechy z ocasních ploch. Vyzdvižené trosky se v lednu 1991 staly součástí ojedinělé výstavy v Domě stavbařů v Brně, organizované společností Davay a Moravským zemským muzeem v Brně. Výstava nazvaná Perutě svobody /Wings of Freedom/ dokumentovala podíl amerických leteckých sil na boji proti nacismu. Část těchto trosek lze dnes spatřit na podlaze muzea v Králíkách- bohužel bez jakéhokoliv popisu. Několik fragmentů je ve vitríně muzeu Vyškov, rovněž bez popisu. Kam se poděl zbytek je otázkou...podle některých zdrojů  skončily ve šrotu! Pokud o nich má někdo bližší informace, tak je zde rád zveřejním.

 

Vyzdvižení trosek letadla bylo zaznamenáno i denním tiskem, zde např. denník Práce, 17.12.1990 /zaslal p. Ota Jirků/

 

 

Části letounu vyzdvižené v r. 1990 a vystavené ve Vojenském muzeu Králíky

   
Podvozkové nohy Vtrtulové listy

 

 

Části stroje vyzvižené v r. 1990 jsou rovněž ve vitríně v Muzeu letecké a pozemní techniky LHS Vyškov

   
Hrdlo trupové palivové nádrže Vzduchová lahev

 

 Ostruha a ostruhové kolo

 

Několik částí vyzdvižených v r. 1990 ze sbírky mého jmenovce, ing Pavla Krejčího z Brna

   
Píst motoru Packard Merlin  

 

   
Aretace umělého horizontu Aretace umělého horizontu

 

 

Části nalezené na poli v místě dopadu v r. 2016 autorem webu

   
Fragmenty motoru Packard Merlin Část motoru

 

   
Fragmenty konstrukce stroje Číslo dílu a razítka kontroly

 

   
Nábojnice a střela 12,7 mm /nábojnice prázdná, střela s ocelovým jádrem/ Značka výrobce

 

V obci Blučina byl po r. 1989 odhalen pomník, tragicky zahynulému pilotovi. Bohužel, nedopatřením se stalo, že jméno Lt. Younga bylo na pamětní desku vepsáno zkomoleně. K nápravě došlo 21.ledna 2018, kdy byla při vzpomínkové akci odhalena nová pamětní deska, tentokrát se správným jménem. O nápravu se zasloužila obec Blučina, iniciátorem akce byl místní zastupitel pan Pavel Šťastný.

 

 Původní podoba pamětní desky

 

 Nová pamětní deska odhalená 21.1. 2018

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizace 07.11.2017

 

V létě 2017 se mi podařilo dohledat přesné místo dopadu stroje Lt. Younga. V zemině, která byla v roce 1990 vykopána zůstalo přehlédnuto několik hezkých částí tohoto letounu.

 

 

 

 

   

 Hmotové vyvážení kormidla. Pod červenou barvou 332. Fighter Group -  "Red Tails"  je zřetelná žluto-černá šachovnice původní jednotky- 325. Fighter Group /Checkertails/ z doby kdy u ní letoun pod přezdívkou "Stonewall" létal

 

 

 

   
Dvířka ostruhového kola Část pneumatiky hlavního podvozku

 

 

   

Ovládací panel, který byl umístěn pod přístrojovou deskou- ovládání magnet, palivové pumpy a turbodmychadla

 

 

Zdroje: Jan Mahr "Vzpomínky na neznámé letce"  2011

           Fold3.com NARA

           www.blucina.cz

 

 Pavel Krejčí 1.2017/11.2017